مجله

آیا استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی بری سلامتی ضرر دارد؟

استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی

امروزه استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی توسط ورزشکاران بسیار زیاد شده است. اما همانطور که میدانید استفاده از محصولات پلاستیکی قدری بحث برانگیز است. بنابراین لازم است در این باره بیشتر بدانیم و اطلاعات بیشتری را کسب کنیم. در سالهای اخیر به دلیل سبک نادرست زندگی ماشینی، ورزش کردن به یک روتین دائمی در میان مردم تبدیل شده است. یعنی اگرچه ما مجبوریم در خانه ها آپارتمانی زندگی کنیم و با خودرو تردد کنیم اما میتوانیم ساعاتی از روز را به ورزش کردن اختصاص دهیم تا از سلامت بیشتری برخوردار باشیم. از طرفی تبلیغات بسیار زیادی توسط پزشکان و اینفلوئنسرها برای خوردن آب به راه افتاده است که افراد را مجبور به استفاده از بطری کرده است. یعنی این روزها ما شاهد آن هستیم که افراد در ورزشگاه ها و حتی در منازل مرتبا آب مینوشند و خب بهترین وسیله برای نگهداری آب بطری های پلاستیکی هستند.

 

استفاده از بطری آب پلاستیکی چه خطراتی دارد؟

حال که استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی به سبب تبلیغات و سبک زندگی مدرن، افزایش پیدا کرده است، یک سوال مهم مطرح میشود؟ از آنجایی که همه ما میدانیم مواد پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی خطرناک هستند آیا این مواد شمیاییی میتواند وارد آب شود و به بدن ما آسیب برساند؟ خب لازم است قدری در این باره بیشتر توضیح دهیم. اولین نکته ای که باید بدان توجه کنیم جنس و درجه کیفی بطری مورد نظر است. برخی بطری ها از مواد پلاستیکی بی خطر تهیه شده اند و آسیبی به بدن ما نمیرسانند. اما برخی بطری ها نظیر بطری عای آب معدنی از مواد خطرناک تهیه شده اند و در شرایطی خاص میتوانند به بدن ما آسیب برسانند. اگر بطری آب معدنی گرم شود و یا برای بار دوم مورد استفاده قرار گیرد بدون شک آب را مسموم میکند و به مرورزمان باعث آسیب به بدن ما میشود.

 

بیشتر بخوانید : انواع بطری پت

 

آیا جایگزین های بهتری برای بطری آب ورزشی وجود دارد؟

حال استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی دارای ریسک بالایی است بهتر است از بطری های جایگزین استفاده کنیم. در همین راستا میتوان به بطری های شیشه ای اشاره کرد. بطری های شیشه ای بسیار سیف هستند. اما متاسفانه حساسیت بالای این بطری ها قدری کاررا برای ورزشکاران سخت میکند. البته بطری های استیل نیز میتوانند جایگزین خوبی برای بطری های آب پلاستیکی باشند. این بطری ها از استحکام بالایی برخوردار هستند. از طرفی هیچ گونه آسیبی به آب آشامیدنی ما وارد نمیکنند. بنابراین میتونند گزینه مناسبی برای ورزشکاران باشند. تنها مشکل این بطری ها وزن بالای آن است که ممکن است برخی افراد با آن مشکل داشته باشند. حال اگر به وزن بطری های استیل مشکل دارید ما بطری ها سیلیکونی را به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم. این بطری ها بسیار سبک و قابل حمل بوده و هیچ گونه مشکلی برای سلامت ما ایجاد نمیکنند.

 

چگونه از ایمن بودن بطری های پلاستیکی اطمینان حاصل کنیم؟

در این بخش به نحوه استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی میپردازیم.

  • از بطری های آب معدنی به عنوان بطری آب همیشگی استفاده نکنید. این بطری ها از مواد بازریافتی تهیه شده اند بنابراین استفاده مجدد از آن ها میتواند بسیار زیان بار و خطرنام باشد.
  • دقت داشته باشید بطری های پلاستیکی که از آن استفاده میکنید بدون BPA باشد. این ماده یک ماده شیمیایی خطرناک است که میتواند وارد آب آشامیدنی شما شود.
  • بطری های آبی را تهیه کنید که توسط سازمان هایی چون بنیاد ملی علوم و غیره تایید شده باشد.
  • از بطری های آب مارک از برند های معتبر خرید کنید. بدون شک برند های بزرگ و مطرح از مواد پلاستیکی درجه یک برای ساخت بطری های آب خود استفاده میکند.
  • در نهایت بهتر است بطری های استیل و سیلیکونی استفاده کنید.

 

عوارض استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی

 

بطری های آب پلاستیکی PC

در این بخش به استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی PCمیپردازیم. امروزه میبینیم که اکثر محصولات پلاستیکی از نوع PC هستند. درواقع امروزه اکثر بطری های آب آشامیدنی از جنس PC هستند. این بطری ها از استحکام بالایی برخوردار هستند. در برابر سایش مقاوم هستند و خاصیت ارتجاعی بالایی دارند. از این رو میتوان گفت این بطری ها انتخاب مناسبی میتوانند باشند. از لحاظ شیمیایی هم اگر آب داغ در آن ریخته نشود و یا در برابر حرارت قرار نگیرد هیچ گونه مواد شیمیایی آزاد نمیکند و کاملا سیف و ایمن خواهد بود. محصولات پلاستیکی PC مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بوده و هیچ گونه طم و بوی خاصی را ایجاد نمیکند.

 

مطلب پیشنهادی : انواع بطری جار

 

در استفاده از بطری های پلاستیکی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

روش استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی چیست؟ در این بخش از مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

  • به هیچ عنوان در بطری های پلاستیکی آب جوش نریزید. زیرا مواد شیمیایی آن آزاد شده و وارد آب میشود.
  • به هیچ عنوان بطری را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • به هیچ عنوان بطری آب پلاستیکی را نجوشانید.
  • برای مدت طولانی از یک بطری آب استفاده نکنید.
  • در صورت تغییر رنگ یا مزه آب درون بطری، بطری را دور بیاندازید.
  • در صورت تغییر رنگ بطری سریعا آن را دور بیاندازید.
  • از بطری های آب معدنی به هیچ عنوان بیش از یکبار استفاده نکنید.

 

سخن آخر

امیدواریم تا اینجا به طور کامل با نحوه استفاده از بطری آب ورزشی پلاستیکی آشنا شده باشید. هدف میثم دارو پلاست ایجاد آگاهی برای حفظ سلامت شما عزیزان است. پس اگر شما نیز به طور مرتبا و روزانه ورزش میکنید و به بطری آب نیازمند هستید، نکات ذکر شده در این مقاله را جدی بگیرید. بدون شک مواد پلاستیکی میتوانند آسیبات جبران ناپذیری برای ما به همراه داشته باشند. اما اگر با آگاهی اقدام کنید تا حد زیادی از بروز بیماری و آسیب جلوگیری کرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *