مجله

علت نگهداری مواد شیمیایی در ظروف پلاستیکی چیست؟

نگهداری مواد شیمیایی در ظروف پلاستیکی

استفاده از ظروف پلاستیکی در نگهداری مواد شیمیایی

بیشتر آزمایشگاه‌ ها و مراکزی که با مواد اسیدی و  شیمیایی سر و کار دارند و آن ها را تولید می کنند، دغدغه چگونه نگهداری آنها را نیز دارند. به این فکر می کنند که نگهداری مواد شیمیایی در ظروف پلاستیکی چگونه است؟ همان طور که می ‌دانید، بعضی از مواد شیمیایی سمی هستند و باید در ظرف ‌های مخصوصی که نور را از خود عبور نمی دهند آن‌ها را نگهداری کرد. پس تهیه ظروف مناسب نگهداری از مواد شیمیایی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این ظروف انواع مختلف پلاستیک ‌ها هستند که در این مطلب به توضیح آن می‌پردازیم

ظروف پلاستیکی پرکاربرد

امروزه صنعت پلاستیک با پیشرفت ‌های زیادی مواجه شده که موجب تولید ظروف پلاستیکی بسیار متنوع و با کیفیت برای نگهداری از مواد  مختلف مانند: سم، کود و مواد شیمیایی تولید و به بازار عرضه شود. این ظروف را امروزه تولید کنندگان زیادی تولید کرده و به بازارها عرضه می کنند و همین دلیل اهمیت ظروف پلاستیکی را در نگهداری و جابه جایی مواد نشان می ‌دهد.

از آنجایی که برخی از کودها و سم ‌ها از جمله مواد خطرناکی هستند که باید برای حفظ و نگهداری آنها از ظرف ‌های مخصوص استفاده شود، نگهداری درست از این مواد اهمیت زیادی دارد. تهیه ظرف ‌های مفید و استاندارد از اهمیت بیشتری برخوردار است و امروزه نگهداری مواد شیمیایی در ظروف پلاستیکی بیشتر تاکید می ‌شود. از ظروف پرکاربرد در نگهداری سم ‌ها و کودها  هم همین پلاستیک ‌ها هستند؛ زیرا در حفظ کیفیت مواد تاثیر بسیاری می گذارند.

علت نگهداری مواد شیمیایی در ظروف پلاستیکی چیست؟

حفظ و نگهداری انواع مواد شیمیایی، سم و کودها در ظرف ‌های مناسب یکی از بهترین روش‌ های ایمنی و استاندارد در مورد اکثر مواد اسیدی و بازها هستند. زیرا برخی از این مواد به سادگی با محتویات درون ظرف ‌های فلزی دچار واکنش می ‌شوند و ممکن است اگر با سطح ظروف برخورد کند، ماده آلومینیومی ظرف خورده شده و وارد محتویات داخل ظرف شود. با این اوصاف اکنون متوجه شدید که چرا مود غذایی ترش و اسیدی را نباید در ظروف فلزی نگهداری کرد.

به همین علت است که نگهداری مواد شیمیایی در ظروف پلاستیکی می ‌تواند گزینه و انتخاب درستی باشد. با توجه به تنوع ظروف پلاستیکی طبق خصوصیاتی که دارند، برای نگهداری مواد شیمیایی خاص به کار برده می ‌شوند. به طور مثال از مواد پلاستیکی پلی پروپیلن در نگهداری مواد شیمیایی که ساینده هستند، استفاده می ‌شود. استفاده از ظرف ‌های محکم که دارای ماندگاری بالا هستند هم یکی از اصول نگهداری از سم‌ ها و کودهای شیمیایی است.

زیرا این ظرف ‌ها استاندارد بوده و در حفظ کیفیت مواد موثر هستند. حفظ مرغوبیت و کیفیت مواد شیمیایی مانند انواع کودها یکی از علت ‌های انتخاب این مواد توسط مشتریان است. به دلایل گفته شده، اهمیت استفاده از ظروف پلاستیکی در بسته بندی ‌های مواد شیمیایی و مواد سمی خطرناک به اثبات رسیده است

دلایل استفاده از ظرف ‌های پلاستیکی در صنعت

در انواع صنایع اگر در مورد بسته ‌بندی محصولات با چالش روبرو هستید، می ‌توانید آن ها را در ظروف پلاستیکی بسته بندی کنید زیرا متریال پلاستیک بسیار با دوام، سبک وزن و قوی است که هزینه های مادی را هم کاهش می‌دهد. از مزایا و دلایل استفاده از ظروف پلاستیکی در صنعت عبارت اند از:

دلایل استفاده از ظرف های پلاستیکی در صنعت

پایدار بودن

البته دیدگاهی وجود دارد که گفته می ‌شود پلاستیک ‌ها برای محیط زیست ضرر دارند؛ اما می ‌توان برخلاف این دیدگاه هم عمل کرد؛ یعنی از بیشتر خصوصیاتی که این پلاستیک ‌ها دارند و برای محیط زیست مضر هستند، مانند: دوام و مقاومت در مقابل خوردگی، بی اثر بودن مواد شیمیایی پلاستیک ‌ها به نفع بیشتر صنایع استفاده کرد. امروزه این پلاستیک ‌ها طبق استاندارد های خاص ساخته می‌ شوند که قابل بازیافت هستند.

با دوام بودن

پلاستیک ‌های متنوعی وجود دارد که بعضی از آنها می ‌توانند مانند: فولاد با دوام و قوی باشند. این خصوصیات می ‌تواند از محصولات موجود شما، ابزار و وسایل الکترونیکی گرانبها، وسایل مهم شکننده و … در مقابل حمل و جابه جایی، پارگی و سایش نگهداری و حفاظت کنند. برای تولید این پلاستیک ‌های با دوام در زمان تولید، انرژی کمتری صرف می ‌شود که امروزه یکی از مهم ‌ترین نوع بسته ‌بندی، نگهداری مواد شیمیایی در ظروف پلاستیکی محسوب می ‌شود.

همه کاره بودن

با استفاده از قالب سازی پلاستیک می توان محصولات پلاستیکی را در شکل ‌های بسیار متنوع مانند سینی، گلدان، کیف، بطری ‌ها و … تولید کرد. امروزه کمتر می ‌توان به مواد بسته ‌بندی متنوع دیگری غیر از پلاستیک توجه کرد.

سبک وزنی

به دلیل کم وزن بودن، این متریال بسیار ارزشمند هستند و امروزه بیشتر از ۵۰ درصد محصولات در انواع پلاستیک ‌بسته ‌بندی و نگهداری می ‌شوند. با این محصول سبک و قوی بهترین بسته ‌بندی ‌ها را می‌ توان انجام داد. بدون ایجاد وزن اضافه برای محصولات که حتی می ‌توان در جا به جایی و حمل و نقل هم صرفه جویی کرد. وزن سبک پلاستیک ‌ها با پایدار بودن آنها رابطه نزدیک دارد.

مقرون به صرفه بودن

بسته ‌بندی کردن محصولات در ظروف پلاستیکی بسیار ارزان ‌و مقرون به صرفه است. به دلیل وزن سبکی که دارند در هزینه ‌های حمل و نقل و رساندن آن به دست مشتریان نیز صرفه‌ جویی می ‌شود. به همین دلیل از مواد شیمیایی در ظروف پلاستیکی نگهداری می‌کنند. این ظروف حتی برای رسیدن به مصارف بازیافتی هم مقرون به صرفه هستند.

کلام پایانی

همان طور که توضیح داده شد، نگهداری مواد شیمیایی در ظروف پلاستیکی به دلیل دوام و مقاومت زیاد مواد پلاستیکی در مقابل واکنش پذیری است. زیرا این مواد به دلیل عدم وجود کاتیون، به مواد اسیدی واکنش نشان نمی ‌دهند. حتی اگر برای سال ‌های طولانی در تماس مستقیم با این مواد باشند نیز هیچ گونه تغییری در آنها به وجود نمی ‌آید و به همین دلیل در اکثر صنایع کاربرد فراوانی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *