مجله

چگونه ظروف پلاستیکی تولید کنیم ؟ + مراحل و روش های تولید

مراحل تولید ظروف پلاستیکی

روش های تولید ظروف پلاستیکی زیبا

استفاده بسیار زیاد از ظروف پلاستیکی باعث شده فرایند تولید آن در دنیای مدرن امروزی یکی از اصلی ‌ترین فرایندهای صنعتی محسوب شود. پلاستیک ‌ها ماده سبک و منعطفی هستند. بسیار خوش ساخت بوده و این ماده را می‌ توان به شکل، رنگ و ابعاد متنوعی تولید کرد. در تولید این ماده از متریال ‌های مختلفی مانند: پلیمرها، مواد شیمیایی و پیگمنت ‌ها استفاده می شود و همه نوع کالای مصرفی را می‌ توان از آنها تهیه کرد. برای اینکه بهتر با این ماده پرمصرف آشنا شویم، ابتدا باید با مراحل تولید ظروف پلاستیکی آشنایی پیدا کنیم. با میثم دارو پلاست همراه شوید.

 

تولید ظروف پلاستیکی

با توجه به پیشرفت ‌هایی که در زمینه تکنولوژی و علم صورت گرفته باعث شده تولید ظروف پلاستیکی از راه‌ های مختلفی انجام بگیرد. این ظرف ‌های پلاستیکی را توسط دستگاه و تجهیزات مخصوصی مانند: قالب‌گیر یا دستگاه‌ های بادکن پت و … تولید می کنند. مراحل تولید ظروف پلاستیکی با انواع بطری ‌های پلاستیکی توخالی دارای تفاوت ‌هایی است.   زیرا برای اینکه بتوان هر کدام از این پلاستیک ‌ها را تولید کرد، به دستگاه‌ های مختلف نیاز است و از روش ‌های خاصی برای تولید آنها استفاده می ‌شود. این ظرف ‌های پلاستیکی در زندگی انسان ‌ها بسیار پرکاربرد بوده و دلیل تولید روزافزون آنها است.

 

انواع روش ‌های تولید ظروف پلاستیکی

روش ‌های تولید ظروف پلاستیکی از روش ‌های کاربردی و با اهمیت است. مواد پلاستیکی را به صورت دانه تولید کرده و با توسط دستگاه‌ های مخصوص مانند: تزریق، اقدام به تولید این ظروف می کنند. پلاستیک ‌ها به صورت مایع در یک مخزن قرار می ‌گیرند و با تحت فشار قرار گرفتن به درون ماتریس کالا انتقال داده می ‌شوند و با انجام این فرایند و فشار و دمایی که به آنها وارد می ‌شود، پلاستیک ‌ها دارای شکل ‌های مختلفی می ‌شوند و در نهایت ظروف پلاستیکی تولید می ‌شود. از روش ‌های مهم در تولید ظروف پلاستیکی و مراحل تولید ظروف پلاستیکی می ‌توان به روش ‌های زیر اشاره کرد:

 

روش قالب گیری

این روش بسیار مهم بوده و در ابتدا قالب مورد نظر آماده شده و بعد مواد پلاستیک در آن ریخته می ‌شود تا به شکل قالب در بیاید و با اعمال فشار به این مواد و اعمال کردن دما موجب شکل گرفتن ظروف پلاستیکی می ‌شوند. روش قالب‌گیری با روش ‌های سرد و گرم انجام می ‌شود که در روش سرد بعد از ریخته شدن مواد در قالب به دستگاه خنک کننده منتقل می ‌شود تا به سرعت خنک شده و ظرف ‌هایی با کیفیت و دارای سطحی صاف تولید می ‌شود.

در روش گرم، قالب ‌های مورد نظر به دستگاه گرمایی منتقل شده و مواد در داخل قالب تزریق می ‌شود و با فشار و دمای مناسب به شکل پلاستیک مورد نظر در می ‌آید. در این روش قالب گیری مواد با دقت و توجه در قالب قرار داده می ‌شوند، در زمان و هزینه صرفه‌جویی شده و موجب کم شدن آلودگی هوا و آب شدن منابع طبیعی هم می ‌شوند.

 

بخوانید : انواع درب بطری

 

روش نیمه فرمینگ

این هم روش دیگر تولید است و مراحل تولید ظروف پلاستیکی با روش فرمینگ این طور است که ابتدا مواد پلاستیک گرم به قالب سرد تزریق شده و به شکل ظرف پلاستیک در می ‌آیند. در این روش پلاستیک ‌ها تحت فشار وارد قالب شده و با برخورد با دیوار سرد قالب سریع خنک شده و به شکل پلاستیک مورد نظر در می ‌آیند.

در روش فرمینگ سرعت تولید بسیار بالا بوده و در حجم بالایی تولید انجام می‌ شود و دقت زیادی در ساخت ظروف پلاستیکی صورت می گیرد. هزینه این روش نسبت به روش قالب گیری کمتر است و یک روش اقتصادی محسوب می ‌شود. البته روش فرمینگ نسبت به روش قالب گیری از کیفیت محصول و دوام کمتری برخوردار است.

 

روش ترموفرمینگ

در مراحل تولید ظروف پلاستیکی با روش ترموفرمینگ معمولا یک لایه پلاستیک را توسط حرارت نرم کرده و به فرم دلخواه در می ‌آورند. برای این کار لایه‌ های پلاستیک را به صورت یک صفحه پهن تولید می‌ کنند و در قالب فرم دهنده قرار داده می شوند. این قالب حرکت کرده و این لایه‌ های پلاستیک را با حرارت به فرم ‌های مورد نظر در می ‌آورد.

روش ترموفرمینگ به دلیل کاربرد و سادگی که دارد در بیشتر صنایع خودروسازی، الکترونیکی و بسته ‌بندی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در این روش تولید می ‌توان از انواع مختلف پلاستیک ‌ها استفاده کرده و طرح‌ های بسیار مختلف و متنوعی را برای ظروف پلاستیکی ایجاد کرد. این روش نسبت به روش قالب گیری از کیفیت و دقت پایینی برخوردار است و به دلیل مقرون به صرفه بودن در تولید ظروف پلاستیکی استفاده می ‌شود.

 

مراحل تولید بطری پلاستیکی

 

از انواع بطری پت مجموعه ما دیدن نمایید.

 

مراحل تولید ظروف پلاستیکی

تولید کالاهای پلاستیکی چندین روش و مرحله دارد. مراحل تولید در بیشتر جاها یکی بوده اما نکات و جزئیات آن به میزان و نوع تولید پلاستیک بستگی دارد و دارای تفاوت ‌هایی است. مراحل تولید ظروف پلاستیکی عبارت اند از:

 

  • مواد اولیه

در شروع تولید مواد پلاستیکی مانند: پلی اتیلن، گرانول و پلی پروپیلن ها و دیگر مواد پلاستیکی جمع آوری می‌شوند.

 

  • آماده کردن مواد

بعد از تهیه مواد اولیه به آن مواد افزودنی مانند: متریال ‌های پرکننده با نسبت ‌های مناسب اضافه کرده و رنگ ‌ها در دستگاه‌ های ویژه ریخته و ترکیب می ‌کنند.

 

  • تزریق کردن مواد

یکی از مراحل تولید ظروف پلاستیکی اسن که در آن مواد به صورت مایع داخل دستگاه تزریق قرار داده می ‌شوند. این مواد شامل انواع مختلف پلی پروپیلن ‌ها، پلی اتیلن‌ ها و … هستند.

 

  • قالب گیری

در این مرحله هم مواد به روش مذاب و نرم شده در درون قالب ‌های فلزی قرار می گیرند. این قالب بسیار دقیق شکل پلاستیک را تشکیل می دهد و از شکل ‌های مختلفی از این قالب ‌ها برای ظروف پلاستیکی غذا، آب، نوشیدنی ‌ها و … استفاده می ‌شود.

 

  • سرد شدن و جدایی

بعد از قالب‌گیری، ظرف خنک شده به راحتی از قالب جدا می ‌شود و به مراحل بعدی تولید فرستاده می ‌شود.

 

  • تمیز کردن و برش

قطعات پلاستیکی که آماده شد، برش زده شده و قسمت ‌های اضافی و ناخالصی از آن جدا می ‌شوند.

 

  • آماده شدن برای استفاده

ظرف های پلاستیکی بعد از تمام شدن مراحل تولید ظروف پلاستیکی بسته‌ بندی شده و مورد مصرف قرار می گیرند.

 

کلام پایانی 

روش و مراحل تولید ظروف پلاستیکی بسیار پیچیده بوده و از قسمت های مختلفی برخوردار است و در آن از روش ‌های متنوعی برای تولید استفاده می ‌شود. انتخاب بهترین و مناسب ‌ترین روش‌ های تولید در کیفیت کالا و کارایی آن تاثیر خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *