مجله

ظروف بسته بندی مواد غذایی چه مشخصاتی دارند؟

هدف این مقاله ارائه مشخصات ظروف بسته بندی مواد غذایی است. بنابراین اگر می خواهید بدانید مواد مصرفی مورد نیازتان در چه صورتی استاندارد هستند این مقاله را از دست ندهید.

الزامات عمومی بسته بندی مواد غذایی چیست؟

کسانی که در صنعت بسته بندی مواد غذایی هستند باید حداقل مجموعه معیارهایی را که سازمان غذا و دارو تعیین می کند، رعایت کنند. این الزامات شامل اطلاعات اولیه مانند نام محصول، آدرس سازنده و تاریخ انقضا یا است. علاوه بر این، بسته‌ ها باید حاوی برچسب محتوای غذایی، وزن، مواد تشکیل دهنده و هر گونه افزودنی غذایی در محصول باشد. برخی از محصولات غذایی حاوی گوشت مطابق با مقررات تعیین شده توسط وزارت کشاورزی به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. این الزامات شامل بازرسی، یک خط امضا، و دستورالعمل هایی برای پخت و پز و جابجایی ایمن است. همه این الزامات وجود دارد تا مصرف کنندگان در مورد غذاهایی که می خورند شفافیت کامل داشته باشند.

 ویژگی بسته بندی مواد غذایی

از مشخصات ظروف بسته بندی مواد غذایی می توان به مدت زمان ماندگاری محصول و اینکه آیا غذا حاوی مواد بالقوه مضر است یا خیر اشاره کرد. اگر هر گونه آلاینده ای در غذا وجود داشته باشد و برای دیگران خطری ایجاد کند، مصرف کنندگان می توانند به راحتی به اطلاعات سازنده مستقیماً روی بسته دسترسی داشته باشند. همه محصولات غذایی دارای برچسب تغذیه ای هستند که مصرف کنندگان را در مورد محتویات غذا مطلع می کند. این برچسب جزء مهمی از استانداردهای ملی بسته بندی مواد غذایی است زیرا خلاصه ای دقیق از تمام ویتامین ها، مواد معدنی، چربی و کالری موجود در یک وعده ارائه می دهد. اجزای اجباری هر برچسب غذایی عبارتند از اندازه سروینگ، وعده های غذایی در هر بسته و اندازه گیری (هم از نظر وزن و هم درصد ارزش روزانه) موارد زیر:
کالری، چربی کل، چربی اشباع شده و چربی ترانس، کلسترول، سدیم، کل کربوهیدرات ها، فیبر رژیمی، کل قندها و قندهای اضافه شده، پروتئین، ویتامین دی، کلسیم، اهن، پتاسیم

برچسب زدن آلرژن

از مشخصات ظروف بسته بندی مواد غذایی برچسب آلرژن هاست. مصرف مواد غذایی که می دانید به آن حساسیت دارید می تواند فوق العاده خطرناک باشد. ممکن است باعث شود که دچار شوک آنافیلاکتیک شوید و در تنفس مشکل داشته باشید. برای ایمنی مطلوب، برچسب زدن مواد آلرژی زا بخشی ضروری از تمام استانداردهای بسته بندی مواد غذایی است. سازمان استاندارد ملزم می‌کند که برچسب‌های مواد غذایی فهرستی از مواد تشکیل دهنده آلرژی‌زا ذکر کنند یا مشخص کنند که آیا غذا در ساختمانی تولید شده است که آن مواد را نیز پردازش می‌کند.

شایع ترین آلرژی های غذایی که بر مصرف کنندگان تأثیر می گذارد عبارتند از:

بادام زمینی، صدف، آجیل درختی، مانند بادام، بادام هندی و گردو، گندم، سویا، تخم مرغ، ماهی، شیر
برچسب زدن این مواد بالقوه مضر بر روی هر محصول غذایی آسیب دیده، مصرف کنندگان را در معرض آلرژی ایمن و سالم نگه می دارد.

مقررات سازمان استاندارد برای بسته بندی مواد غذایی

سازمان استاندارد و غذا و دارو در ایران و سازمان FDA در آمریکا از اصلی ترین نهاد دولتی است که بر استانداردهای مشخصات ظروف بسته بندی مواد غذایی  نظارت دارند. تمام مقرراتی که آنها وضع کرده اند، از جمله الزامات عمومی برای هر بسته محصول، وجود دارد، زیرا مصرف کنندگان برای سلامت و ایمنی خود به این اطلاعات نیاز دارند. رعایت نکردن این قوانین می تواند به معنای مشکلات قانونی برای هر عرضه کننده مواد غذایی باشد و ممکن است اعتماد و وفاداری مشتریان آنها را به خطر بیندازد.

مطالب بیشتر: با انواع ظروف یکبار مصرف آشنا شوید + مزایا و کاربردها

پنج نوع مختلف بسته بندی مواد غذایی چیست؟

پنج نوع بسته بندی مواد غذایی وجود دارد که تولیدکنندگان می توانند برای آب بندی محصولات خود از آنها استفاده کنند. این مواد بسته بندی بر اساس ماندگاری و تازگی محصول و همچنین دوام آنها متفاوت است:

  • بسته بندی مواد غذایی مقوایی با توجه به استحکام و سهولت ذخیره سازی، ماده پیشرو در صنعت است. بسته بندی مقوایی در قفسه ها محکم می ماند، و راه حلی ارزان قیمت و سبک و قابل حمل برای بسته بندی غلات، کارتن های شیر و جعبه های آبمیوه است.
  • از دیگر مشخصات ظروف بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی های شیشه ای است. بسته بندی شیشه ای دوام بی نظیری را برای اهداف نمایش ارائه می دهد. بسته بندی شیشه ای نه تنها مهر و موم بسیار خوبی را برای تازگی مواد غذایی ایجاد می کند، بلکه به مصرف کنندگان امکان مشاهده محصول را نیز می دهد. این گزینه همچنین برای محافظت از محصولات غذایی در برابر آلاینده های خارجی ایده آل است.
  • بسته بندی پلاستیکی بیشترین تطبیق پذیری را دارد زیرا می تواند با هر شکلی مطابقت داشته باشد. مواد غذایی فاسد شدنی و فاسد نشدنی زمانی که تامین کنندگان از بسته های پلاستیکی استفاده می کنند تازه می مانند.
  • بسته بندی فلزی به دلیل استحکام و پایداری چشمگیر در صنعت امروزی در حال رشد است.

مواد مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی

از مشخصات ظروف بسته بندی مواد غذایی متریال بسته بندی آن هاست. در انواع مختلف بسته بندی مواد غذایی، مجموعه مشابهی از مواد را خواهید یافت. بسته بندی شیشه ای در درجه اول از شیشه ها یا ظروف برای نگهداری اقلام انباری مانند زیتون، خیار شور و سس استفاده می کند. بسته بندی های فلزی را به شکل قوطی های حلبی حاوی ماهی، مرغ، لوبیا یا سبزیجات و همچنین قوطی های فلزی نوشابه پیدا خواهید کرد. پلاستیک و مقوا به دلیل سبک بودن در مواد بسته بندی بیشتری ظاهر می شوند. اگر یک جعبه بطری آب، غذای منجمد یا یک ساندویچ آماده را بردارید، هر یک از این اقلام احتمالاً در بسته بندی پلاستیکی قرار خواهند گرفت. بطری‌های پلاستیکی یکی از محبوب‌ترین مواد هستند.

ادعاهای بسته بندی/مواد مغذی در مورد بسته بندی مواد غذایی

از مشخصات ظروف بسته بندی مواد غذایی درج مواد مغذی روی محصول است. همه مصرف کنندگان قبل از خرید به ریز چاپ روی برچسب مواد غذایی نگاه نمی کنند. ادعای مواد مغذی که تولیدکنندگان روی بسته های خود می کنند باید با استانداردهای بسته بندی مواد غذایی مطابقت داشته باشد تا از فریب عموم مردم جلوگیری شود. این در درجه اول شامل هر گونه تبلیغاتی است که حول تأثیر یک محصول بر سلامت شما متمرکز شود. به عنوان مثال، هیچ محصولی نمی تواند خود را به عنوان «کم کالری»، «بدون قند» یا «پر فیبر» نشان دهد، مگر اینکه استاندارد خاصی را رعایت کند. اگر محتوای غذایی محصول با مقررات صنعت مطابقت داشته باشد، تولیدکنندگان می توانند ادعای خود را در هر نقطه از بسته بندی نشان دهند. با این حال، این ادعا نمی تواند از قلمی استفاده کند که بیش از دو برابر اندازه بیانیه هویت محصول، که نام غذا است، باشد.

سخن آخر

خب امیدواریم از مطالب موجود در این مقاله لذت برده باشید و از آن برای تهیه مواد غذایی سالم و استاندارد استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *