مجله

با بهترین نرم افزار طراحی قالب پلاستیک آشنا شوید

در این مقاله میخواهیم به معرفی نرم افزار طراحی قالب پلاستیک بپردازیم. شاید برایتان عجیب باشد که قالب پلاستیک چه ربطی به نرم افزار دارد!؟ اما تاکنون باید فهمیده باشید که امروزه پیشرفت علم و فناوری به جایی رسیده است که هرکاری با نرم افزار و سیستم های کامپیوتری امکان پذیر است. از این رو طراحی قالب پلاستیکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و میتوان به کمک نرم افزار های تخصصی این کار را انجام داد. این نرم افزار ها به ما کمک میکنند قالب های پلاستیکی در قطعات و حجم بالا طراحی کنیم. به هرحال امروزه محصولات پلاستیکی نسبت قابل قبولی از محصولات موجود در بازار را تشکیل داده اند. پس طبیعی است که افراد به کمک نرم افزار های و روش های تخصصی منحصر به فرد اقدام به تولید قالب پلاستیک کنند. حال اگر به این مطالب علاقه مند هستید میتوانید تا انتها با ما باشید.

کاربرد نرم افزار طراحی قالب پلاستیکی

نرم افزار طراحی قالب پلاستیک یک ابزار بسیار ارزشمند برای قالب سازی است که مهندسان مربوطه در این راستا آموزش دیده اند. این نرم افزارها به مهندسان این امکان را میدهند که هر نوع قالب پلاستیکی را به طور دقیق طراحی و مورد  بهره برداریر قرار دهند. البته باید دقت داشت تسلط به این قبیل نرم افزار ها بسیار حیاتی است چرا که طراحی یک نموننه که قابلیت بهره برداری را داشته باشد مسئله بسیار حساسی است و تسلط کافی در این زمینه میتواند به ما کمک کند. از این قبیل نرم افزار ها میتوان برای طراحی بسته بندی، ظروف پلاستیکی، صنعت پزشکی و خودروسازی استفاده کرد. حال که با اهمیت و کاربرد این نر افزارها آشنا شدید در بخش بعدی مقاله به توضیح و معرفی هرچه بیشتر این نرم افزار ها می پردازیم. اگرچه نمیتوان آموزش کامل و جامعی را در این صفحه ارائه کرد اما میتوان در حد تئوری و معرفی به این مسئله پرداخت.

آشنایی با نرم افزار طراحی قالب پلاستیک در قالب ایران

یکی از روش های بسیار دقیق و کاربردی برای تولید قالب استفاده از نرم افزار طراحی قالب پلاستیک است. اگرچه در گذشته برای تولید ظروف و سایر ابزار پلاستیکی از روش تزریقی ترموپلاست استفاده میشد. اما در عصر امروز روش های سریع تر و دقیق تر دیگری نظیر استفاده از نرم افزار جایگزین روش های قدیمی تر شده اند. قالب های مورد نظر به کمک نرم افزارهای بسیار پیچیده و حساسی طراحی میشوند که این کار توسط مهندسان با تجربه و کاربلد صورت میگیرد. با این کار میتوان تمامی جزئیات قالب مورد نظر را آنالیز کرد و در اختیار داشت. تا در صورت بروز مشکل بتوان به راحتی مشکل را شناسایی و حل کرد. با این کار هزینه زیادی گریبانگیر تولید کننده نخواهد بود.

مزایای نرم افزار طراحی قالب پلاستیک

حال که تاحدودی با نرم افزار طراحی قالب پلاستیک آشنا شدیم بهتر است قدری از مزیای این روش نیز صحبت کنیم. همانطور که در بخش قبل گفته شد یکی از مزایای اصلی روش نرم افزاری در آن است که عیب و ایرادات نمونه یا قالب کاملا واضح و در دسترس است. از این رو در صورت بروز مشکل میتوان به راحتی مشکل را شناسایی کرد. حتی در این روش امکان بروز مشکل به شدت کاهش میابد چرا که مدل همواره در معرض دید مهندس است. و مهندس میتواند پیش از تولید قالب مشکل را شناسایی و آن را رفع کند. ویژگی دیگر این نرم افزار ها امکان مشاهده مدل در حالت سه بعدی است. همین موضوع خود سبب تولید قالب های دقیق و با کیفیت خواهد شد. از طرفی استفاده از نرم افزار میتواند در تولید محصولات کاملا یکسان و مشابه و مچ کمک فراوانی به ما میکند.

معرفی نرم افزار طراحی قالب پلاستیک

 در این بخش از مقاله به نرم افزار طراحی قالب پلاستیک میپردازیم. چنانچه قصد فعالیت در صنعت تولید قالب را دارید لازم است به نرم افزاهای تخصصی مسلط باشید. بسیاری از افراد و مهندسان تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی دارند و به خودی خود به این نرم افزارها مسلط هستند. اما اگر میخواهید به صورت خود جوش این نرم افزارها رافرا بگیرید و یا در حد اطلاعات عمومی چیزی یاد بگیرید ما نام 10 نرم افزار را در این بهش ارائه خواهیم داد:

  • یکی از نرم افزار های کاربردی در این زمینه نرم افزار mode floew است.
  • یکی دیگر از نرم افزارهای مشهور که شاید نام آن به گوشتان خورده باشد نرم افزار Atuodesk است.
  • نرم افزار اتوکد نیز یکی از نرم افزار های مشهور در این زمینه است.
  • نرم افزار دیگری که برای قالب سازی مورد استفاده قرار میگیرد نرم افزار pro/engineer است.
  • دیگر نرم افزار در این زمینه solid works نام دارد.
  • نرم افزار unigraphics NX هم یکی دیگر از نرم افزار های محبوب در این زمینه است.
  • نرم افزار سینا تورن نیز یک نرم افزار کاربردی در صنعت تولید قالب پلاستیکی است.
  • نرم افزار mastercam هم جز نرم افزارهای صاحب نام در این زمینه است.
  • در نهایت نمیتوان از نرم افزار Delcam نیز غافل شد.

نرم افزار اتوکد

یکی از محبوب ترین و معروف ترین نرم افزار طراحی قالب پلاستیک نرم افزار اتوکد است. از این رو لازم دانستیم قدری در باره این نرم افزار صحبت کنیم. نرم افزار اتوکد یک نوع نرم افزار گرافیکی محسوب میشود. کاربرد این نرم افزار صرفا به طراحی قالب پاستیکی ختم نمیشود. از این ابزار در دکوراسیون، سازه های عمرانی، نقشه کشی و غیره نیز استفاده میشود.

سخن آخر

ما در این مقاله به معرفی چندی از نرم افزارهای کاربردی برای طراحی قالب پلاستیکی پرداختیم تا شما عزیزان دید وسیع تری نسبت به این مسئله داشته باشید. پیشرفت علم صرفا به منظور آسان و دقیق تر کردن تولید در صنایع مختلف صورت میگیرد. و اگر ما بتوانیم از این ابزار در صنعت خود استفاده کنیم بدون شک در کمترین زمان به موفقیت های چشم گیری دست خواهیم یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *