مجله

با انواع ظروف یکبار مصرف آشنا شوید + مزایا و کاربردها

ظرف های یکبار مصرف و نوع استفاده از آنها

امروزه با تنوع زیادی که مواد غذایی پیدا کرده است، بسته ‌بندی کردن آن هم بدون استفاده از ظروف یکبار مصرف امکان‌پذیر نیست. این ظروف در زندگی ما نقش مهمی را ایفا می کنند و بیشتر افراد تمایل دارند از انواع ظروف یکبار مصرف استفاده کنند. ظروف یکبار مصرف هم از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل راحتی استفاده بسیار محبوبیت دارد. بیشترین استفاده آن در جشن ‌ها، مهمانی ‌ها و مراسم‌ های محرم و رمضان است. در این مطلب می خواهیم با انواع این ظروف و مزیت ‌های آن آشنا شویم.

انواع مختلف ظروف یکبار مصرف

از ظرف ‌های یکبار مصرف برای حفظ و نگهداری انواع مختلف مواد غذایی سرد و گرم استفاده می ‌شود. این ظروف غیر قابل نفوذ بوده و از فاسد و خراب شدن مواد غذایی هم جلوگیری می کنند. معمولا در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید می ‌شود تا پاسخگوی نیازهای افراد با سلیقه های بیشتری باشد. انواع ظروف یکبار مصرف شامل موارد زیر می شوند:

ظروف یکبار مصرف گیاهی

این ظرف ‌ها نوعی پلیمرهای گیاهی هستند و از ترکیباتی مانند: گندم، سیب زمینی یا ذرت تولید می ‌شوند. این ظروف نسبت به دیگر ظرف ‌های شیمیایی از قیمت بالاتی برخوردار بوده و اما این ظروف دارای مزیت ‌هایی هستند که باعث می ‌شود بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند. ظرف ‌های گیاهی دارای عوارض جانبی نبوده و مواد شیمیایی خطرناکی را هم به انسان منتقل نمی کند.

این ظروف در خاک به سرعت مورد تجزیه قرار می گیرند تا خاک را بارور کنند. ظروف گیاهی می‌توانند دمای ۹۰ تا ۱۰۰ درجه را تحمل کنند؛ به همین دلیل برای نوشیدن و غذاهای داغ مناسب هستند. در ساخت انواع ظروف یکبار مصرف انرژی ‌های کمتری مصرف می ‌شود و حتی می ‌توان به عنوان خوراک دام هم از آنها استفاده کرد.

این ظروف دارای عیوبی هم هستند که در زمان ریختن مایعات در آن بوی نشاسته به مشام می ‌رسد؛ البته این بو بسیار کم است و تنها برخی از افراد متوجه آن می ‌شوند. برخی هم تغییر مزه را در این ظروف حس می کنند که برای آنها ناخوشایند است.

ظروف یکبار مصرف کاغذی

این ظروف هم از جمله انواع ظروف یکبار مصرف هستند که از نظر دید بسیار زیبا و شکیل هستند و می توانند مواد غذایی با دمای بالا را هم نگهداری کنند. این ظروف قابل تجزیه است و در تولید این نوع ظرف ‌های یکبار مصرف نسبت به دیگر ظروف ۸۰ درصد کمتر انرژی مصرف می ‌شود. این ظروف نسبت به ظروف پلاستیکی قیمت بالاتری دارد و یک جایگزین بسیار مناسب برای آنها است.

ظروف یکبار مصرف شیمیایی

بیشترین انواع ظروف یکبار مصرف از مواد PVC و پلی استایرن تولید می ‌شوند که ظرف ‌هایی بسیار شفاف ولی شکننده هستند و در تولید قاشق چنگال، کارد، لیوان و ظرف ‌های غذا مورد استفاده قرار می گیرند. در تولید ظرف ‌های یکبار مصرف شیمیایی از موادهای مختلفی مانند: روان کننده ‌ها، رنگدانه ‌ها، پایدار کننده ها، نرم کننده ‌ها و حتی مواد مات کننده به کار گرفته می ‌شود که البته باید گفت تمامی این مواد برای سلامتی انسان ‌ها مضر هستند.

باید در استفاده از این ظروف از نکاتی مانند گرم کردن مواد غذایی در ظرف ‌های پلی استایل در داخل مایکروفر خودداری کرد. در استفاده کردن از ظروفی که از مواد پلی استایرن تولید می ‌شود با موادی که دمای ۶۵ درجه یا بیشتر دارند مثل غذا یا چای داغ و مواد غذایی چرب و اسیدی مثل کاکائو و یا نوشابه که احتمال انتقال مواد مونومر استایرن و بروز سرطان را زیاد می کنند، باید بیشتر دقت کرد. در بطری های یکبار مصرفی که از پی وی سی تولید می ‌شوند، اگر یخ بسته شود، مواد شیمیایی به جداره بطری ‌ها منتقل شده و بیماری تولید می کنند.

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

از انواع ظروف یکبار مصرف می ‌توان به ظروف آلومینیومی هم اشاره کرد که در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم هستند. گرما را در مدت بیشتری حفظ می کنند و می ‌توان آنها را در مایکروفر هم مورد استفاده قرار داد. قیمت ظروف آلومینیومی نسبت به دیگر انواع ظروف پلاستیکی گران ‌تر و بالاتر است؛ به دلیل اینکه این ظروف کاربردی ‌تر هستند و بسیار طرفدار دارند و در بیشتر رستوران ‌ها و هتل‌ ها و خانه ‌ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ظروف یکبار مصرف فومی

برای اینکه بتوان این ظروف را تولید کرد، از گاز هگزان استفاده می کنند که در دمای ۱۶۰ درجه آزاد می ‌شود. امکان دارد با مواد غذایی در دمای بالا ترکیب شود و باعث عوارضی مانند سردرد ‌شود. انواع ظروف یکبار مصرف فومی در نگهداری و پخش مواد غذایی گرم و سرد بسیار طرفدار داشته و بیشتر از ظروف یکبار مصرف کاغذی مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالب بیشتر: بطری جار و موارد کاربرد آن در صنعت

کاربردهای انواع ظرف های یکبار مصرف

همان طور که می ‌دانید این ظروف در زندگی روزمره انسان ‌ها بسیار اهمیت دارند و در صنایع مختلفی استفاده می شوند. کاربرد انواع ظروف یکبار مصرف عبارت اند از:

  • پخش غذا _ این ظروف برای نگهداری و جابه جایی مواد غذایی در کافه ‌ها، رستوران ‌ها، کترینگ و… مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کاربرد پزشکی _ در نگهداری و حمل و نقل ابزارهای پزشکی مانند داروها و حتی جمع آوری زباله ‌های پزشکی از این ظروف استفاده می ‌شود.
  • خرده فروشی _ از انواع ظروف یکبار مصرف در بسته‌ بندی و ارائه در فروشگاه‌ ها و خرده فروشی ‌ها به کار گرفته می ‌شود.
  • کاربرد صنعتی _ از این ظروف در جابه جایی و نگهداری محصولات صنعتی مانند: حلال ‌ها، رنگ‌ ها و مواد شیمیایی هم استفاده می ‌شود.

مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف

با توجه به استفاده زیاد از انواع ظروف یکبار مصرف در زندگی، این ظروف دارای مزایای زیادی هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • مصرف انرژی محدود در تولید آنها
  • دوام و مقاومت زیاد در مقابل مواد الکلی و …
  • قابل شکل پذیری متنوع
  • طرح پذیری روی سطوح
  • شفاف بودن انواع ظروف

از معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف هم می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده نبودن در مایکروفر
  • وجود مشکلاتی در بازیافت و بروز خطراتی در محیط زیست
  • منتقل کردن مواد مضر به داخل غذا در موقعیت ‌های خاص

کلام پایانی

با توجه به مزیت ‌ها و کاربرد هایی که انواع ظروف یکبار مصرف در زندگی انسان ‌ها دارند، بعضی از شرکت ‌ها بر اساس ویژگی ‌های این ظروف در تبلیغات برند تجاری خود از آنها بهره می ‌برند تا بیشتر دیده شوند. بهتر است هنگام استفاده از این ظروف از کیفیت آنها نیز مطمئن بود.

۱ فکر در مورد “ با انواع ظروف یکبار مصرف آشنا شوید + مزایا و کاربردها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *