مجله

مراحل قالب سازی پلاستیک را بشناسید + توضیح گام به گام

مراحل قالب سازی پلاستیک در این مقاله به طور کامل شرح داده خواهد شد. در دنیای امروز ما استفاده از محصولات پلاستیکی به شکل عجیبی گسترش یافته است. البته هر گسترشی بی دلیل نیست چرا که معمولا پست هر تولید انبوهی یک سری مزایا وجود دارد که آن را برای تولید انبوه مناسب کرده است. روش های مختلف و زیادی وجود دارد که میتوان به کمک آن پلیمر را به پلاستیک تبدیل کرد. اما یکی از ساده ترین و بهترین روش ها برای تولید پلاستیک روش تزریق در قالب است. دستگاه های تزریق پلاستیک امروزه در اکثر صنایع مورد استفاده قرار میگیرند این دستگاه های برای شکل دهی به اسباب بازی ها، بدنه خودروها، بسته بندی ها و غیره استفاده میشوند و خب باعث پیشرفت چشمگیری در صنعت شده اند. بنابراین لازم دانستیم این مقاله را به قالب سازی پلاستیک اختصاص دهیم و از مراحل و اهمیت آن صحبت کنیم.

پلاستیک چیست؟

پیش از آنکه به مراحل قالب سازی پلاستیک بپردازیم لازم است بدانیم پلاستیک چیست؟ درواقع پلاستیک از یک سری پلمیر صنعتی و مهندسی تشکیل شده اند. این پلیمر ها در صنایع گوناگون پزشکی، حمل و نقل، الکترونیک و هر صنعتی که بر پایه پلاستیم استوار باشد کاربرد دارد. این صنعت سبب شده است محصولاتی با کیفیت بالا و هزینه کمتر تولید شوند و خب این اتفاق آرزوی هر تولید کننده ای است. امروزه پلاستیک جایگزین مناسبی برای متریالی نظیر چوب و فلز بوده و میتواند افراد را همه جوره راضی نگهدارد. در نظر بگیرید که قبلا لوله کشی منازل به کمک لوله های فلزی سنگین و گران قیمت انجام میشد که پس از مدتی دچار خوردگی و زنگ آن میشدند و حتی در زمستان یخ میکردند. اما امروزه لوله کشی به کمک لوله های پلاستیکی سبک و قیمت مناسب صورت میگیرد که در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم هستند.

ترموپلاست چیست؟

پلاستیک از یک سری پلیمر تشکیل شده است اما این تعریف برای پلاستیک کافی و مناسب نیست. درواقع مراحل قالب سازی پلاستیک گسترده تر از این صحبت هاست. نمیتوان پلاستیک ها را به نوعی از واحد ماده محدود کرد چرا که پلاستیک ها یک خانواده از مواد پلیمری با ترکیبات متعدد هستند. به شکل که هر ماده در گروه خود دارای ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاص خود است. جالب است بدانید اکثر پلاستیک ها در یک گروه از ترموپلاست ها یا ترموست ها قرار میگیرند. این مواد معمولا به شکل پودری و گرانول بوده که برای شکل دادن به آن لازم است چندین بار طی حرارت بالا ذوب شوند. از طرفی ترموست ها را نمیتوان مجددا تحت حرارت و شکل دهی قرار داد و از این رو این مواد قابل بازیافت نیستند. که خب این یکی از ویژگی های منفی این تکنولوژی محسوب میشود.

 

ویژگی مثبت قالب سازی پلاستیک

حال که میخواهیم از مراحل قالب سازی پلاستیک صحبت کنیم لازم است از ویژگی های مثبت این تکنولوژی بیشتر بدانیم. درواقع یکی از پوین های مثبت این تکنولوژی بحث سازگاری طیف گسترده ای از پلاستیک ها با آن است. درواقع اکثر ترموپلاستیک ها را میتوان به روش قالب ریزی تزریق کرد. به طوری که میتوان به ترموپلاستیک های استاندارد یک سری افزودنی نظیر مواد معدنی، ذرات پلاستیک، فیبر و غیره اضافه کرد و به آن خواص ویژه ای بخشید. ترموپلاستیک هایی که برای ساخت مواد پلاستیکی و قالب ریزی استفاده میشوند شامل نایلون، پلی پروپیلن، پلی کربنات، پلی استایرین، پلی اتیلن و غیره هستند. در بهش بعدی به مراحل تزریق پلاستیک میپردازیم. از این رو پیشنهاد میکنیم تا انتها با ما باشید.

مراحل قالب سازی پلاستیک

در مراحل قالب سازی پلاستیک سه پروسه اصلی وجود دارد که شامل تولید ماده ترموپلاست، ماشین تزریق، قاب فلزی و پارامترهای قالب گیری است. طراحی قالب خود شامل دو مرحله نرم افزاری و سخت افزاری است. بخش نرم افزاری شامل یک سری مسائل نظیر دمای قالب، دمای ذوب، فشار تزریق، زمان تزریق است. بخش سخت افزاری این مسئله نیز شامل ساختار مکانیکی قالب سازی تزریق پلاستیک مانند سیستم پردان، انواع صفحات و ترتیبشان است. اما به طور کلی میتوان تزریق پلاستیک را به مراحل زیر تقسیم بندی کرد:

  1. لازم است ابتدا گرانول های پلاستیک درون بشکه ریخته شوند و برای مذاب کردنشان حرارت کافی ببینند.
  2. پلاستیک های مذاب را از طریق حفره موجود روی قالب به درون قالب ریخته میشوند.
  3. زمان کافی طی شود تا محصول نهایی درون قالب سرد و جامد شود.

مرحل بعد از تزریق پلاستیک

در قسمت قبل مراحل قالب سازی پلاستیک شرح داده شد. اما لازم است یک سری نکات را پس از تولید پلاستیک در نظر بگیریم. پس از تولید هر محصولی لازم است کنترل کیفی و ارزیابی انطباق صورت گیرد. درواقع لازم است محصول تولید شده دارای یک سری ویژگی ها باشد که با استاندارد مطابقت داشته باشد. از این رو لازم است مدیر کنترل کیفی در این مرحله وارد عمل شود و اولین محصولات تولید شده را ارزیای کند. تمامی جوانب را بسنجد و در صورت بروز هر گونه اشکال آن را شناسایی و رفع نماید. با این روش محصولات تولید شده بدون هیچ مشکل و دقیقا مطابق با استادنداردها تولید شده و به دست مشتریان میرسند. اکثر محصولاتی که تولید میشوند لازم است توسط سازمان استاندارد تایید شوند. این تاییده به کمک مدیران کنترل کیفی که توسط سازمان استاندارد معرفی شده اند صورت میگیرد. بنابراین هر واحد ملزم به استخدام یک مدیر کنترل کیفی برای بررسی همگی جوانب است.

سخن آخر

ما سعی کردیم در این مقاله با زبانی ساده و روان مراحل قالب سازی پلاستیک را شرح دهیم. امیدواریم از مطالب لذت برده باشید و از آن در جهت رفع نیازها و سوالات ذهنی خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *