مجله

مراحل تولید بطری پت

مراحل تولید بطری پت

برای آشنایی با مراحل تولید بطری پت در این مقاله از میثم دارو پلاست با ما همراه باشید.
امروزه می دانیم که بطری های پلاستیکی نقشی گسترده در زندگی انسان ها دارند و برای تولید این بطری ها وقت و هزینه بسیاری صرف می شود بنابراین این بطری ها نباید به صورت زباله بیرون ریخته شوند زیرا با استفاده از بازیافت می توانیم با این قطعات پلاستیکی، بطری های جدیدی تولید کنیم با این کار هم توانسته ایم هزینه های تولید این بطری ها را کاهش دهیم و نیز محیط زیست را از آلودگی های روز افزون آن ها نجات دهیم.

بطری های پلاستیکی یا همان بطری پت معمولا برای نگهداری آب آشامیدنی، نوشیدنی ها، مواد خوراکی، محلول های بهداشتی و … استفاده می شوند. تفاوتی که این نوع بطری ها با سایر بطری ها دارند این است که این نوع بطری ها قابلیت سازگاری با بدن انسان را دارند یعنی مصرف این بطری ها برای بدن انسان مضر نیست و افراد به راحتی می توانند از این بطری ها برای آشامیدن استفاه کنند بی آنکه به بدن آن ها ضرر وارد شود به همین دلیل از این نوع بطری ها در بسته بندی مواد خوراکی و آشامیدنی به وفور استفاده می شود.

بطری پت در سایزهای متفاوتی از جمله سایز ۲۵۰ سی سی تا ۴ لیتر تولید می شوند و هر کدام از اندازه ها برای کاربرد مخصوصی است.

فرِآوری پت و پس از آن تولید آن به بطری پت شامل دو مرحله اساسی می باشد که مرحله ی اول قالب گیری و مرحله دوم بادکشی است‌. حال هر کدام از این مراحل را توضیح کامل می دهیم.

خط تولید بطری پت

 

بیشتر بخوانید: طراحی قالب پلاستیکی

قالب گیری:

ماده پت توسط دستگاه های قالب گیر تزریقی و نیز دستگاه های تزریق پلاستیک، به شکل بطری در می آیند. یکی از تفاوت هایی که این لوله ها با لوله های آزمایشگاهی دارند این است که جنس آن ها با هم متفاوت است و نیز لوله های آزمایشگاهی از همان ابتدا شیارهای روی آن ایجاد و تشکیل می شوند که این کار برخلاف روند تو بطری پت است.

بادکشی:

این مرحله که مرحله نهایی تبدیل به بطری است ابتدا حالتی که در مرحله قبل ایجاد شده بود را گرم می کنند و پس از آن، آن را می کشند که این کار توسط دستگاه باد کن پت به وسیله ی باد گرم انجام می شود.
این دستگاه ها با سرعت بسیار بالایی کار تولید بطری پت را انجام می دهند.

بررسی پت ها از نظر سلامت آن ها

پت ها از لحاظ آزمایشگاهی خنثی هستند و به همین دلیل است که مصرف آن ها برای انسان مضر نیست و به سلامت او آسیب نمی رساند و از آن می توان در بسته بندی مواد خوراکی و آشامیدنی استفاده کرد. این مواد اگر توسط انسان ها و یا حیوانات خورده شوند خطرناک نیستند و هیچگونه سمی وارد بدن آن ها نمی شود بنابراین به این نتیجه و قطعیت می رسیم که این مواد هیچگونه مشکلی برای انسان ها و حیوانات و طبیعت ایجاد نمی کنند.
از مزایای پت ها می توان به: باز و بسته شدن راحت بطری پت، راحتی در مصرف اینگونه بطری ها، ارزان قیمت بودن آن ها، قابلیت بازیافت بالای این طری ها، عدم استفاده از فلزات سنگین در ترکیبات این بطری ها از جمله آهن به عنوان کاتالیزور و … می توان اشاره کرد.

خط تولید بطری پت

خط تولید بطری پت شامل دستگاه هایی از جمله تزریق پریفرم، بادکن پت و نیز تزریق درب بطری است که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

 

بیشتر بخوانید: حجم انواع بطری پت

 

قالب گیری بطری پت

تزریق پریفرم:

این دستگاه در اصل یک دستگاه تزریق پلاستیک است. یکی از بزرگ ترین تفاوت های دستگاه های پت و تزریق عادی بدنه و حجم دستگاه است. این دستگاه نمونه های متعددی دارد که نمونه های داخلی آن در حال تولید و عرضه هستند که گنجایش آن ها تا حدود ۲۴ حفره نیز هست البته تعداد حفره های بالاتر نیز موجود است برای مثال از حفره های ۳۲ برای تولید حدود ۳۰۰ تن پلاستیک استفاده می شود و حالت های ۴۸ حفره ای برای تولید و تزریق تقریبا ۵۰۰ تن پلاستیک استفاده می شوند.

دستگاه بادکن:

مهم ترین وظیفه این دستگاه تبدیل پریفرم به بطری است. این دستگاه با استفاده از حرارت متصاعد شده پلاستیک را باد می کند تا به شکل بطری تبدیل شوند. این دستگاه ها به دو صورت خودکار و نیمه خودکار تولید می شوند که با توجه به نیاز باید از آن ها استفاده شود.

تزریق درب بطری:

برای تولید درب بطری از دستگاه تزریق درب بطری استفاده می کنند که اکثر شرکت های تولید کننده از یک دستگاه تزریق همه کاره برای تولید آن استفاده می کنند. معمولا با توجه به وزن تعداد درب های درخواستی این دستگاه توانایی تولید درب بطری را دارد.
نهایتا پس از انجام شدن هر مرحله همه آن ها به خط تولید نهایی باز می گردند که در آنجا این قطعات مونتاژ شده و بطری ها تولید می شوند و پس از آن در اختیار شرکت های تولید کننده مواد خوراکی و آشامیدنی قرار می گیرند. امروزه از این بطری ها بیشتر در مواد خوراکی نوشیدنی گازدار استفاده می شود. از این دستگاه ها برای تولید بطری های مواد شوینده و بهداشتی نیز استفاده می شوند که در آن صورت باید ظروفی با حجم حدود ۲۰ لیتر بسازند.

 

به مطالعه ادامه هید: 5 مورد از مواد رایج در قالب گیری پلاستیک

 

بطری پت

تولید بطری پت به وسیله دستگاه بادکن

پیش از این به صورت کامل توضیح دادیم که نحوه تولید بطری پت از طریق دستگاه بادکن به چه صورت است حال می خواهیم بررسی کنیم که آیا تولید بطری پت با استفاده از دستگاه بادکن به صرفه است یا خیر. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که این بطری های پت قرار است در چه صنعتی مورد استفاده قرار بگیرند پس از ان باید به این نکته توجه کنیم که اگر در فکر این هستیم که به سرعت در کار خود پیشرفت کنیم پس نباید دستگاهی که کارآیی محدودی دارد تهیه کنیم، حتما در هنگام تهیه دستگاه به بودجه خود توجه کنیم تا مجبور نشویم تمام دارایی خود را صرف خرید دستگاه کنیم، حتما خرید باید از شرکت هایی انجام شود که خدمات پس از فروش مطمئنی دارند، قبل از خرید دستگاه حتما با یک کارشناس مشورت کنیم تا تمام ابعاد و مزایا و معایب آن را بشناسیم و آگاهانه خرید کنیم و…

جمع بندی

با توجه به نکات بالا با مراحل تولید بطری پت در صنعت آشنا شدیم. بطری های پت مزایای زیادی برای طبیعت دارند از جمله خنثی بودن آن است که این یعنی دارای مواد سمی نیستند و در صورتیکه در طبیعت باقی بمانند یا توسط انسان یا حیوان بلعیده شوند آسیبی وارد نمی شود.

 

بیشتر بخوانید: بطری پت کنگره دار چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *