مجله

انواع قالب‌ سازی تزریق پلاستیک

انواع قالب‌ سازی تزریق پلاستیک

در این مطلب از میثم دارو پلاست از انواع قالب‌ سازی تزریق پلاستیک صحبت میکنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع همراه باشید.
رزین‌ پلیمری ترموپلاست یک پلیمر مصنوعی است که از اتحاد مولکول‌های زنجیره پلیمری حاصل از نفت تولید می‌شود و در تولید انواع محصولات پلاستیکی کاربرد داشته و در دمای بالا قالب گیری می‌شود. انواع اصلی این رزین شامل موارد زیر می‌شود: پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن، پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن ترفتالات، اتیل وینیل استات.

مواد ترموپلاستیک بعد از قرارگیری در معرض حرارت، تغییر شکل می‌دهند و با کاهش میزان حرارت وارده، سختی خود را بدون تغییرات شیمیایی باز می‌یابند. نکته مثبت این مواد، قابل بازیافت بودنشان است. مواد ترموپلاستیک نرم شده بعد از مذاب شدن و تزریق در قالب‌ سازی تزریق پلاستیک شکل نهایی خود را می‌گیرند و بر اساس نیاز مشتری به چرخه ی مصرف وارد می‌شوند.

محصولات نهایی پس از تزریق ماده ی مذاب در قالب سرد شکل می‌گیرد و سخت می‌شود. این قالب‌ها در تولید بیشتر محصولات پلاستیکی موجود در بازاراعم از ظروف، درب بطری‌ ها، ظروف محصولات بهداشتی و… استفاده می‌شوند. همچنین نقش اساسی در تولید اجزای داخلی خودروها، محفظه‌های کنترل از راه دور، سرنگ‌ها و … را دارند. به طور کلی قالب گیری تزریقی رایج ترین روش برای ساخت قطعات پلاستیکی به ویژه در حجم بالا و ابعاد مخصوص است.

انواع قالب‌ تزریق پلاستیک

با وجود هزینه ی اولیه بالایی که این دستگاه‌ها و ماشین ابزارهای اولیه دارند اما هزینه تولید و دور ریز مواد آن بسیار کم است و مواد کمتری برای تولید محصول نهایی لازم است. به عبارتی این دستگاه یک سرمایه‌گذاری بسیار معقول و بلند مدت برای تولید محصولات بیشتر با هزینه کمتر است و به لحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه است. عموما بیشتر هزینه اولیه مربوط به ساخت قالب تزریق پلاستیک است. زمانی که هزینه‌های اولیه طراحی و قالب‌ها پوشش داده شد، قیمت ساخت محصول نهایی بسیار پایین است و با تولید قطعات بیشتر هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد.

قالب تزریق پلاستیک به دو نوع قالب‌ سازی تزریق پلاستیک با راهگاه سرد و قالب‌ سازی تزریق پلاستیک با راهگاه گرم تقسیم می‌شوند. به عبارتی هر قالب تزریق پلاستیک دارای دو بخش اصلی می‌باشد که به قرار زیر است: بخش ثابت و بخش متحرک. بخشی از قالب که قطعه پلاستیکی درون آن شکل گرفته و پلاستیک در آن تزریق می‌شود دارای دو بخش اصلی است که شامل موارد زیر است: کویتی قالب و هسته (ماهیچه) قالب.

ماده‌های معمولی برای تزریق پلاستیک

-اکریلیک (PMMA)

-اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)

-نایلون پلی آمید (PA)

-پلی کربنات (PC)

-پلی اتیلن (PE)

-پلی اکسی متیلن (POM)

-پلی پروپیلن (PP)

پلی استایرن (PS)

-الاستومر ترموپلاستیک (TPE)

-پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) 

هر کدام از این مواد دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاصی هستند و کاربردهای مختص خود را دارند.

با ما همراه باشید: کیفیت بطری پت را چطور تشخیص دهیم

 قالب‌ سازی تزریق پلاستیک

انواع قالب‌ سازی تزریق پلاستیک

اولین مرحله در قالب گیری پلاستیک، ساخت و ایجاد قالب است که غالبا از آلومینیوم و فولاد ساخته می‌شوند. این قالب‌ها را می‌توان با یک یا چند حفره ساخت.

فرآیند قالب گیری تزریقی با انواع مختلفی از مواد از جمله فلزات، شیشه، الاستومرها و معمولاً پلیمرهای ترموپلاستیک و ترموپلاستیک ها انجام می‌شود.

-قالب گیری مکعبی

-دایکستینگ

-قالب گیری تزریقی به کمک گاز

-قالب گیری تزریق لاستیک سیلیکون مایع

-قالب گیری تزریق فلز

-قالب گیری میکرو تزریق

-قالب گیری تزریقی واکنشی

-قالب گیری تزریقی جداره نازک

انتخاب قالب تزریق مناسب بر اساس مولفه‌های مختلفی نظیر حجم تولید، کیفیت مورد نیاز، هندسه قطعه، طراحی ابزار و… صورت می‌گیرد.

5 نوع قالب گیری پلاستیکی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند: قالب گیری اکستروژن، قالب گیری فشاری، قالب گیری بادی، قالب گیری تزریقی و قالب گیری چرخشی.

در قالب گیری اکستروژن، پلاستیک مذاب با دمای بسیار بالا از طریق یک سوراخ پرس می شود تا یک قسمت پلاستیکی شکل دراز ایجاد شود. اصولا این قالب‌های سفارشی برای نتیجه خاصی که مورد نظر شخص است، طراحی می‌شود و تقریباً مانند فشار دادن خمیر از طریق پرس برای تهیه کوکی های شکل است.

قالب گیری فشاری یا فشرده سازی شامل ریختن پلاستیک مایع خام در قالب گرم شده و سپس فشرده شدن با یکدیگر است تا زمانی‌که شکل مورد نظر حاصل شود. این نوع قالب گیری با خنک کردن پلاستیک مایع به پایان می رسد.

در قالب گیری دمشی یا بادی، قطعات پلاستیکی سفارشی توخالی و با دیواره نازک بیرون می آیند. عمدتا این روش مشابه به فرآیند دمیدن شیشه است. این دستگاه گرم کردن پلاستیک خام را تا زمانی که مایع شود ادامه می‌دهد و سپس هوا را مانند بالون به داخل آن تزریق می‌کند.

به مطالعه ادامه دهید: مراحل تولید بطری پت

سفارش قالب سازی پلاستیک

قالب گیری تزریقی مشابه با قالب گیری اکستروژن می‌باشد. با این تفاوت که در قالب گیری تزریقی، پلاستیک ذوب شده مستقیماً به یک قالب سفارشی تحت فشار زیاد تزریق می شود، به طوری که قالب پر شده و یک قسمت جامد ساخته می شود. با پر شدن قالب، پلاستیک خنک می شود و شکل جدید خود را حفظ می‌کند.

قالب گیری چرخشی یا روتومولدینگ، شامل قرار دادن رزین یا مایع در داخل قالب و چرخاندن آن با سرعت بالا است. در ای مدل مایع به طور یکنواخت تمام سطح قالب را می‌پوشاند تا یک قسمت توخالی با تمام دیواره ها به طور مساوی ضخیم ایجاد کند. این روش از نظر مواد بسیار کارآمد و به صرفه بوده و هدر رفت کمی دارد. این نوع قالب گیری سازگاری بالایی با محیط زیست دارد و آسیب کمتری به محیط پیرامون وارد می‌کند و این مورد به تنهایی یکی از مزایای آن به شمار می‌رود.

دلایل استفاده از قالب تزریق پلاستیک

پلاستیک به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح در استفاده روزمره به شمار می‌رود و به سبب قیمت مناسب، وزن سبک، قابل بازیافت بودن و… نقش پررنگی در زندگی ما دارد. قالب‌ سازی تزریق پلاستیک موجود در بازار به ما کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان بدون نیاز به حضور نیروهای فیزیکی و با به حداقل رساندن خطاها قطعات مختلفی را برای مصارف مختلف تولید کنیم. حجم تولید بالاتر در کمترین زمان، کاهش نیاز به نبروی کار فیزیکی و کاهش هزینه دستمزد نیروی کار، کاهش سایر هزینه‌های تولید، تولید محصولات متنوع در ابعاد و مصارف گوناگون، کاهش مواد پرت و دورریزی به سبب دقت بالای قالب‌ها از مزایای استفاده از قالب‌ سازی تزریق پلاستیک است. اگر به دنبال قطعه ای با کیفیت هستید، مجموعه ما با شناسایی نیاز و خواسته ی شما بهترین قالب‌ها را ساخته و با مناسب ترین قیمت و شرایط ایده آل در اختیار شما قرار می‌دهد. کافیست با ما تماس بگیرید.

به مطالعه ادامه دهید: حجم انواع بطری پت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *