مجله

آشنایی با مهمترین کاربرد های قالب تزریق پلاستیک در صنعت پزشکی

در این مقاله قصد داریم به کاربرد قالب تزریق پلاستیک در پزشکی بپردازیم. همه ما میدانیم تمامی تجهیزات پزشکی و تمامی داروها جز اقلام ضروری هستند و ارتباط مستقیمی با جان انسان ها دارند. این تجهیزات عموما از فلز یا پلاستیک تشکیل شده اند. در صنعت پزشکی برای تولید لوازم پلاستیکی از بهترین متریال استفاده می‌شود. در نهایت نیز محصولات تولید شده به درستی مورد ارزیابی قرار میگیرند تا در صورت عدم انطباق با موارد استاندارد با تولید کننده برخورد جدی شود. در همین راستا مدیران کنترل کیفی موظف هستند از ابتدا تا انتهای مسیر تولید را بررسی کنند و در صورت مشاهده عدم انطابق موارد را گزارش دهند. از مواد اولیه ورودی تا محصول تولیدی خروجی همگی بررسی می‌شوند تا همه جوره از جان و سلامت انسان ها محفاظت شود. به همین منظور ما تصمیم گرفتیم مقاله ای برای شما عزیزان ترتیب دهیم تا نحوه قالبسازی پلاستیک در پزشکی را شرح دهیم.

مزایای تزریق پلاستیک در صنعت پزشکی

در این بخش به مزایا و کاربرد قالب تزریق پلاستیک در پزشکی میپردازیم. اگر دقت کرده باشید متوجه میشوید که محصولات پلاستیکی که امروزه تولید میشوند کیفیت بسیار زیادی نسبت به محصولات پلاستیکی گذشته دارند. به همین دلیل لازم دانستیم نحوه تزریق پلاستیک در پزشکی را برای شما عزیزان شرح دهیم. امروزه محصولات پزشکی از لحاظ کاربرد چیزی کمتر از محصولات فلزی ندارند و کیفیتشان به همان میزان خوب است. همین امر خود سبب کاهش هزینه ها در صنعت پزشکی شده است و از طرفی انتقال عفونت نیز به شکل چشم گیری کاهش یافته است و قالب های متنوع بسیار زیادی برای تولید محصولات پزشکی تولید شده اند. اما لازم است به طور جزئی و دقیق تر به معرفی مزایای این نوع تولیدات در صنعت پزشکی بپردازیم. در بخش بعدی مزایای تزریق پلاستیک در صنعت پزشکی را به طور کامل شرح داده ایم. پس با ما باشید.

مزیت صنعت تزریق در پزشکی

  • انطباق با استاندارد

از مزیت های مهم کاربرد قالب تزریق پلاستیک در پزشکی میتوان به انطباق آن با استاندارد اشاره کرد. یعنی میتوان گفت تزریق پلاستیک سبب شده است که سلامت و ایمنی بیماران به شکل قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند. آمریکا که یکی از کشوران مهم و پیشرو در تولید پلاستیک است، محصولاتش را بر اساس دستورالعمل FDA یا همان سازمان غذا و دارو تولید میکتند. در ایران نیز دقیقا از همین استاندارد برای تولید محصولات پلاستیکی استفاده میشود تا مصرف فلز و تولید محصولات فلزی کاهش یابد. از طرفی با این کار هزینه ها نیز کاهش یافته و داروها با قیمت کمتری به دست مشتریان میرسند. همچنین محصولات پلاستیکی مقاومت بسیار زیادی دارند و ضدعفونی کردن آنها توسط کادر درمان کار بسیار راحتی است.

  • کیفیت محصولات پلاستیکی تزریقی

یکی از ویژگی های مهم در کاربرد تزریق پلاستیک در پزشکی بحث بررسی کیفیت است. در واقع شرایط تولید این محصولات به گونه ای است که می‌توان از ابتدا تا انتهای تولید را تماما مورد ارزیابی قرار داد تا کیفیت محصولات به طور صد درصد تایید شود. مواد اولیه ای که برای تولید این محصولات استفاده میشود تماما آزمایش میشوند و هرگونه مشکلی در آن ها ردیابی و مورد بررسی قرار میگیرد.

  • خاصیت مکانیکی محصولات پلاستیکی پزشکی

یکی از مزایای مشهود در محصولات پزشکی، انعطاف آنها است. درواقع محصولات تزریق پلاستیک پزشکی در مقابل فشار بسیار مقاوم هستند و هیچ گونه آسیبی نمیبنند. همچنین این محصولات در مقابل حرارات مقاومت بالایی از خود نشان میدهند و از این بابت نیز بسیار مطمئن هستند. قابلیت رنگ پذیری و طراحی محصولات پزشکی نیز یکی دیگر از ویژگی های بسیار جالب این محصولات است. بنابراین تنوع در طراحی آنها بسیار زیاد است.

  • قابلیت بازیافت

یکی دیگر از موارد کاربرد قالب تزریق پلاستیک در پزشکی بحث بازیافت پذیری است. محصولات پلاستیکی پزشکی به راحتی قابل بازیافت بوده و هیچگونه آلودگی برای محیط زیست ندارند. از این محصولات پس از بازیافت برای تولید محصولات پلاستیکی مختلف دیگری استفاده می‌شود. البته در این سری از بازیافت محصولاتی تولید می‌شوند که ارتباط مستقیمی با سلامت انسان نداشته باشند.

  • کاهش هزینه های درمان

از آنجایی که تولید محصولات پلاستیکی نسبت به محصولات فلزی بسیار هزینه کمتری دارد بنابراین هزینه درمان برای بیماران نیز به شکل چشم گیری کاهش میابد.

  • تولید در حجم بالا

از آنجایی که تولید محصولات پلاستیکی با روش تزریق قالب صورت میگیرد سرعت تولید بسیار زیاد است. به طوری که میتوان حجم زیادی از محصول را در کمترین زمان تولید و به دست مصرف کننده رساند.

  • کاهش درصد خطا

از موارد کاربرد تزریق پلاستیک در پزشکی می توان به کاهش در صد خطا اشاره کرد. همه ما میدانیم لوازم پزشکی از حساسیت بالایی برخوردار هستند. به طوری که حتی یک میلی لیتر کم و زیاد شدن در آن میتواند خطرناک باشد. اما خوشبختانه تولید قالب و حساسیت بسیار بالا در آن سبب شده است که این درصد خطا کاهش یابد و تمامی محصولات در یک قالب به درستی تزریق و تولید شوند.

  • وزن پایین

محصولات پلاستیکی وزن پایینی دارند . از این رو حمل و نقل آن ها کار بسیار آسانی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: درب مناسب بطری های دارویی

موادی که از آن برای تولید محصولات تزریقی پلاستیکی استفاده میشود؟

در این بخش از مقاله کاربرد قالب تزریق پلاستیک در پزشکی به معرفی برخی از مواد اولیه در تولید محصولات پلاستیکی تزریقی در صنعت پزشکی میپردازیم.

  • ماده پلی اتیلن

از این ماده برای تولید محصولاتی نظیر مفصل ران استفاده میشود.

  • ماده پلی پروپیلن

این ماده نیز خاصیت کشسانی بالایی دارد و در تولید محصولات تزریقی پزشکی استفاده میشود. از این ماده در صنعت پزشکی به وفور مورد استفاده قرار میگیرد.

  • ماده پلی استایرن

این ماده بسیار سخت و محکم بوده و دارای انعطاف پذیری پاینی است. اما در مقابل ضربه بسیار مقاوم بوده و باعث ایجاد ظاهری زیبا در محصولات پزشکی می‌شود.

  • ماده پلی کربنات

این ماده در مقابل حرارت مقاومت بالایی از خود نشان میدهد و از آن محصولاتی تولید می شود که در برابر اشعه یو وی مقاوم هستند.

  • ماده پلی اترترکتون

این ماده در برابر سایش، حرارت و تشعشعات رادیو اکیتو مقاوم بوده و در صنعت پزشکی بسیار مهم و ضروری هستند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر و مفید موارد کاربرد قالب تزریق پلاستیک در پزشکی بپردازیم. امیدواریم شما هم با مطالعه “آشنایی با مهمترین کاربرد های قالب تزریق پلاستیک در صنعت پزشکی” اطلاعت لازم را کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *