مجله

آیا نگهداری ترشی در ظروف پلاستیکی کار درستی است؟ مزایا و معایب

دلایل استفاده زیاد از ظروف پلاستیکی

یکی از چاشنی ‌های بسیار پرطرفدار و خوشمزه که بین ایرانیان بسیار محبوب است، انواع مختلف ترشی ‌ها بوده که در کنار غذاهای مختلف استفاده می ‌شود. این ترشی ‌های خوشمزه هم در بازار وجود دارند و هم افراد می‌توانند آنها را به صورت ارگانیک و به شکل سالم ‌تر در خانه تهیه کنند. یکی از نکاتی که بعد از گرفتن ترشی اهمیت زیادی دارد، نگهداری آن در ظروف مختلف است. در این مطلب نگهداری ترشی در ظروف پلاستیکی را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

تهیه ترشی در ظرف ‌های پلاستیکی

یکی از اصلی ‌ترین موادی که در تهیه ترشی مورد استفاده قرار می گیرد، اسید سیتریک یا همان سرکه است و بیشتر افراد نمی ‌دانند که آیا ترکیبات سرکه روی مواد پلاستیکی واکنش ایجاد می کند یا خیر! از لحاظ شیمیایی باید گفت سرکه از دسته ‌بندی اسیدهای بسیار ضعیف است و نکاتی در مورد نگهداری این مواد اسیدی ضعیف در ظروف پلاستیکی در کتاب ‌های علمی وارد نشده و نمی ‌توان یک نظر درست و قطعی در مورد استفاده نکردن و عدم نگهداری ترشی در ظروف پلاستیکی ارائه کرد.

گفته می ‌شود به دلیل ضعیف بودن اسید سرکه مشکل حاد و جدی برای نگهداری آن در ظروف پلاستیکی به وجود نخواهد آمد؛ ولی گفته می ‌شود برای اطمینان از سلامت کامل و ایمنی نگهداری این چاشنی لذیذ بهتر است، ظرف ‌های ایمن دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

منظور از ظرف‌ های ایمن دیگر، ظروف پلاستیکی مخصوص ترشی یا ظروفی از جنس شیشه است که می تواند یکی از بهترین و ایمن‌ ترین ظروفی باشد که برای نگهداری ترشی مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا از جمله مواد خنثی به شمار آمده و مواد اسیدی مانند سرکه واکنشی در ترکیبات آن ایجاد نمی کند و بالعکس.

مشخصات ظروف پلاستیکی مخصوص ترشیجات

محصولات پلاستیکی هم وجود دارند که مخصوص ترشیجات بوده و بسیار با کیفیت و مقاوم هستند. برای نگهداری ترشی در ظروف پلاستیکی از این نوع ظروف استفاده می ‌شود و از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند. در مقابل گرما، سرما و فشار دارای مقاومت زیادی هستند و امروزه تولیدی ‌های زیادی اقدام به تولید ظروف پلاستیکی مخصوص ترشی ‌ها می کنند. این ظرف ‌ها معمولا از نظر ظاهر و جنس طوری طراحی و تولید می ‌شوند که با ساختار ترشی متناسب باشند و در طعم و کیفیت ترشی اثر منفی نگذارند.

البته باید گفت استفاده کردن از این ظروف که مخصوص نگهداری ترشی در ظروف پلاستیکی است، از نظر قیمت نسبت به ظروف شیشه بسیار مقرون به صرفه ‌تر بوده و برای خریداران مزیت ‌های زیادی دارند؛ زیرا دارای وزن ‌های مختلف از نیم کیلو تا وزن ‌های بسیار بالا مانند بشکه ‌های بزرگ هستند که در وزن ۱۰ کیلویی تولید می ‌شوند. این ظروف پلاستیکی ترشی دارای شفافیت خاصی هستند که کیفیت این ظروف را نشان می ‌دهد و از پلاستیک ‌های فشرده با یک ضخامت متناسب تولید می ‌شوند که کاملا بهداشتی بوده و در سایزها و ابعاد بزرگتر با ضخامت بیشتر تولید می ‌شوند تا وزن سنگین  ترشی ‌ها را تحمل کنند. درب ‌های این ظروف به طریق پیچی باز شده و در رنگ ‌های متنوعی تولید می ‌شوند.

مزایای استفاده از ظروف پلاستیکی

استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری ترشی و دیگر مواد دارای مزیت ‌های زیادی برای افراد است که به چند نمونه آن اشاره می کنیم:

وزن پلاستیک

یکی از تفاوت ‌هایی که بین ظروف شیشه ای و پلاستیکی وجود دارد، وزن این ظروف است. بیشتر افراد برای نگهداری مواد غذایی اضافی و یا جابجایی آنها به هر مکان تمایل دارند، وزن این ظروف کمتر باشد تا حمل و جابجایی راحت ‌تری را انجام دهند؛ به همین دلیل  برای نگهداری ترشی در ظروف پلاستیکی و دیگر مواد غذایی استفاده می کنند.

نشکن بودن و دوام

بیشتر ظروف پلاستیکی در مقابل پرتاب، افتادن روی زمین و حتی فشار دارای مقاومت زیادی هستند، مانند ظروف شیشه ‌ای شکسته نمی ‌شوند و حتی افراد برای استفاده کردن کودکان هم دچار نگرانی نمی‌ شوند؛ زیرا برای تولید این ظروف با کیفیت ‌های بالا از متریال ‌های عالی استفاده می ‌شود.

توانایی انعطاف پذیری بالا

اگر با ظروف پلاستیکی آشنایی دارید، می ‌دانید که با فشار وارد کردن به این ظروف انعطاف پذیری آن کاملا مشخص می ‌شود؛ به همین دلیل برای نگهداری در کابینت، یخچال ظروف بسیار مناسب و پرطرفداری هستند.

قیمت پایین

در زمان تولید این ظروف پلاستیکی از انرژی و نیروی کمتری نسبت به تولید شیشه استفاده می ‌شود. تولید این ظرف ‌ها هزینه ‌های کمتری داشته و همین موضوع باعث می ‌شود با قیمت ‌های کمتر به دست مشتریان برسد؛ زیرا با شرایط اقتصادی امروزه افراد نیاز پرداخت هزینه‌ های کمتر هستند، خرید و فروش ظروف پلاستیکی هم امروزه بسیار افزایش پیدا کرده و افراد زیادی برای نگهداری ترشی در ظروف پلاستیکی راغب ‌تر هستند. حتی مواد غذایی و دیگر مواد را هم می ‌توان در این ظروف جاسازی کرد.

قابل بازیافت هستند

پلاستیک ‌ها را هم می ‌توان مانند دیگر مواد بازیافت کرد؛ یعنی بیشتر ظروف پلاستیکی تولید شده و مورد مصرف در آشپزخانه ‌ها برای مجدد مورد بازیافت قرار گرفته و محصولات جدیدی از آنها تولید می ‌شود.

مطالب بیشتر: بهترین بطری برای نگهداری انواع روغن

معایب استفاده از ظروف پلاستیکی

با توجه به مزیت ‌هایی که ظروف پلاستیکی در ذخیره‌سازی مواد غذایی دارند، دارای معایبی هم هستند که در مورد آن توضیحاتی ارائه می کنیم:

تاثیر محیط

برخی از ظروف پلاستیکی در مقابل عواملی مثل سرما و گرما دچار تغییر و تحول می ‌شوند و حتی احتمال دارد اگر در مقابل نور آفتاب قرار بگیرند، دچار آسیب شده و مواد مضری را به داخل مواد غذایی منتقل کنند.

طول عمر کم

در مقایسه ظروف پلاستیکی با شیشه ای گفته شد که این ظروف نشکن هستند و در برابر افتادن و پرتاب شدن دوام زیادی دارند؛ اما این ظروف دارای طول عمر پایینی هستند. افرادی که از این ظروف در نگهداری مواد غذایی و… استفاده می کنند، باید بدانند که ظروف پلاستیکی زودتر از بین می ‌روند و رنگ و لعاب آنها هم تغییر پیدا می کند.

جذب طعم دهنده ‌ها و مواد خارجی

سیستم تولید ظروف پلاستیکی به گونه ‌ای است که می ‌تواند مواد خارجی و در گاهی از موارد گازها را هم از خود عبور دهد و موجب تغییر بو و طعم غذا شود. اگر مواد خارجی هم وارد آن شود، موجب خرابی و کمتر شدن طول عمر مواد غذایی می ‌شود که برخی از افراد به این دلایل برای نگهداری ترشی در ظروف پلاستیکی تردید دارند.

کلام پایانی

امروزه ظرف ‌های پلاستیکی در بازار وجود دارند که نام فودگرید که در روی پلاستیک ‌آنها حک شده است. این ظرف ‌های پلاستیکی برای نگهداری ترشی در ظروف پلاستیکی کاربرد داشته و می توان انواع مختلف مواد غذایی را هم در آنها نگهداری کرد. تنها مشکلی که وجود دارد این است که این ظروف در اندازه‌های مختلف در دسترس نیستند و باید تلاش کرد برای سلامت بیشتر جامعه این گونه ظروف در اندازه‌ های مختلف تولید شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *