مجله

حجم انواع بطری پت

حجم انواع بطری پت

در این مطلب از میثم دارو پلاست درمورد حجم انواع بطری پت صحبت می کنیم با ما همراه باشید.
پلی اتیلن ترفتالات یا به اختصار پت (PET) یکی از پرکاربردترین مواد در صنایع مختلف چون صنعت نساجی، تهیه و بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی، دارویی و تهیه سرم‌ها و بسیاری صنایع و مشاغل دیگر است.

شاید اگر سر و کاری با شیمی و صنعت نداشته باشید نام Poly Ethylene Terephthalate نامی عجیب و طولانی به نظر برسد و مثل هزاران نام از عناصر دیگر نخوانده از آن رد شوید، اما باید بدانید که پلی اتیلن ترفتالات که در صنعت نساجی به پلی استر معروف است، از دیگر مواد شیمیایی خیلی به شما نزدیکتر است.

اگر در حال حاضر بطری آب معدنی نیم لیتری در کنار خود داشته باشید، با وعده غذایی‌تان یک بطری نوشابه یا دوغ بنوشید، برای شکل دادن موهایتان از ماسک یا ژل مو استفاده کنید، در هنگام بیماری و افت فشار سرم قندی نمکی بزنید، برای شستن ظروف از مایع ظرفشویی استفاده کنید و… ، شما در حال استفاده از یکی از پرکاربردترین مواد صنعتی و شیمیایی به نام پلی اتیلن ترفتالات یا پت هستید.

انواع بطری‌های آب 300 سی سی کوچک، بطری‌های آب و نوشیدنی گازدار و بدون گاز در حجم‌های نیم، یک و یک و نیم لیتری، قوطی‌های سرم دارویی، روغن‌ها، مواد آرایشی و بهداشتی، لوازم بسته بندی، پلی استر به کار رفته در صنعت نساجی، ظروف مایع ظرفشویی و مایع دستشویی و بسیاری مواد دیگر که به طور روزمره از آن استفاده می‌کنیم از ماده پلیمری مقاوم، شفاف و نیمه کریستالی پت تهیه شده اند.

 

بیشتر بخوانید: قالب سازی پلاستیک

 

پلی اتیلن ترفتالات، ترکیبی از اتیلن گلیکول، دی متیل ترفتالات یا دی ترفتالیک اسید است که به طور گسترده در صنایع و مشاغل گوناگون به عنوان بطری پت یا الیاف به کار می‌رود.
همان طور که از ساده‌ترین و رایج‌ترین مورد استفاده پت، بطری‌های آب معدنی پیداست، انواع مختلف بطری پت حجم‌های مختلفی دارند. این حجم‌ها در شرایط خاص و برای موادی مثل سرم‌ها کمتر هستند و انواع 200 میلی‌لیتری، 250 سی سی، 500 سی سی یا نیم لیتری را شامل می‌شوند و در صورت لزوم در حجم‌ها و ظرفیت‌های بیشتر 1 لیتری، 1.5 و دو لیتری و حتی انواع 10، 20 لیتری گالن‌ها ساخته می‌شوند.

حجم انواع بطری پت

حجم انواع بطری پت از پارامترهای مهم در کاربرد و تعیین قیمت انواع این محصول است. اگر می‌خواهید با حجم و ظرفیت انواع بطری پت و کاربرد هر کدام، مزایای استفاده از بطری‌ها گالن‌های جنس پلی اتیلن ترفتالات و قیمت انواع ظروف پت آشنا شوید، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید: خدمات CNC سه محور

پلی اتیلن ترفتالات چیست و بطری پت چگونه تولید می‌شود؟

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پت یا پلی اتیلن ترفتالات نوعی ماده پلیمری و ترموپلاستیک از خانواده پلی استرها و تهیه شده از مواد اولیه اتیلن گلیکول و دی ترفتالیک اسید است. این ترکیب در ابعاد میکرو زنجیره‌های بلندی دارد و از مواد کم چگال با دانسیته پایین به حساب می‌آید. بطری‌های پت در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف و برای مصارف گوناگون ساخته می‌شوند.
دستگاه سازنده بطری‌ها و گالن‌های پت که به نام بادکن پت شناخته می‌شود، امروزه از پر استفاده‌ترین تجهیزات و دستگاه‌ها در کارخانجات و صنایع تولید و بسته بندی غذایی و آشامیدنی، مواد دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی است.
بادکن‌های پت اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی مهمترین تجهیزاتی هستند که فرآیند تولید بطری‌های پت را ممکن می‌کنند.

فرآیند تولید ظروف پت شامل مراحل پریفرم گذاری، گرم کردن و دادن حرارت به پریفرم برای افزایش حالت پذیری آن، دمیدن پر فشار هوا در آن ( اصطلاحا باد کردن پت) و در نهایت شکل دادن بطری یا گالن به شکل‌های مورد نظر (به صورت اتوماتیک یا دستی توسط اپراتور) است.
در طی این مراحل است که بطری پت به شکل قابل استفاده خود در می‌آید و فضایی با حجم و ظرفیت مورد نظر ایجاد می‌کند.

 

تولید بطری پت

 

بیشتر بخوانید: بطری پت کنگره دار چیست

انواع بطری پت از لحاظ حجم

بطری‌های پت از لحاظ حجم، رنگ، قطر، مورد استفاده و… به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. حجم و ظرفیت از جمله مواردی ست که به طور مستقیم در کاربرد ظرف و قیمت آن تاثیر دارد. پت تولید شده از مواد پلیمری که با خواص منحصر به فرد خود در گستره وسیعی از صنایع کاربرد دارد، ماده سازنده انواع ظروف از قوطی‌ها و بطری‌های کوچک زیر یک لیتر تا گالن‌های 20 لیتری و بیشتر است.

حجم‌ها و ظرفیت‌های پرکاربرد در انواع بطری پت عبارتند از:

• قوطی‌های پلاستیکی و محفظه‌های کوچک برای مواد دارویی سرم‌ها و داروها، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده کم حجم مثل مایع ظرفشویی و مایع دستشویی، شیشه پاک کن و…، بسته بندی مواد غذایی و آب معدنی کوچک با حجم زیر یک لیتر، 100، 200، 250، 300 و 500 سی سی (میلی لیتر)

• بطری‌های خانواده برای آب معدنی، بطری نوشیدنی‌های مختلف گازدار مثل نوشابه و غیر گازدار مثل دوغ و آبمیوه و… ، گالن‌های مواد شوینده و بهداشتی در حجم‌های بزرگ‌تر 1، 1.5 و دو لیتری و حتی 3، 4، 5 لیتری

• و گالن‌های مقاوم و بزرگ آب، محصولات بهداشتی و شوینده، فرآورده‌های شیمیایی و… با حجم‌های 7، 8، 10 لیتر تا 15 و 20 و 30 و بیشتر…

حجم‌های مختلف بطری پت در صنایع مختلف استفاده می‌شوند زیرا…

۱. بطری پت نشکن و محکم است و در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل است که برخلاف گذشته، امروزه در صنایع مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلف مثل نوشابه و آب، نه از بطری شیشه‌ای شکننده، بلکه از پت مقاوم استفاده می‌کنند.

۲. پت سازگاری خوبی با شرایط نگهداری مختلف و بدن انسان دارد و با ترکیبات سالم هیچ گونه مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند. از این رو به راحتی در صنایع گسترده از جمله صنعت مواد غذایی و آشامیدنی و مواد شوینده و آرایشی کاربرد دارد.

۳. پلی اتیلن ترفتالات از ترکیبات پلیمری زیست تجزیه پذیر است و در طی دو سال، بیشتر از 30 درصد خود را تجزیه کرده و به طبیعت باز می‌گرداند. به همین دلیل از مناسبترین گزینه‌ها برای استفاده گسترده در صنایع است.

 

به مطالعه ادامه دهید: 5 مورد از مواد رایج در قالب گیری پلاستیک

 

تولید بطری پت

۴. بطری پت با خاصیت ضد خوردگی برای نگهداری تمام مواد غذایی و شیمیایی، نوشیدنی‌های گازدار و بدون گاز، نوشیدنی‌های الکلی، مواد شوینده اسیدی و قلیایی مناسب است. این ماده در مجاورت اسیدها و بازها خورده نمی‌شود و آسیبی نمی‌بیند.

۵. نفوذ ناپذیری از خواص لازم بطری‌های نگهدارنده مواد مختلف و مایعات است که به خوبی در بطری پت رعایت شده است. بطری پت با نفوذ ناپذیری کامل در برابر گازها، در نگهداری انواع مواد به عنوان مثال نوشابه گازدار کاربرد دارد.

۶. بطری پت در برابر تغییرات دمایی نیز مقاومت خوبی دارد.
همه این موارد از خواصی هستند که پت را به ماده‌ای شگفت انگیز برای استفاده وسیع در صنایع تبدیل کرده‌اند.

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل و کاربردی به مهمترین مسائل پیرامون ظرفیت و حجم انواع بطری پت بپردازیم. شایان ذکر است که قیمت بطری‌ پت بر اساس حجم آن‌ تعیین می‌شود. اما در هر صورت انواع بطری‌های پت نسبت به انواع بطری‌های دیگر حتی با کیفیت کمتر از قیمت مناسب و به صرفه‌ای برخوردار هستند.

 

با ما همره باشید: بطری پت ارزان قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *