مجله

فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک

فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک

پلاستیک ‌ها از متداول ‌ترین مواد برای تولید قطعات و محصولات نهایی به حساب می ایند. از محصولات مصرفی گرفته تا دستگاه ‌های پزشکی. پلاستیک ها دسته ای از مواد همه کاره با هزاران گزینه پلیمری هستند. که هر کدام خواص ویژه خود را دارند. اما فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک چگونه است؟

انواع فرآیندهای تولید پلاستیک برای پوشش طیف وسیعی از کاربردها، هندسه قطعات و انواع پلاستیک توسعه یافته است. برای هر طراح و مهندسی که در توسعه محصول مشغول به فعالیت است. آشنایی با گزینه های تولید امروزی و پیشرفت های جدیدی که نشان می دهد. قطعات در آینده چگونه ساخته خواهند شد، بسیار مهم است.

یک بخش رو به رشد در صنعت پلاستیک، قالب سازی پلاستیک رایج ترین فرآیندی است. که برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده می شود. فرآیند قالب گیری تزریق پلاستیک سریع است. به این معنی که مقادیر زیادی از همان محصول پلاستیکی را در یک بازه زمانی کوتاه تولید کند.

امروزه مواد مورد استفاده ای همچون ترموپلاستیک، ترموست، الاستومر یا فلز در قابل گیری پلاستیک کاربرد زیادی دارند. پلاستیک‌ هایی با کارایی بالا که می‌ توانند دمای بالا را تحمل کنند. جایگزین فلزاتی می‌  شوند که به طور سنتی در تولید پلاستیک به کار می روند.

میثم دارو پلاست

 

بیشتر بخوانید: درب بطری

 

فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک

استفاده از قالب تزریق پلاستیک به طور گسترده در تولید قطعات پلاستیکی از تجهیزات پزشکی بگیرید تا اسباب بازی ها به کار می رود. در صنعت هوافضا و به‌ ویژه در صنعت خودروسازی، اکثر قطعات با قالب‌ گیری تزریق پلاستیک ساخته و تولید می ‌شوند. اگر لحظه ای به اطراف خود نگاه کنید،نتوجه خواهید شد که یک جسم پلاستیکی در این نزدیکی وجود دارد. به احتمال زیاد به وسیله دستگاه قالب گیری تزریقی ساخته شده است. صنعت قالب‌گیری تزریقی در سال‌های اخیر شاهد تغییرات زیادی بوده است. از جمله زمان سریع‌تر عرضه به بازار.

یکی از استراتژی‌های تجاری کلیدی برای قالب‌های تزریق پلاستیک. همکاری با شرکای ابزارسازی برای کاهش زمان تولید است.

چگونه می توان سرعت قالب گیری تزریق پلاستیک را افزایش داد

زمان چرخه فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک را می توان به زمان تزریق، زمان خنک شدن و زمان تنظیم مجدد یا تغییر تقسیم کرد. با کاهش هر یک از این زمان ها، هزینه تولید کاهش می یابد. تغییرات مکرر قالب باعث کاهش موجودی و پاسخ سریعتر به نیازهای بازار می شود. سیستم های تغییر قالب سریع از EAS با کاهش زمان تغییر، هزینه تولید را کاهش می دهد.

نحوه کاهش هزینه های قالب گیری تزریقی با سیستم مخصوص

یکی از بهترین روش ها نیاز به تغییر قالب خودکار دارد. نه تنها این کاهش در طول زمان تغییر می کند، بلکه باعث می شود. تولید کننده در مقدار تولید خود انعطاف پذیرتر شود.

ویژگی فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک

قالب گیری تزریقی یک فرآیند تولید پیچیده است. با استفاده از یک ماشین هیدرولیک یا الکتریکی تخصصی، این فرآیند ذوب می‌شود، پلاستیک را تزریق می‌کند. به شکل یک قالب فلزی در دستگاه قرار می‌دهد. قالب گیری تزریق پلاستیک پرکاربردترین فرآیند تولید قطعات به دلایل مختلفی از جمله:

ویژگی فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک

 

بیشتر بخوانید: بطری پت

 

انعطاف پذیری

سازندگان می توانند طرح قالب و نوع ترموپلاستیک مورد استفاده برای هر جزء را انتخاب کنند. این بدان معناست که فرآیند قالب‌گیری تزریقی می‌تواند اجزای مختلفی از جمله قطعات پیچیده و با جزئیات زیاد را تولید کند.

بهره وری

هنگامی که فرآیند راه اندازی و آزمایش شد. ماشین های قالب گیری تزریقی می توانند هزاران مورد در ساعت تولید کنند. استفاده از ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی الکتریکی نیز این فرآیند را نسبتاً کارآمد می‌کند.

ثبات

اگر پارامترهای فرآیند به شدت کنترل شوند. فرآیند قالب گیری تزریقی می تواند هزاران جزء را به سرعت با کیفیت ثابت تولید کند.

مطلب پیشنهادی: مزیت پولیش و قالب سازی پلاستیک در صنعت

مقرون به صرفه بودن

هنگامی که قالب مورد نظر ساخته شد. هزینه تولید هر جزء نسبتاً پایین است، به خصوص اگر در تعداد زیاد ساخته شود. این مقرون به صرفه بودن، کارایی و کیفیت قطعات تنها برخی از دلایلی است. که بسیاری از صنایع استفاده از قطعات قالب‌گیری تزریقی را برای محصولات خود انتخاب می‌کنند.

کیفیت

چه تولیدکنندگان به دنبال اجزای قوی، کششی یا با جزئیات زیاد باشند. فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک قادر است آنها را با کیفیت بالا به طور مکرر تولید کند.

قالب تزریق چگونه کار می کند

اگرچه در ظاهر، فرآیند قالب گیری تزریقی ممکن است ساده به نظر برسد، پارامترهای زیادی وجود دارد. که برای اطمینان از کیفیت کلی اجزای پلاستیکی تولید شده باید به شدت کنترل شوند. درک عمیق فرآیند و پارامترها به تولیدکنندگان کمک می کند تا تولیدکنندگان قطعات پلاستیکی را که می توانند. کیفیت و سازگاری مورد نیاز خود را ارائه دهند، شناسایی کنند.

قالب تزریق چگونه کار می کند

انتخاب گرمانرم و قالب مناسب

قبل از شروع فرآیند واقعی، مهم است که گرمانرم ها و قالب های مناسب انتخاب یا ایجاد شوند. زیرا این عناصر ضروری هستند که اجزای نهایی را ایجاد و تشکیل می دهند. در واقع، برای انتخاب درست، تولیدکنندگان باید نحوه تعامل ترموپلاستیک و قالب را در نظر بگیرند.

زیرا انواع خاصی از پلاستیک ممکن است برای طرح‌های قالب خاص مناسب نباشند. هر ابزار قالب از دو بخش تشکیل شده است: حفره و هسته. حفره یک قسمت ثابت است که پلاستیک به آن تزریق می شود. هسته یک قسمت متحرک است که در حفره قرار می گیرد تا به شکل نهایی قطعه کمک کند.

بسته به نیاز، ابزارهای قالب را می توان برای تولید اجزای متعدد یا پیچیده طراحی کرد. فشارها و دماهای بالای مکرر که ابزارهای قالب در آن قرار می گیرند به این معنی است. که آنها معمولاً از فولاد یا آلومینیوم ساخته می شوند.

هنگامی که ترموپلاستیک و قالب مناسب تست و انتخاب شد، فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک می تواند آغاز شود.

درباره کاربرد دستگاه فرز cnc بخوانید.

تغذیه و ذوب ترموپلاستیک

ماشین های قالب گیری تزریقی می توانند با هیدرولیک یا برق تغذیه شوند. حفظ دمای مناسب در این بخش از فرآیند برای اطمینان از تزریق موثر پلاستیک و تشکیل دقیق قسمت نهایی، کلیدی است. برای شروع فرآیند، گلوله های خام ترموپلاستیک انتخابی به قیف در بالای دستگاه وارد می شود. با چرخش پیچ، این گلوله ها به تدریج وارد بشکه دستگاه می شوند. چرخاندن پیچ و حرارت از بشکه به تدریج گرمانرم را گرم کرده و ذوب می کند تا ذوب شود.

نحوه تغذیه و ذوب ترموپلاستیک

تزریق پلاستیک به داخل قالب

هنگامی که پلاستیک مذاب به انتهای بشکه رسید. دروازه (که تزریق پلاستیک را کنترل می کند) بسته می شود و پیچ به عقب حرکت می کند. این مقدار پلاستیک را از بین می برد و فشار را در پیچ آماده برای تزریق افزایش می دهد. در عین حال، دو قسمت ابزار  قالب به هم نزدیک می شوند و تحت فشار بالا نگه داشته می شوند. که به فشار گیره معروف است.

فشار تزریق و فشار گیره باید متعادل باشند. تا اطمینان حاصل شود که قطعه به درستی شکل می‌گیرد و در حین تزریق هیچ پلاستیکی از ابزار خارج نمی‌شود. پس از رسیدن به فشار مناسب در ابزار و پیچ، دروازه باز می شود. پیچ به سمت جلو حرکت می کند و پلاستیک مذاب به قالب تزریق می شود. درباره هزینه قالب سازی پلاستیک بیشتر بدانید.

زمان نگهداری و خنک شدن

هنگامی که بیشتر پلاستیک به داخل قالب تزریق می شود، برای مدت معینی تحت فشار نگه داشته می شود. این به عنوان “زمان نگهداری” شناخته می شود و بسته به نوع ترموپلاستیک و پیچیدگی قطعه می تواند از میلی ثانیه تا دقیقه متغیر باشد. این زمان نگهداری کلیدی است برای اطمینان از اینکه پلاستیک ابزار را بسته بندی کرده و به درستی شکل گرفته است.

زمان نگهداری و خنک شدن ترموپلاستیک در تزریق پلاستیک

فرآیندهای تخلیه و تکمیل

پس از سپری شدن زمان نگهداری و سرد شدن و تشکیل بیشتر قطعه، پین ها یا صفحات قطعات را از ابزار خارج می کنند. اینها به یک محفظه یا روی یک تسمه نقاله در پایین دستگاه می ریزند. در برخی موارد، فرآیندهای تکمیلی مانند پرداخت، رنگ کردن یا حذف پلاستیک اضافی (معروف به خار) ممکن است مورد نیاز باشد. که می تواند توسط سایر ماشین آلات یا اپراتورها تکمیل شود. پس از تکمیل این فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک، قطعات آماده بسته بندی و توزیع به تولیدکنندگان خواهند بود.

به مطالعه خود ادامه دهید: خدمات CNC چهار محور چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *