مجله

آیا بطری پلاستیکی سرطان زاست ؟ دلایل و نکات استفاده

آیا بطری پلاستیکی سرطان زاست

آیا بطری پلاستیکی سرطان زاست؟ درواقع امروزه استفاده از بطری های پلاستیکی در صنایع مختلف کشاورزی، داروسازی، صنایع غذایی و غیره به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرده است. با این حساب این سوال پیش می آید که آیا مواد پلاستیکی برای سلامت انسان خطرناک نیست؟ از طرفی استفاده از بطری ها و سایر وسایل وظروف پلاستیکی در منازل به شدت مرسوم است و همه این عوامل باعث ایجاد حس نگرانی در برخی افراد میشود. تحقیقات و جواب های بسیار زیادی برای این سوالات وجود دارد ما نیز به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به سمی، خطرناک و یا سرطان زا بودن این محصولات بپردازیم. پس اگر شما نیز برای سلامت خود و خانوادتان نگران هستید و مایل به دریافت این اطلاعات هستید تا انتهای مقاله با میثم دارو پلاست باشید.

 

مواد سمی موجود در پلاستیک

حال که میخواهیم به مسائل مهمی چون آیا بطری پلاستیکی سرطان زاست؟ بپردازیم لازم است پیش از هر سخنی ابتدا مواد سمی موجود در پلاستیک را نام ببریم.

  • پلی کربنات: پلی کربنات اولین و مهمترین ماده سمی است که در پلاستیک وجود دارد. پلی کربنات یک نوع پلیمر است که این پلیمر حاوی یک ماده بسیار خطرناک به نام BFA است. این ماده نوعی استروژن سنتزی ضغیف بوده که قادر است تعادل هورمون ها را به هم بزند و باعث ایجاد سرطان شود. علت این امر در آن است که مشخص شده است در اکثر بافت های سرطانی ماده BFA کشف شده است. ظروفی که از این ماده تهیه شده اند دارای کد 7 هستند پس هنگام خرید حتما به این نکته توجه کنید. از طرفی ظروفی که دارای علامت PC و OTHER هستند نیز جز این دسته قرار دارند.
  • پلی وینیل کلراید: دومین ماده سمی و خطرناکی که در بطری های پلاستیکی یافت میشود «آ پلی وینیل کلراید است. البته این ماده به تنهایی خطرناک و سمی نیست و تنها در صورتی خطرناک میشود که با دو ماده متداول صنعتی به نام نرم کننده های فتالاتی و پایدار کننده های حرارتی بر پایه سرب پیوند برقرار کنند. در این شرایط این ترکیب به راحتی وارد به مواد غذایی چرب مانند گوشت وارد میشود. این ظروف نیز دارای کد 3 بوده و لازم است در حین خرید به این نکته توجه کنید و در صورت مشاهده از خرید آن خودداری کنید.
  • پلیمر های پلی استایرن: یکی دیگر از مواد شیمیایی مضر موجود در پلاستیک پلیمر های پلی استایرن است. این ماده در شرایطی که دما بالا باشد از پلاستیک آزاد میشود. این ماده جز خطرناک ترین مواد شیمیایی بوده که نه تنها باعث ایجاد سرطان میشود بلکه قادر است توانایی تولید مثل و تعادل هورمونی انسان ها را به خطر بیاندازد. این ماده نیز جز زیرمجموعه کد 6 بوده که لازم است در حین خرید ظروف پلاستیکی بدان توجه کرد.

 

بطری پلاستیکی و سرطان

بیشتر بخوانید : انواع بطری پت

 

آیا بطری پلاستیکی سرطان زاست؟

آیا بطری پلاستیکی سرطان زاست؟ در قسمت قبل به طور کامل و مفصل به سوال پاسخ دادیم. در واقع در قسمت قبل مشخص کردیم که چه موادی در پلاستیک باعث ایجاد سرطان و عدم تعادل هورمونی میشوند. با این تفاسیر چنانجه قصد خرید محصولی را داشتید که پکیج آن از بطری و یا ظروف پلاستیکی بود به کد آن توجه کنید. همچنین به مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید تا در صورت مشاهده هر یک از سه ماده فوق از خرید آن خودداری نمایید. اگرچه سایر ظروف پلاستیکی نیز دارای مواد شیمیایی هستند اما محصولاتی با کد 3و7 نسبت به سایرین خطرناک تر و ریسک ابتلا به سرطان را افزایش میدهند. لازم به ذکر است که این مواد نه تنها برای انسان بلکه برای محیط زیست از جمله گیاهان و حیوانات نیز بسیار خطرناک است. بنابراین توصیه میشود در حین خرید به درجه کیفی محصولات دقت ویژه ای داشته باشید تا از هرگونه خطر ابتلا به سرطان جلوگیری کنید.

 

روش صحیح مصرف بطری پلاستیکی

حال که دانستیم آیا بطری پلاستیکی سرطان زاست؟ در این بخش به روش های مختلف در استفاده صحیح از ظروف پلاستیکی برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان میپردازیم. درواقع توضیحات فوق بدین معنا نبود که از خرید هرگونه محصول پلاستیکی خودداری کنید بلکه به این معنا بود که حین خرید دقت کافی داشته باشید:

  • به هیچ وجه از استفاده مجدد از ظروف و بطری های پلاستکی خوددای کنید. دبه ماست، بطری های آب و غیره همگی برای یکبار استفاده تولید شده اند و استفاده مجدد از آن ها بسیار خطرناک است.
  • چنانچه قصد نگهداری ظروف پلاستیکی را در فریزر یا ماکروویو را داشتید حتما به کد و علامت موجود روی ظرف توجه کنید. چرا که برخی ظروف در دمای بالا یا پایین ازخود مواد سمی آزاد میکنند.
  • پیش از خرید به علامت بهداشت و علامت استندارد درج شده روی محصول دقت کافی داشته باشید.
  • پس از باز کردن مواد غذایی که در ظروف پلاستیکی هستند حتما آن ها را به یک شیشه یا ظرف شیشه ای انتقال دهید.
  • برای گرفتن نذری در ایام مختلف حتما از ظروف و قابلمه شخصی خودتان استفاده کنید.
  • از نوشیدن چای در لیوان ها و ظروف یکبار مصرف یا پلاستیکی جدا خودداری نمایید.

 

عوارض بطری پلاستیکی

 

مطلب پیسنهادی : انواع بطری دارویی

 

کدام بطری ها باعث ایجاد سرطان نمیشوند؟

تا اینجا به طور کامل توضیح دادیم که آیا بطری پلاستیکی سرطان زاست؟ یا خیر! در این بخش بطری هایی را به شما عزیزان معرفی میکنیم که حاوی مواد سمی نیستند. پس با ما باشیذ:

  • طروفی که دارای کد شماره 5 هستند حاوی هیچ گونه ماده سمی نیستند. این محصولات مقاومت بالایی در مقابل حلال های مختلف دارند و از مواد سخت و نیمه شفاف تشکیل شده اند.
  • ظروفی که دارای کد شماره 4 هستند به دلیل آنکه از پلی اتیلن با چگالی کم ساخته شده اند دارای مقاومت و ایمنی بالایی در مقابل عوامل محیطی دارند.
  • ظروف و بطری های پلاستیکی که دارای کد شماره 2 هستند نیز جز مواد بی خطر بوده و دارای جنس سخت با چگالی بالایی هستند.
  • ظروفی که دارای کد شماره 1 هستند نیز تا حدی بی خطر بوده و برای یکبار استفاده مناسب هستند.

 

سخن آخر

با توجه به مطالب فوق پیشنهاد میشود حتما در حین خرید به کد و کیفیت محصول دقت کافی داشته باشید از بروز بیماری در خود و خانودتان جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *