مجله

با 7 مورد از معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی آشنا شوید

معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف گیاهی

کشور ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته در مورد موضوع ضایعات و زباله‌ های پلاستیکی دچار چالش های زیادی هستند و آن را یک مسئله غیر قابل کنترل می ‌دانند. هر کدام از این کشورهای پیشرفته، تحقیقات مختلفی در این مورد انجام می ‌دهند که این تحقیقات دو هدف عمده را دنبال می کنند که از جمله کمک به حفظ محیط زیست و کمک به کاهش آلودگی ‌هایی است که از طریق این مواد پلاستیکی ایجاد می ‌شود. به دلیل استفاده روز افزون و مکرر از این ظروف گیاهی در این مطلب از وب سایت میثم دارو پلاست در مورد معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف توضیحاتی را ارائه می کنیم.

 

ظروف یکبار مصرف گیاهی چه ظروفی هستند؟

امروزه یکی از پرکاربردترین و پر استفاده ترین ظرف ها همین ظرف های یکبار مصرف بوده که پلاستیکی و گیاهی هستند. برای تهیه و تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی از موادی به نام PLA استفاده می کنند که نوعی پلی استر بوده و ماده ای است که می توان آن را به راحتی بازیافت کرد. از موادی مانند نشاسته، نیشکر، ذرت و…. در تولید این ظروف استفاده می کنند که در بین تمامی این مواد، PLA یکی از مواد پرمصرف و پرکاربردترین مواد اولیه در تولید این ظروف به شمار می آید.

به دلیل خصوصیات خوبی که  این ظروف دارند بسیار پرطرفدار هستند. چرا که دارای وزن کمی بوده، برای استفاده قیمت مناسبی دارند، ظرف ‌هایی که از این مواد تولید می ‌شوند بسیار زیبا بوده و در مقابل حرارت هم مقاوم هستند. از ویژگی ‌های مهم این مواد این است که صدمه ‌ای به محیط زیست وارد نمی کنند. در کنار مزایای خوبی که دارند باید معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف را هم بدانیم.

 

مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی

 

مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی

به دلیل خصوصیات و ویژگی ‌های مثبتی که این نوع ظروف داشته و دوستدار محیط زیست هم هستند، یکی از انتخاب ‌های اول بیشتر افراد هستند. از جمله مزایای این ظروف گیاهی یکبار مصرف به شرح زیر است:

 

حفظ کیفیت در مواد غذایی

به دلیل مواد اولیه ‌طبیعی که در تولید این ظروف به کار می ‌رود، در غذاها نفوذ نکرده و طعم و کیفیت مواد غذایی تغییری پیدا نمی کند.

 

تشویق به استفاده مکرر

از دیگر مزایای این ظروف گیاهی این است که مشتریان را به مصرف مداوم و پایدار ترغیب می کند و تاثیر خوب و مثبتی روی مصرف آنها ایجاد می ‌شود.

 

توانایی تجزیه شدن

ظروف یکبار مصرف گیاهی معمولا از مواد طبیعی و قابل بازیافت مانند فیبرهای گیاهی تولید می ‌شوند؛ زیرا سریع در محیط زیست تخریب یا تجزیه شده، به محیط زیست هم آسیبی وارد نکرده و آلودگی ایجاد نمی ‌شود. البته در ادامه مطلب به معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف هم اشاره خواهیم کرد.

 

کاربرد چند منظوره

این ظروف گیاهی در سرو کردن غذاهای سرد و گرم در کافی شاپ ‌ها، رستوران ‌ها، جشن ‌ها و … به کار برده می ‌شود و این خصوصیت موجب می ‌شود قدرت انتخاب هم افزایش پیدا کند.

 

کمتر شدن انتشار گازهای گلخانه ‌ای

در تولید ظروف پلاستیکی یکبار مصرف انرژی زیادی مصرف می ‌شود. همین موضوع موجب منتشر شدن گازهای گلخانه ‌ای مانند دی اکسید کربن شده و تغییرات اقلیمی به وجود آمده یعنی به گرم شدن کره زمین هم کمک می کند. ولی در تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی انرژی کمتری مصرف شده و گاز گلخانه‌ ای کمتر منتشر می ‌شود که برای محیط زیست مفید بوده و تاثیر منفی کمتری روی تغییرات آب و هوایی دارد.

 

مطلب پیشنهادی : بطری پت

معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف

 

بیشتر بخوانید: چرا پلاستیک را بازگردانی می‌کنند؟ دلایل بازیافت آن چیست؟

 

معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف

سال ‌های خیلی زیادی است که ظروف یکبار مصرف گیاهی باعث راحتی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ های بیشتر افراد در جشن ‌ها و مهمانی ‌ها شده اند. امروزه در کل جهان از این ظروف استفاده می‌ کنند و این ظرف ‌ها مانند دیگر ابزار و وسایل دارای مزایا و معایبی هستند. در دامه این مطلب به معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف می ‌پردازیم که عبارت اند از:

 

هزینه ‌های بالا

از معایب استفاده از این ظروف هزینه ‌های زیادی است که نسبت به دیگر ظرف ‌های یکبار مصرف دارند. بعضی از ظروف گیاهی نسبت به ظروف پلاستیکی دارای قیمت ‌های بیشتری هستند که به همین دلیل برخی از افراد تمایلی به استفاده از آن ها ندارند.

 

توانایی تحمل حرارت

بعضی از این ظروف گیاهی نسبت به دما و حرارت بالا مقاومت کمی دارند و اگر با غذای داغ و گرم تماس پیدا کنند، احتمال دارد تغییر شکل داده و  مواد غذایی به دیواره‌ های داخل ظرف نفوذ کند.

 

تغییر بوی مواد غذایی

از دیگر معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف تغییر کردن بوی مواد غذایی داخل ظرف است. زیرا به دلیل متفاوت بودن مواد و جنس تولیدی این ظروف نسبت به ظرف ‌های دیگر یکبار مصرف افرادی علاقمند به استفاده از این ظرف ‌ها نیستند.

 

طراحی محدود

از دیگر معایبی که این ظروف دارند، محدود بودن در طراحی آنها است؛ زیرا به دلیل محدودیت در مواد اولیه تولیدی این ظروف، احتمال دارد در طراحی و منعطف بودن آنها محدودیت هایی وجود داشته باشد.

 

عمر کم و محدود

از دیگر معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف دارا بودن عمر کوتاه این ظروف است که ممکن است به دلیل تماس با مایعات و مواد غذایی گرم آسیب ایجاد شود که همین موضوع موجب کم شدن عمر مفید این ظروف می ‌شود.

 

تاثیر بر منابع طبیعی

برای تولید این ظروف گیاهی نیاز به بریدن درختان زیادی است که به محیط زیست و جنگل ها آسیب وارد می کند. در تولید این ظروف به مقدار زیادی آب نیز نیاز است که از منابع آبی استفاده می ‌شود.

 

تاثیر روی سلامت انسان

بعضی از این ظروف گیاهی احتمال دارد مواد شیمیایی را به مقدار کم به خود جذب کنند که قطعا برای سلامت انسان آسیب رسان خواهد بود و از معایب مصرف یکبار مصرف گیاهی به شمار می ‌آید.

 

معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف

 

کلام پایانی

در مورد مزایا و معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف توضیحاتی داده شد و باید توجه داشت که این ظرف ‌ها خصوصیات بهتر و برتری ‌های زیادی نسبت به یکبار مصرف ‌های پلاستیکی دارند و امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. باید در زمان تهیه و خرید به ویژگی ‌ها و مواد اولیه تولیدی این ظرف ‌ها توجه کرد تا بتوان بهترین تصمیم را گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *