مجله

عوامل موثر در طراحی قالب‌ های پلاستیک برای تولید بهینه و مقرون به صرفه

طراحی و تولید قالب های متنوع قطعات پلاستیکی

برای اینکه کارخانه ‌های تولید کننده انواع مختلف پلاستیک بتوانند قطعات و ظرف ‌های پلاستیکی متنوعی را تولید کنند، به قالب ‌های متنوعی هم نیاز دارند تا انواع مختلف قطعات پلاستیکی مانند: اسباب بازی ‌ها، ظرف ‌های بسته ‌بندی کالاهای متنوع، ظرف ‌های یکبار مصرف و بخش ‌ها و قسمت های مختلف پلاستیکی خودروها را به بازار عرضه کنند. هر قطعه پلاستیکی که امروزه مشاهده می کنید، توسط قالب ‌های مخصوصی تولید می ‌شوند. در این مطلب به عوامل موثر در طراحی قالب ‌های پلاستیک بهینه برای تولید انواع مختلف قطعات پلاستیکی پرداخته می ‌شود.

قالب پلاستیکی چیست؟

تولید یک قطعه از جنس پلاستیک به صورت دقیق و کامل توسط قالب‌ های پلاستیکی انجام می ‌شود. برای اینکه بتوان این قالب ‌های متنوع را تولید کرد به دقت زیاد و زمان بیشتری نیاز است و از اصلی ‌ترین و بزرگ ترین سرمایه گذاری ها در زمینه تولید طراحی قالب به شمار می ‌رود. با انجام دادن دقیق و درست این فرایند موجب موفقیت در تولیدات در پروژه های مختلف می ‌شوید. معمولا این قالب ‌ها را از متریال فولاد یا آلومینیوم می ‌سازند و شکل و طرح ‌های مورد نظر را روی آنها ایجاد می ‌کنند.

زمانی که مواد پلاستیکی را در درون این قالب ‌های سرد شده می ‌ریزند، جامد شده و قطعات پلاستیکی مورد نظر آماده می ‌شود. برای این که بتوانید این قالب ‌ها را طراحی کرد، افراد به دقت زیادی نیاز دارند و برای این کار از دستگاه ‌های بسیار پیشرفته به نام CNC استفاده می‌ شود. قالب سازی کالاهای پلاستیکی موجب صرفه‌ جویی کردن در هزینه و موجب سرعت بخشیدن به تولیدات شده، ضایعات را هم کاهش می ‌دهد و کیفیت کالاهای پلاستیکی هم بیشتر می ‌شود. در ادامه این مطلب به عوامل موثر در طراحی قالب ‌های پلاستیک بهینه می ‌پردازیم.

عوامل موثر در طراحی قالب ‌های پلاستیک بهینه

با رشد و پیشرفت در فناوری ‌های جدید، امروزه در صنعت پلاستیک هم فناوری تزریق پلاستیک به پیشرفت صنعت ‌ها کمک شایانی می کند و کالاهای پلاستیکی بسیار متنوعی را در شکل و اندازه‌ های مختلف تولید می کنند. عوامل موثر در طراحی قالب ‌های پلاستیک بهینه شامل موارد زیر می شوند:

طراحی کردن بهینه قالب

انواع قالب ‌ها روی کارایی و کیفیت بیشتر قطعات پلاستیکی تاثیرگذار است و طرز طراحی درست و بهینه این قالب ‌ها دارای اهمیت زیادی است. در زمان طراحی قالب ‌ها باید توجه کرد که تمامی جزئیات کالاهای مورد نظر به درستی رعایت شود زیرا با رعایت این اصول در هزینه ‌های تولید قطعه ‌های پلاستیکی هم صرفه ‌جویی می ‌شود و بدون طراحی ‌های درست و خوب نمی ‌توان قطعات پلاستیکی دقیق و بدون نقصی را تولید کرد. پس باید در طراحی قالب ‌ها عوامل موثر در طراحی قالب ‌های پلاستیک بهینه مانند: ضخامت دیوار، راه‌ های درست خروجی هوا، طراحی گوشه‌ ها و… را رعایت کرد.

تولید اصولی قالب ‌های تزریق پلاستیک

بعد از اینکه قالب ‌های پلاستیکی طراحی شدند باید آنها را طبق استانداردهای تضمین شده ساخت. برای اینکه کیفیت قالب گیری افزایش پیدا کند و بتوان کالاها را با حجم ‌های زیاد تولید کرد، باید ساخت این قالب ‌ها به افراد با تجربه و متخصص در این مورد سپرده شود. زیرا کوچک ‌ترین خطا در  امر ساخت این قالب ها موجب می ‌شود که قطعات پلاستیکی تولید شده از نظر کیفیت و شکل، ظاهر مناسب و معقولی نداشته باشند.

البته امروزه این قبیل کارها توسط نرم افزارهای جدید انجام می گیرد و تولیدکنندگان این گونه قالب ‌ها از عوامل موثر در طراحی قالب ‌های پلاستیک بهینه مانند: دما، سرعت تزریق، محل خروجی هوای قالب، فشار و …  استفاده کرده و آن ها را مورد بررسی قرار می ‌دهند تا بهترین نتیجه را دریافت کنند.

از عوامل مهم در زمان تولید قالب ‌های پلاستیکی توجه کردن به حفره ‌هایی است که در این قالب ها وجود دارد. این حفره‌ ها در تولید قطعه‌ ها و شکل دهی آنها بسیار کاربردی هستند و شکل ظاهری قطعات پلاستیکی را مشخص می کنند.

انتخاب درست مواد اولیه در دستگاه

یکی دیگر از عوامل موثر در طراحی قالب ‌های پلاستیک بهینه، انتخاب کردن مواد پلاستیکی درست و مناسبی است که برای تولید استفاده می شوند. باید مطمئن شد که مواد اولیه مرغوب دارای ویژگی ‌های مورد نیاز برای تولید کردن قطعات پلاستیکی مورد نظر را داشته باشند. زیرا مواد پلاستیکی متنوعی مانند: پلی پروپیلن، پلی کربنات، پلی اتیلن و … در بازار وجود دارند که برای تولید کالاهای پلاستیکی مختلفی به کار برده می ‌شوند.

البته در بعضی از مواقع برای بیشتر کردن کیفیت این قطعات پلاستیکی احتمال دارد به پر کننده ‌ها و یا مواد افزودنی هم نیاز پیدا شود. حتی نوع فعالیت تزریق پلاستیک هم در زمان انتخاب مواد مورد نیاز مورد توجه قرار می گیرد.

نکات مهم در افزایش کیفیت قالب گیری

علاوه بر توجه به عوامل موثر در طراحی قالب ‌های پلاستیک بهینه برای این که کیفیت قالب گیری تزریق پلاستیک را افزایش دهید باید به چند نکته توجه کنید که عبارت اند از:

  • فشار و دما در فعالیت قالب گیری بسیار اهمیت دارد و باید فشار و دمای درست و مناسبی برای متریال ‌های پلاستیکی مختلف تنظیم شود.
  • کنترل کردن جریان های وارده بر متریال ‌های پلاستیکی در درون قالب هم بسیار مهم است و باید اطمینان داشت که این جریان درست انتقال پیدا کرده و قطعات بدون نقص تولید می ‌شوند.
  • توسط بازخورد و تنظیم کردن درست دستگاه تزریق پلاستیک می ‌توان فرایند را بهتر کنترل کرده و اشکالات را به راحتی رفع کرد.
  • جدید و به روز بودن تکنولوژی ها و آموزش و یادگیری کارکنان با دستگاه های جدید در این صنعت پلاستیک بسیار اهمیت دارد.
  • برای اینکه از کیفیت قالب گیری ‌ها اطمینان پیدا کنید. باید پس از تولید روی کیفیت آنها کنترل داشته باشید و از ابزارهای معتبر اندازه گیری برای این کار استفاده کنید.

کلام پایانی

طراحی کردن قالب برای کالاها و محصولات پلاستیکی از تکنیک ‌های تولید قطعه‌ های پلاستیکی است که در بیشتر صنایع کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. عوامل موثر در طراحی قالب ‌های پلاستیک بهینه نیز در این مطلب ذکر شد و رعایت کردن و توجه به این عوامل موجب صرفه‌ جویی در هزینه ‌ها، افزایش تولید قطعات پلاستیکی در حجم زیاد می ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *