مجله

برنامه نویسی دستگاه فرز cnc

برنامه نویسی دستگاه فرز

در دنیای امروز با تولید و ساخت انواع ماشین آلات صنعتی در زمینه‌های مختلف، فعالیت‌ها و کسب و کارها بسیار آسان‌تر شده و از رونق بیشتری برخوردار شده‌اند. همچنین با ساخت این ابزار و ماشین آلات خطای انسانی بسیار کاهش یافته زیرا فعالیت انسان در زمینه‌های خط تولید کمتر شده است.امروزه یکی از دستگاه های مورد توجه تولید کنندگان، برنامه نویسی دستگاه فرز cnc است.

این دستگاه سال‌ها پیش توسط شرکت آمریکایی با تفکر اینکه چگونه می‌توان حرکت دستگاهی را با استفاده از کامپیوتر کنترل کرد ساخته شده است. شاید تا به حال اسم این دستگاه را شنیده باشید ولی هیچگونه اطلاعاتی از آن نداشته باشید. در این مقاله شما را با دستگاه فرز cnc آشنا خواهیم کرد. مجموعه میثم دارو پلاست ارائه دهنده خدمات CNC سه و چهار محور می باشد.

میثم دارو پلاست

بیشتر بخوانید: بطری دارویی

دستگاه فرز cnc چیست

دستگاه فرز cnc به ماشینی گفته می‌شود که حرکت دستگاه را بر روی وسیله و قطعه ساخته شده با استفاده از برنامه کنترل می‌کند. شیارهایی که در این دستگاه وجود دارد باعث خارج شدن سفاله‌ها و قطعات خورد شده می‌باشد که با این کار فعالیت برشی دستگاه ادامه دار می‌شود.

این کار دستگاه فرز cnc بر اساس برنامه نویسی انجام شده در آن، صورت می‌گیرد که برخی از آنها شامل: میزان پیشروی، سرعت چرخش ابزار، تعداد شیارهای آن، جنس قطعه و… می‌شود. تولیدکنندگان در صنایع متعدد با استفاده از ماشین CNC مزایای زیادی را در زمینه تولید برای خود به ارمغان آورده‌اند مانند: بهبود سرعت کار، افزایش دقت و کاهش خطا، کاهش هزینه‌ها و… .

دو نوع عملیات فرزکاری در این دستگاه است که شامل:

1) عملیات فرز کاریFace cutting : این نوع عملیات مخصوص ماشینکاری‌ها با سطح صاف و یا ماشینکاری با سطح بریده بریده تخت می‌باشد.

2) فرز کاری به روش Peripheral milling: در این نوع دندانه ها با محور چرخشی برش موازی برقرار می‌کنند.

برنامه نویسی دستگاه فرز cnc چگونه است

در برنامه نویسی دستگاه فرز CNC تمامی فعالیت ها و عملیاتی که لازم است در طول کار توسط دستگاه انجام شود به دستگاه داده می‌شود. دستوراتی که برای زمان برش و براده برداری قطعه زیر دستگاه باید به دستگاه فرز  cncداده شود شامل:

  • مشخصات کامل از قطعه مورد نظر
  • مشخص شدن مسیر ابزار برش
  • میزان سرعت برش
  • سیستم کنترل اطلاعات داده شده

مطلب پیشنهادی: دلایل محبوبیت دستگاه فرز cnc

برنامه نویسی دستگاه فرز cnc چگونه است

البته باید بدانید که برنامه نویسی در این دستگاه به دو صورت امکان پذیر بوده است که شامل موارد زیر است:

1) برنامه نویسی دستی: در این برنامه نویسی دستگاه فرز cncابتدا طرح اولیه قطعه و یا وسیله را با استفاده از نقشه قطعه تهیه می‌کنند. سپس بعد از بررسی نقشه با استفاده از ابزارهای مورد نظر برای ساخت، ترتیب و اولویت بندی آنها مشخص می‌شود.

در مرحله بعد باید منطقه حرکت ابزارها و شیارها تعیین شود و در آخر باید برنامه نویسی دستی با توجه به معیارهای مشخص شده به دستگاه وارد شود. زمانی که وسیله و یا قطعه ساده و بدون پیچیدگی باشد می‌توان از روش برنامه نویسی دستی استفاده کرد.

2) برنامه نویسی به طور هوشمند و با سیستم طراحی: در این نوع برنامه نویسی دستگاه فرز cncباید برای قطعات و یا وسایل سخت و پیچیده برای حرکات دستگاه و نقاط مشخص شده از نرم افزار اتوکد و یا تری دی مکس استفاده کرد. بعد از اینکه در این مرحله نقاط و نحوه برش و براده برداری مشخص شد برنامه مناسبی برای اجرا به دستگاه سی ان سی داده می‌شود.

ویژگی های خدمات cnc سه محور

خدمات cnc سه محور یک پروسه در تولید محسوب می‌شود که حرکات ماشین آلات و ابزار کارخانه ها با نرم افزارکامپیوتری هدایت و انجام می‌شود. از این روش برای طیف بزرگی از هوشمند سازی انواع روش‌های تولید مانند: برش، مواد برش لیزری، برش جت آب و… استفاده می‌شود.

خدمات cnc سه محور و دستورالعمل ها از طریق فایل مخصوصی به دستگاه cnc داده می‌شود و باعث می‌شود این دستگاه بدون نیاز به اوپراتور فیزیکی، با برنامه ریزی داده شده به آن یک عملکرد خودکار داشته باشد. این روش بیشتر برای قطعه های مکانیکی به کار می‌روند و مناسب برای موارد زیر هستند:

سوراخ کردن

برش و صاف کردن لبه های تیز

عملکرد خودکار

موضوعات گفته شده برخی از خدمات cnc سه محور بود.

بیشتر بخوانید: انواع ماشین آلات cnc

ویژگی های خدمات cnc سه محور

ویژگی های خدمات cnc چهار محور

باید این را بدانید که هرچه محور دستگاه بیشتر باشد توانایی حرکت آن بیشتر و توانایی برش قطعات پیچیده تری را دارد با این حساب دستگاه های سه محور توانایی بیشتری نسبت به دستگاه های چهار محور دارند.

خدمات cnc چهار محور که از نامش مشخص است و البته به عنوان محور A هم شناخته می‌شود. از چهار محور برای برش قطعات استفاده می‌کند و تمام حرکات و فعالیت های آن زیر نظر و کنترل نرم افزار است.

این دستگاه علاوه بر کنترل سه محور اصلی توانایی پوشش دهی یک مختصات دکارتی حرکتی ترکیبی را هم دارد که دارای حرکات چرخشی و گردشی است و به کمک آن به برش های پیچیده و سخت هم می‌پردازد و دستگاه را به وسیله ای قدرتمند تبدیل می‌کند. بین خدمات cnc سه محور و خدمات cnc چهار محور تفاوت هایی وجود دارد.

با توجه به این‌که خدمات cnc چهار محور نسبت به خدمات cnc سه محور پیشرفته‌تر است. می‌توان گفت که خدمات cnc 4 محور گزینه بهتری برای انجام کارهاست. البته نوع خدمات شما نیز تعیین کننده برای استفاده از این خدمات خواهد بود.

مزایا و معایت دستگاه فرز cnc

این دستگاه با برنامه نویسی های مختلف شامل ویژگی هایی است. که مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفته است:

1) دقت بالا و کاهش احتمال خرابی و آسیب دیدگی قطعه

2) هزینه پایین تر نسب به دیگر دستگاه های تراشکاری و فرز

3) سرعت تولید و آماده سازی قطعه نسب به دیگر دستگاه ها

مطلب پیشنهادی: بطری پت و مزایای بازیافت پت

مزایا و معایت دستگاه فرز cnc

مزایای تراش با دستگاه فرز cnc

همانطور که گفته شد این دستگاه دارای محورهای متفاوتی است. که هرکدام از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. اما به طور کلی ویژگی های این دستگاه شامل موارد زیر می‌باشد:

1) کنترل دستگاه و حرکات آن توسط نرم افزار برنامه ریزی شده

2) توانایی پردازش طیف بزرگی از قطعه ها مانند: پلاستیک، فلز و…

مطلب پیشنهادی: خدمات ماشین فرز cnc چهار محور

معایب دستگاه فرز cnc

از معایت این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) محدودیت در ماشینکاری قطعه های بسیار پیچیده

2) افزایش خرید مواد اولیه و تولید بالای مواد زائد هنگام تراشکاری

3) گران بودن دستگاه و قطعات آن

مطلب پیشنهادی: پلی اتیلن ترفتالات pet چیست

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد دستگاه فرز cnc در دو نوع محور تولید و ساخته می‌شود که انتخاب و خرید هر نوع محور به کارکرد شما و قطعات مدنظرتان دارد. این دستگاه مانند دیگر وسایل و لوازم از معایب و مزایایی برخوردار است. که به دلیل بیشتر بودن مزایای آن در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود.

انجام امور cnc در مجموعه میثم دارو پلاست

با توجه به رتبه بندی این دستگاه از ساده به پیچیده قیمت آن متفاوت بوده. که قیمت یکی از مهم ترین موارد در خرید این ماشین برای خریداران به حساب می‌آید. با توجه به نوع قطعه و صنعتی که در آن مشغول به کار هستید. می توانید از یکی از خدمات cnc سه محور و یا خدمات cnc چهار محور بهره بگیرید.

همچنین در این مقاله متوجه شدید که برنامه نویسی این دستگاه ها با نرم افزار اتوکد به صورت تخصصی و علمی انجام می‌شود. که باعث کاهش تمام خطاها و اشتباهات شده است. شما اگر خود مدیریت یک صنعت را برعهده دارید و تصمیم به خرید دستگاه فرز cncدارید می‌توانید. با بررسی و تحقیق از بهترین برند برای خرید آن استفاده کنید. این را بدانید که قبل از قیمت مهم ترین موضوع کیفیت یک وسیله یا محصول است.

به مطاله ادامه دهید: کاربرد انواع قالبسازی پلاستیک در صنعت

۱ فکر در مورد “ برنامه نویسی دستگاه فرز cnc

  1. سجاد دهیاری گفت:

    آموزنده بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *