مجله

آیا استفاده مجدد از بطری آب معدنی خطرناک می‌باشد؟

چطور می توان از بطری های آب دوباره استفاده کرد؟

امروزه استفاده از بطری پلاستیکی در اکثر مکان ها مشاهده می ‌شود و افراد زیادی اقدام به خرید بطری ‌های پلاستیکی آب معدنی می کنند. حتی با وجود اینکه تولیدکنندگان این محصولات تاکید می ‌کنند که این بطری ‌ها یکبار مصرف هستند، ولی باز هم بیشتر افراد با استفاده مجدد از بطری‌ آب معدنی این محصول را برای چندمین بار مورد استفاده قرار می ‌دهند. شاید بیشتر افراد فکر می کنند که به محیط زیست کمک می کنند و نمی ‌دانند که آیا استفاده دوباره این بطری ‌ها برای سلامتی مضر است یا نه؟ در این مقاله به این موضوع می ‌پردازیم.

بطری ‌های پلاستیکی

بطری ‌های آب معدنی یا PET یکی از کاربردی ‌ترین بطری ‌ها در بسته ‌بندی نوشیدنی ‌های مختلف و آب هستند که دارای خصوصیات مقاومتی در مقابل مواد شیمیایی هستند. نفوذ پذیری کمتری نسبت به بخار آب و گاز را دارند و در مقابل فشار، بی‌رنگی و حتی نسبت به کشش هم مقاومت و دوام دارند. به دلیل بازیافت راحت بطری ‌های پت بهترین جایگزین برای بطری ‌های شیشه‌ ای محسوب می ‌شوند.

البته با تمام ویژگی ‌هایی که دارند امکان دارند، می توانند نوشیدنی ‌ها و مواد غذایی را هم آلوده کنند که موجب طعم و عطر نامطلوب در مواد غذایی می ‌شوند. بعضی از این مواد ممکن است، سمی بوده و جهش زا باشند که با داخل شدن به بدن انسان موجب بروز خطر سرطان، ناهنجاری ‌ها، اختلال در آنزیم‌ های بدن و … می ‌شوند. پس در استفاده مجدد از بطری‌ آب معدنی باید کمی با تامل برخورد کرد و بیشتر دقت و توجه نشان داد.

مشکلاتی که ممکن است با استفاده مجدد از بطری پلاستیکی رخ دهد!

این طور که گفته شده استفاده مجدد از بطری‌ آب معدنی می تواند خطرناک باشد و کار درستی نیست؛ زیرا احتمال دارد که مواد شیمیایی از طریق پلاستیک وارد نوشیدنی و آب داخل بطری شود و موجب گسترش قارچ ‌ها و باکتری ها در داخل بطری شود. همچنین بر اساس دیگر علت ‌هایی که گفته می ‌شود نباید از بطری‌ های آب معدنی دوباره استفاده کرد. این علت ‌ها عبارت اند از:

ورود مواد شیمیایی به  مایع داخل بطری

از دغدغه ‌های احتمالی این است که مواد شیمیایی درون پلاستیک بطری، وارد نوشیدنی‌ های بطری شود که البته اگر از نوع و جنس مرغوب و مناسب بطری ‌ها استفاده شود، استفاده مجدد از بطری‌ آب معدنی مشکلی را ایجاد نمی کند. بطری ‌های پت طبق تحقیقات انجام شده از نوع بطری ‌هایی هستند که می ‌توان برای استفاده مجدد آنها را به کار برد. البته اگر در دمای بالا نگهداری شوند، ممکن است که مواد شیمیایی به مایع داخل بطری وارد شود؛ پس باید دور از نور خورشید و در دمای اتاق نگهداری شود.

بطری از جنس پلی اتیلن

وارد شدن احتمالی مواد شیمیایی به مایع داخل بطری پلی اتیلن بسیار کمتر است. اگر به خوبی از آن حفاظت شود اشکالی رخ نمی ‌دهد.

استفاده از انواع دیگر بطری ‌های پلاستیکی

بطری ‌های پلاستیکی که عدد ۷ در انتهای آن حک شده باشد، بیسفنول که ماده ای مضر است، نداشته ولی در دیگر بطری ‌های این ماده وجود دارد. بطری ‌هایی که از جنس پلی کربنات هستند، در این رده قرار می گیرند. پس برای استفاده مجدد از بطری‌ آب معدنی باید احتیاط لازم را رعایت کرد.

رشد قارچ و باکتری داخل بطری

نم و رطوبتی که در داخل بطری ‌ها وجود دارد بهترین مکان برای رشد و گسترش قارچ و باکتری‌ ها است که زمان تماس با دست و دهان به بدن منتقل می‌ شوند و از بین بردن آنها کار ساده‌ای نیست. البته رشد این باکتری ‌ها در بطری ‌های دیگر که پلاستیک نیستند هم امکان دارد. نوع متریال و طرز طراحی موجب تمیزتر بودن آن می ‌شود. استفاده دوباره از بطری ‌های پلاستیکی موجب می ‌شود که خراش و بریدگی در سطح و داخل آن ایجاد شود و باکتری هم در این خراش ‌ها سریع‌تر رشد می کند؛ زیرا تمیز کردن آن به سختی انجام می شود.

مطالب بیشتر: آیا استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی بری سلامتی ضرر دارد؟

نکات لازم در استفاده مجدد از بطری‌ آب معدنی پلاستیکی

در صورتی که افراد بخواهند از بطری ‌های آب معدنی دوباره استفاده کنند، باید به نکاتی توجه داشته باشند که این نکات عبارت اند از:

به فرورفتگی ‌ها و ترک بطری توجه کنید

ظرف ‌ها و بطری ‌های پلاستیکی از هر جنسی، اگر هرگونه فرورفتگی و ترک و حتی ساییدگی داشته باشند، استفاده مجدد از آنها می ‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا مواد شیمیایی به سادگی از آنها خارج می ‌شوند. این خراشیدگی ‌ها به راحتی قابل دیدن نیستند و به همین علت استفاده مجدد از بطری‌ آب معدنی توصیه نمی ‌شود و خطرناک است.

ظروف و بطری ‌های پلاستیکی نباید گرم شوند

گرم کردن و حرارت دادن این بطری ‌های پلاستیکی بسیار خطرناک است؛ زیرا موجب می شود این مواد شیمیایی به راحتی از آنها خارج شود. اگر این بطری ‌ها در معرض نور خورشید هم قرار بگیرند، باز هم احتمال خطر و بروز مشکل می رود.

در زمان استفاده آن را با آب و صابون بشویید

بطری های پلاستیکی در زمان استفاده باید حتما مورد شستشو قرار بگیرند تا میکروب ‌ها و باکتری ‌ها در آنها رشد نکند. برای تمیز کردن و شستشوی آنها باید از آب ولرم و صابون استفاده کرد.

احتمال دارد آنتیمونی تولید کنند

در تولید بعضی از بطری ‌های پلاستیکی ماده سمی به نام آنتیمونی به کار رفته شده؛ پس هرچه این بطری‌ ها را بیشتر برای مصرف نگهداری کنید، این ماده سمی هم بیشتر تولید می ‌شود که موجب ایجاد استفراغ، تهوع و اسهال می ‌شود.

استفاده مجدد از بطری‌ آب معدنی خطرناک است. بعضی از بطری ‌های پلاستیکی از پلی اتیلین و پلی پروپیلن تولید شده اند که دارای کاربرد های زیادی هستند. اگر تنها آب سرد در آنها نگهداری شود و به طور مرتب ضدعفونی و شستشو شوند، می توان با خیال راحت آنها را مورد مصرف دوباره قرار داد.

کلام پایانی

با دلایلی که ذکر شد، ثابت شد که استفاده مجدد از بطری‌ آب معدنی اصلا توصیه نمی ‌شود. تنها بطری ‌هایی که می توان مورد استفاده دوباره قرار داد، باید از جنس پلی اتیلن تولید شده باشند. با عدد 2 یا 4 هم علامت گذاری می ‌شوند و تنها برای نگهداری کردن آب سرد هستند که آن هم اگر مرتب ضدعفونی شوند دارای امنیت برای استفاده مجدد هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *