مجله

پلی اتیلن ترفتالات pet چیست

پلی اتیلن ترفتالات pet چیست

پلی اتیلن ترفتالات pet چیست: پلی اتیلن یک ماده پلیمری است که از نفت خام به دست می‌آید و از اتیلن‌های منفرد تشکیل شده‌اند. این اتیلن‌ها به صورت پیوسته به یک دیگر متصل شده‌اند. یک پلیمر مولکولی بزرگ را تشکیل داده‌اند. این ماده در صنایع بزرگ پلاستیک و لاستیک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از انواع پلی اتیلن‌ها، پلی اتیلن ترفتالات pet است.

این نوع پلی اتیلن یک ترکیب شیمیایی است که در زمینه های مختلف بازیافت، الیاف و… تولید می‌شود. این محصول رایج‌ترین رزین پلیمری در دسته پلی استر است. در این مقاله می‌خواهیم در ارتباط با این نوع پلی اتیلن و کاربردها و مزایا آن صحبت کنیم. با ما در مجموعه میثم دارو پلاست با ادامه این مقاله همراه باشید.

میثم دارو پلاست

بیشتر بخوانید: بطری پلی اتیلن

همه چیز درباره پلی اتیلن ترفتالات pet

این محصول یک پلیمر ترموپلاستیک است که کاربردهای زیادی دارد و از خانواده پلی استرها به شمار می‌رود. این محصول علاوه براینکه رزین‌های آن خاصیت مکانیکی و شیمیایی و.. خوبی دارد. با پایداری ابعاد خود نیز شناخته شده است که پلی اتیلن pet از این ویژگی بهرمند است. البته پلی اتیلن ترفتالات به دوسته pet و pete تقسیم شده است. که در اینجا می‌خواهیم شما را با مدل pet آشنا کنیم.
این ماده با نام‌های زیادی شناخته شده است و در بریتانیا به نام تریلن آن را می‌شناسند. pet از پلیمرهای اتیلن ترفتالات تشکیل شده است به همین علت مهم ترین کاربرد آن بازیافت است. البته در جامعه علمی امروز کاربرد این ماده را به نامش ترجیح داده‌اند و به صورت کلی آن را پلی استر می‌نامند.

مزایای pet و خصوصیات آن

این ماده با ترکیب اتیلن گلیکول و ترکیب آن با اسید ترفتالیک با استفاده از گرما تولید می‌شود. پلیمری خطی و مقاوم در برابر حلال است. این ماده دارای خواص شیمیایی و فیزیکی است که شامل موارد زیر می‌شود:

قدرت و کیفیت بالا باطری در برابر pbt

بسیار قوی و سبک

شفافیت و صافی

حمل و نقل آسان

بی‌خطر و سمی نبودن

نفوذ ناپذیر بودن آن

انعطاف پذیری بسیار

مقاومت شیمیایی بالا در برابر الکل و اسید و…

عایق فوق العاده الکتریکی

تولید بطری‌های شیشه‌ای شفاف به دلیل کریستال‌های آن

مزایای pet و خصوصیات آن

بیشتر بخوانید: بطری دارویی

کاربرد پلی اتیلن ترفتالات pet

پلی اتیلن ترفتالات pet چیست و ویژگی‌های این ماده باعث شده است به صورت زیادی در ساخت: بطری‌ pet ، الیاف و فیلم‌های عکاسی مورد استفاده قرار بگیرد. البته یکی از ویژگی‌های مهمی که کاربرد این ماده را زیاد می‌کند قابلیت بازیافتی آن است. این محصول علاوه بر آن در تولید پوشاک و تهیه الیاف (bcf) و تولید نخ صنعتی و منسوجات کاربرد دارد.
این ماده به دلیل تاثیر نذاشتتن بر مزه و طعم و مقاومت در برابر گرما در بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. این محصول شکسته و پاره نمی‌شود و در برخی مواقع جایگزین خوبی برای شیشه است.

همچنین پلی اتیلن ترفتالات (pet) بسیار ارزان بوده و از نفوذ گاز جلوگیری می‌کند و این محصول دارای استحکام مکانیکی بسیار زیادی است. این ماده به عنوان یک پلیمر بسیار ویژه در صنایع خودروسازی برای تولید: برف پاک‌کن، روکش موتور و… کاربرد دارد.

مشخصات فنی پلی اتیلن ترفتالات pet

1) در دمای 280 درجه کاملا ذوب می‌شود

2) مقاومت خمشی آن 221 مگاپیکسل است

3) ترموپلاستیک کاملا قابلیت بازیافت دارد

3) به صورت سخت و نیمه سخت تولید می‌شود

4) قالب ریز معمولی آن در دمای 74 تا 91 درجه سانتی‌گراد است

5) حرارت خشمی حرارتی آن 70 درجه سانتی‌گراد است

کاربرد pet در نساجی

این ماده به دلیل ویژگی‌های خوبی که دارد در نساجی کاربرد بسیار زیادی دارد. پلی استر از الیاف‌های منعطف و بسیار محکمی تشکیل شده است که این محصول در مقایسه با کتان از چروک کمتری برخوردار است. باید بدانید که پلی اتیلن ترفتالات دارای کریستال بسیار شفاف است.

مطلب پیشنهادی: قالب گیری پلاستیک

اما نوع بدون کریستال آن مات است که در تولید ظروف مخصوص ماکروویو استفاده می‌شود. ازاین ماده به دلیل ضد الکتریسیته بودن در صنایع الکترونیک و برق برای تولید عایق به کارگرفته می‌شود. البته این ماده به دلیل انعطاف پذیری و قوی بودن در زمینه ساخت چاپ سه بعدی کاربرد دارد.

کاربرد pet در نساجی

معایب پلی اتیلن ترفتالات pet

این محصول مانند باقی محصولات و وسایل جدا از ویژگی‌ها و مزایایی که دارد. برخی معایب را هم در خود جای داده است. از برخی از معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) ضعیف در برابر بازه‌های قوی

2) (pet) در برای کتون، آروماتیک و هیدروکربن با دمای بالای 60 درجه ضعیف است

3) جوش بودن آب بر روی آن اثر مخرب دارد

4) نسبت به PBT در برابر ضربه استحکام کمتری دارد

5) نسبت به PBT قالب پذیری کتمری دارد زیرا فرایند بلور شدن آن بسیار پایین است

مطلب پیشنهادی: فروش بطری پت دارویی

پلی اتیلن ترفتالات pet چیست و چگونگی ساخت ترفتالات pet

این ماده توسط دو نوع واکنش تولید و ساخته می‌شود:

1) واکنش استری شدن اتیلن گلیکول و دی متیل ترفتالات با ترانس.

2) واکنش استرینگ بین اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک.

بازار جهانی پلی اتیلن ترفتالات pet

در بازار جهانی، چین بیشتری درصد تولید این محصول را داشته است. البته منطقه آسیا به جدا از چین 21 درصد از میزان این تولید را تشکیل داده‌اند. کشور چین جدا از بزرگترین تولید کننده بودن این محصول در جهان بیشترین میزان مصرف آن را نیز به خود اختصاص داده است.

آمریکا شمالی 9/16، اروپا 7/14 و آفریقا 3/2 از تولید جهانی این مصول را به نام خود کرده‌اند. این محصول در حال حاضر بازیافتی ترین مواد در جهان است که در اسپانیا برای تولید بسته بندی‌های موجود و مورد نیاز، از این محصول به میزان 44 درصد استفاده شده است.

مطلب مرتبط: مراحل ساخت بطری پت

بازار جهانی پلی اتیلن ترفتالات pet

نتیجه گیری

متوجه شدید که پلی اتیلن ترفتالات از پرکاربردترین پلیمرها در صنایع مختلف هستند. البته گفته شد که ویژگی بازیافتی آن نیز بسیار نقش موثری در کاربرد آن در تمام صنایع داشته است. همچنین به دلیل مزایایی که از این محصول گفته شد متوجه شدید (pet) بسیار مورد توجه تولید کنندگان خاص قرارگرفته و به عنوان عایقی خوب از آن استفاده می‌کنند.

البته استفاده از پلی اتیلن ترفتالات (pet) برای محیط زیست هم بسیار مفید و موثر است. نه تنها به دلیل بازیافت شدن آن بلکه به دلیل بهروری انرژی در تولید آن. برای اطمینان از بی‌خطر بودن این مواد خوراکی‌ها باید به نشان کد بازیافت آن و نماد فلش مثلثی بازیافت دقت کنید. پلی اتیلن ترفتالات pet چیست

خدمات دیگر میثم دارو پلاست: خدمات cnc سه محور در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *