مجله

چرا دارو ها را در ظرفهای تیره نگهداری میکنند؟

ظرفهای تیره دارو

انواع مختلف ظرف های دارو

امروزه بیماری ‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام داروهای مخصوص خود را دارند. هر یک از ظرف ‌های دارو نیز در اندازه و متریال‌ های مختلف تولید می ‌شوند. این ظرف ‌ها روی تاثیر داروها اثر مستقیمی دارند و اگر برای داروهای مختلف ظرف ‌های مناسبی تهیه نشود، درچگونگی تاثیرپذیری داروها موثر است. زمانی که بیماری از آن داروها استفاده می‌ کند، در روند بهبود او تاثیر منفی می ‌گذارد. اما چرا از ظرفهای تیره برای دارو ها استفاده می کنند؟! ظرفهای تیره دارو یا بطری دارویی از جمله بسته ‌بندی ‌هایی هستند که برای نگهداری انواع مختلف داروها مورد استفاده قرار می گیرند. این ظروف معمولا از جنس ‌های شیشه و پلاستیک تولید می ‌شوند و ظرف ‌های شیشه ‌ای معمولا در رنگ ‌های سفید و قهوه‌ای هستند. بیشتر از رنگ ‌های قهوه ‌ای استفاده می‌ شود؛ زیرا دارو‌ ها را در مقابل نور مورد حفاظت قرار می ‌دهد.

 

نگهداری از دارو

هر دارویی که تولید می ‌شود بنا به ویژگی ‌های شیمیایی که دارد، به نگهداری خاصی احتیاج دارد. نوع نگهداری هر دارو با هم متفاوت است؛ زیرا مواد و عناصر شیمیایی به کار رفته در آنها با هم تفاوت دارد. داروها شرایط خاصی برای نگهداری دارند که موجب از دست رفتن خاصیت آنها نشود. چرا که ممکن است تبدیل به سم خطرناکی شود و به جای بهبود و رفع بیماری فرد را دچار آسیب ‌های جدی کند. برای نگهداری دارو باید به توصیه های شرکت سازنده آن توجه کرد و نباید دارو در محیط‌ های بسیار گرم یا مرطوب نگهداری شود.

بیشتر جعبه‌ها و شیشه‌ های داروها از ظرف ‌های تیره برای نگهداری شربت ‌ها و قرص ‌ها تشکیل می ‌شود که رنگی هستند. رایج ‌ترین رنگ ظرف ‌ها قهوه ‌ای روشن یا نارنجی است؛ زیرا این ظرفهای تیره دارو در جلوگیری از اشعه ماورای بنفش و کم کردن حساسیت به نور توسط فرایندهای شیمیایی موثر هستند. البته داروها دارای ظرف‌ ها و شیشه‌ هایی به رنگ ‌های دیگر هم بوده که بعضی از این رنگ ‌ها فقط برای زیبایی جعبه ‌های دارویی هستند. اما از شیشه‌ های رنگی و ظرفهای تیره دارو بیشتر برای نگهداری دارو استفاده می ‌شود تا خاصیت درمانی خود را از دست ندهد.

 

انواع بسته ‌بندی دارو

طبق شکل و روش تولید داروها باید برای بسته ‌بندی آنها از ظرف هایی با جنس ‌های مناسب انتخاب شود که می ‌تواند از جنس آلومینیوم، شیشه و یا پلاستیک باشد. انواع بسته ‌بندی ‌های دارو شامل موارد زیر می شود:

  • برای بسته‌ بندی‌ های دارو بیشتر از بسته ‌بندی ‌هایی از جنس پلاستیک با روکش آلومینیومی یا از بطری ‌های پلاستیکی استفاده می‌ شود که بیشتر برای قرص ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
  • برای بسته ‌بندی انواع شربت ‌ها و داروهایی که به صورت مایع تولید می ‌شوند از شیشه‌ ها و ظرفهای تیره دارو و یا بطری ‌های پلاستیکی مات استفاده می ‌کنند تا در مقابل گرما و نور حفاظت شوند.
  • برای داروهای تزریقی سرنگ و آمپول هم از بسته‌ بندی ‌های پلاستیکی که شفاف بوده و روکش ‌های کاغذی دارند، استفاده می ‌شود.
  • در بسته‌ بندی پمادها، ژل‌ها و کرم ‌ها هم از موادی از جنس پلاستیک یا آلومینیوم استفاده می ‌کنند؛ زیرا آلومینیوم کاربرد بسیار خوبی در نگهداری داروها دارد. زیرا از ورود میکروب به داخل بسته ‌بندی جلوگیری می ‌کند و به صورت یک عایق عمل می ‌کند.

 

انواع ظروف دارویی

 

انواع ظرفهای تیره دارو

ظرف های دارویی با رنگ بندی ‌های مختلف و ظرفهای تیره دارو طبق کاربرد هایی که دارند در شرکت ‌های معتبر به فروش می ‌رسند. این ظرف ‌های دارو با توجه به نوع جنس موادی که در آن به کار رفته دارای قیمت ‌های مختلفی هستند. ظرف های دارو به دو روش برای مواد جامد و مایع تولید می ‌شوند. انواع ظرف ‌های دارویی شامل موارد زیر هستند:

 

ظرف ‌های پلمپ ‌دار

از این نوع ظرف ‌های دارویی در نگهداری داروها در مقابل عوامل تاثیرگذار بیرونی استفاده می ‌شوند و بطری ‌های بسیار مقاومی هستند که از دارو در برابر آسیب ‌های احتمالی نگهداری می ‌کنند.

 

ویال ‌های درمانی

این ظرف ‌های دارو دارای پلمپ هستند. شیشه‌ هایی ظریفی هستند که برای حفاظت از داروهایی با چند دوز استفاده می ‌شوند.

 

ظروف چایلد پروف

این ظرفهای تیره دارو که به صورت شفاف هم هستند، پلمپ داشته و دارای قفل هستند که از دسترس کودکان دور باشند. به همین دلیل به این نام نامیده شده و معمولا داروهای ترک اعتیاد در این ظرف ‌ها قرار داده می ‌شود که از جنس پلی اتیلن هستند.

 

ظرفهای جار دارو

این ظرف ‌های دارو هم از جنس شیشه و پلاستیک است که به روش طرح‌ دار یا ساده طراحی شده و در مراکز ترک اعتیاد و عطاری‌ ها استفاده می ‌شود. از جار شیشه ‌ای که نوعی ظرفهای تیره دارو هستند، بیشتر در نگهداری دارو استفاده می ‌شود.

 

ظرفهای بطری دارو

این ظرف ‌ها از جنس شیشه و پلاستیک بوده و به صورت بطری ‌های ساده در اندازه‌ های متنوع تولید می ‌شود. از جنس پلی اتیلن بوده و شبیه ظرف ‌های شامپو هستند. در انواع قطره چکان ‌ها زمانی که مصرف دوز دارو برای بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است، استفاده می ‌شود و برای دارو های یکبار مصرف مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

بطری ‌های سمی هم از جنس پلی اتیلن هستند و پلمپ دارند که مواد سمی داخل آن ریخته می ‌شود. بطری ‌های اسپری ظرف ‌های دارو هم برای اسپری کردن استفاده می ‌شود، مانند: عطر، الکل و اسپری مو که از جنس پلی اتیلن تولید شده و در اندازه‌ های متنوع ساخته می ‌شوند.

 

ویژگی ‌ظرف ‌های دارویی

 

ویژگی ‌های ظرف ‌های دارویی

هر کدام از ظروف دارو که نام برده شد به صورتی طراحی و تولید می ‌شوند که گرما و سرما و دیگر عوامل روی آنها تاثیری نگذارد، در زمان حمل و جابجایی آسیبی نبینند و از داروها حفاظت کنند. با توجه به اینکه ظرفهای تیره دارو از داروها در مقابل اشعه ماورای بنفش و نور محافظت می ‌کنند، دارای کیفیت و جنس ‌های متفاوتی هستند که می ‌توان انواع این ظرف ‌ها را به صورت حضوری یا اینترنتی از شرکت ‌های تولید کننده معتبر تهیه کرد. قیمت این ظرف ‌های دارو نسبت به مواد و نوع ساخت تفاوت دارد و در زمان تهیه آنها باید به کیفیت و استاندارد بودن آنها توجه کرد.

استفاده از این ظرف ‌ها در نگهداری دارو بسیار حیاتی و موثر است و از داروها در مقابل رطوبت، حرارت و نور محافظت می ‌کند و باید بتوان به راحتی از آن استفاده کرد. بهترین راه برای حفظ داروها استفاده درست از این ظرف ‌ها است. ظرفهای تیره دارو در نگهداری از داروها از اهمیت زیادی برخوردار است و سلامت و بهبود بیمار را تضمین و تامین می ‌کند. برای استفاده درست از دارو باید به دستورات دکتر عمل کرده و داروها را در مکان‌ ها و جاهای مناسب نگهداری کرد.

 

کلام پایانی

جنس نگهداری و بسته ‌بندی داروها باید طوری باشد که مواد تشکیل دهنده آنها باعث بی ‌اثری داروها نشود و مواد سمی و زائد داروها هم آزاد نشود. انتخاب کردن جنس و رنگ مناسب ظرفهای تیره دارو می ‌تواند از داروها در مقابل رطوبت و نور حفاظت کند. امیدواریم این مطالب از میثم دارو پلاست برای شما عزیزان مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *