مجله

با انواع مواد پلاستیکی آشنا شوید + مقایسه ، معایب و مزایا

انواع مواد پلاستیکی

شناخت انواع مواد پلاستیک میتواند به ما دید گسترده ای در زمینه قیمت قطعات پلاستیکی، بازیافت این مواد، کاربرد قطعات پلاستیکی و غیره ببخشد. از طرفی چون اکثر مواد غذایی و نوشیدنی که امروزه ما مصرف میکنیم در ظروف پلاستیکی نگهداری میشوند بنابراین شناخت این مواد به ما کمک میکند محصول سالم تری خریداری نماییم. از طرفی امروزه محیط زیست به دلی استفاده بی رویه از مواد پلاستیکی شدت دچار بحران شده است. از این رو شناخت پلاستیک میتواند به ما در زمینه محافظت از محیط زیست نیز کمک زیادی میکند. پس چنانچه شما نیز در این باره نیازمند دریافت اطلاعات بیشتری هستید و برای شغل یا سلامت خود و خانواده تان میخواهید اطلاعات بیشتری در زمینه مواد پلاستیکی کسب کنید این مطالب را از دست ندهید.  در ادامه میثم دارو پلاست توضیحات بیشتری در راستای پلاستیک ومواد پلاستیکی در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد.

 

پلاستیک چیست؟

پیش از آنکه به معرفی انواع مواد پلاستیکی بپردازیم لازم است بدانیم پلاستیک چیست و از چه موادی ساخته میشود. همه ما در طول روزمره و درهر شرایطی از مواد پلاستیکی استفاده میکنیم. در منزل، محل کار، مطب پزشک، سوپرمارکت، هنگام رانندگی و غیره شما به طور معمول از محصولات پلاستیکی استفاده میکنید. حتی گاهی ممکن است متوجه این نباشیم که اکثر لوازمی که روزمره از آن استفاده میکنیم تماما از پلاستیک هستند. بنابراین پیشنهاد میشود قدری با دقت بیشتری به اطراف بنگرید تا با اهمیت پلاستیک آشنا شوید. جالب است بدانید پلاستیک از مواد طبیعی موجود در طبیعت ساخته میشود. نف، گاز، زغال سنگ، گیاهان و مواد معدنی تماما در تولید پلاستیک دخیل هستند. در گذشته از لاک، لاک پشت و عاج حیوانات برای ساخت وسایل استفاده میکردند. اما از سال 1800 پلاستیک جای خود را به این منابع داد . اولین پلاستیک هایی که ساخته شدند از سلولوز گیاهان و درختان بودند.

 

فرآیند تولید مواد پلاستیکی

تولید کنندگان انواع مواد پلاستیکی برای تولید این مواد از دو روش پلیمریزاسیون و بسپارش استفاده میکنند. برای آنکه این دو فرآیند به خوبی صورت بگیرد لازم است از کاتالیزورهای ویژه ای استفاده شود. در راکتور هایی که پلیمریزاسیون صورت میگیرد، یک سری مونومر نظیر اتیلن و پروپیلن به یکدیگر متصل شده و زنجیره های بلندی از پلیمر تولید میکنند. هر پلیمر بسته به نوع مونومری که از آن ساخته شده است دارای ویژگی های مخصوص به خود است.

 

پالت پلاستیکی

 

از انواع بطری پت مجموعه ما دیدن نمایید.

 

مشخصات و ویژگی های مشترک انواع مواد پلاستیکی

برای آنکه با ساختار پلاستیک ها آشنا شویم لازم است قدری عمیق تر به این مسئله نگاه کنیم. همانطور که گفته شده پلاستیک ها زنجیره های پلیمری هستند که از مونومر های مختلف ساخته شده اند. از آنجایی که ساختر پلاستیک از پلیمر است بنابراین نام انواع مختلف پلاستیک ها با پلی شروع میشود. برای مثال میتوان به پلی استیرن، پلی ایتلن و پلی پروپیلن اشاره کرد. پس این مورد از مشترکات تمامی پلاستیک هاست. گزینه دیگری که میتوان به آن اشاره کرد عناصر به کار رفته در پلاستیک هاست. عناصری نظیر کربن و هیدروژن و در برخی موارد اکسیژن، نیتروژن، فلوئور و غیره از ترکیبات اصلی پلاستیک ها هستند و نقطه مشترک تمامی پلاستیک ها محسوب میشود. از وجه شباهت دیگر پلاستیک ها میتوان به قالب پذیری و حالت پذیری این مواد شاره کرد. به طوری که میتوان محصولات مختلف را با سایز و حالت مختلف از این مواد به دست آورد.

 

انواع مواد پلاستیکی

در این بخش از مقاله به انواع مواد پلاستیکی میپردازیم:

 

  • پلی اتیلن ترفنالات یا پلی استر(PETE)

از آنجایی که پلی اتیلن یک ماده بسیار محکم و ضخیم است و قادر است از ورود هوا جلوگیری کند گزینه بسیار مناسبی برای تهیه پکیجینگ انواع نوشیدنی است. همچنین بسته بندی مواد غذ ایی به کمک این ماده صورت میگیرد. جنس این ماده با نایلون های پلاستیکی کاملا متفاوت بوده و علکرد متفاوتی نیز دارد.

 

  • پلی اتیلن فشرده(HDPE)

پلی اتیلن از یک سری زنجیره های پلی مری بسته تشکیل شده است. بنابراین کاملا فشرده و محکم بوده و از آن برای تولید پلاستیک های خواروبار فروشی، بطری های آبمیروه و بطری های مات براب بسته بندی ماست و شامپو و غیره استفاده میشود. این نوع پلاستیک از مدل قلبی ضخیم تر و محکم تر است.

 

  • پلی وینیل کلراید(PVC)

سومین مدل از انواع مواد پلاستیکی پلی وینیل کلراید است. این نوع پلاستیک بیشتر برای تولید اسباب بازی ها، کیسه فریزر، بطر مواد شوینده، چسب زخم و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. میتوان گفت پس از پلی اتیلن این پلاستیک پر استفاده ترین نوع مواد پلاستیک در جهان محسوب میشود. اما از آنجایی که پی وی سی برای محیط زیست بسیار خطرناک است و دورریز آن میتواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد استفاده از آن قدری محدود تر شده است.

 

  • پلی اتیلن با چگالی کم(LDPE)

پلی اتیلن جز محبوب ترین و پر استفاده ترین مواد پلاستیکی موجود در جهان است. علت این امر ساده بودن ساختار این مواد است که باعث کاهش هزینه ها در فرآیند تولید میشود.

 

بیشتر بخوانید : انواع بطری پلی اتیلن

 

  • پلی پروپیلن(PP)

جالب است بدانید پلی پروپیلن نسبت به سایر مواد پلاستیکی در مقابل حرارت از خود مقاومت بیشتری نشان میدهد. بنابراین این ماده برای تولید ظرف غذای گرم استفاده میشود.

 

  • پلی استیرن(PS)

یکی دیگر از انواع مواد پلاستیکی پلی استرن ها هستند. پلی استرن در مقابل گرما و غذای چرب واکنش نشان میدهد و یک سری مواد سمی ترشح میکند که برروی مغز و سیستم عصبی تاثیرات مخرب دارد. همچنین ممکن است باعث آسیب به ریه ها، کبد و یک سری تغییرات ژنتیکی شود. از این رو از این ماده پلاستیکی برای تولید محصولاتی نظیر ظرف غذا، فنجان، کارتن تخم مرغ، ظروف یکبار مصرف، کلاه دوچرخه و غیره استفاده میشود.

 

انواع مواد اولیه پلاستیک

 

از جدیدترین مدل های درب بطری مجموعه ما دیدن نمایید.

 

ویژگی ترموپلاستیک ها چیست؟

گاهی ترموپلاستیک ها به قدری ضخیم و محکم هستند که از آنها به جای فلزات در تولید محصولات مختلف استفاده میشود. از مزایای ترموپلاستیک ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • استحکام بسیار بالایی دارند
  • در برابر گرما از خود مقاومت نشان میدهند و خم نمیشوند.
  • به راحتی قابل خم شدن هستند.
  • قابلیت بازیافت بالایی دارند.
  • سبک میباشند.
  • هزینه ای که صرف فراوری آن میشود بسیار کم است.
  • در مقابل مواد شیمیایی مقاوت بالایی دارد.

 

 

سخن آخر

انواع مواد پلاستیکی دارای مزایای بسیار زیادی هستند اما در مقابل معایبی نیز دارند که ما میتوانیم با آگاهی نسبت به این معایب از اثرات منفی آن جلوگیری کرد. پس اگر سلامت خود و محیط زیستتان برایتان اهمیت دارد بهتر است در این باره بیشتر تحقیق کنید و با استفاده درست و اصولی تا حد زیادی از معایب این ماده پر ارزش جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *