مجله

قالب سازی صنعتی چیست

قالب سازی صنعتی چیست

قالب سازی صنعتی چیست: قالب سازی‌های صنعتی یکی از صنایع سنگین کشور محسوب می‌شوند و معمولا جهت تولید انبوه قطعات از آن‌ها استفاده می‌شود. در واقع برای تولید انبوه یک محصول قالبی مورد نیاز است که حجم مشخص و شکل معین داشته باشد تا بتوان با کمک قالب محصول را به مقدار زیاد تولید کرد.

در واقع به زبان ساده محصولات جهت تولید زیاد به یک الگوی یکسان نیاز دارند بنابراین تولید کننده برای این‌که محصول خود را در واحد بیشتری تولید کند ابتدا به الگو و قالب آن نیاز دارد.

میثم دارو پلاست

 

بیشتر بخوانید: خدمات اصلاح قالب

قالب سازی صنعتی چیست و تاریخچه‌ی قالب سازی

ساخت چارچوب و الگو دیرینه‌ای ۱۰۰۰ ساله دارد. در زمان‌های قدیم مردمان برای دسترسی به قالب از چوب درختان استفاده می‌کردند و با انجام کنده‌کاری بر روی چوب الگو تهیه می‌کردند. در کشور ما صنعت قالب سازی پیشرفت چشمگیری داشته است

روش تولید قالب

دو مرحله برای تولید قالب یا چارچوب نیاز است. یکی از این مراحل شامل طراحی است و مرحله‌ی بعدی شامل ساخت است. معمولا فردی که قالب را سفارش می‌دهد طرح اولیه‌ی قالب را نیز در اختیار فرد تولید کننده قرار می‌دهد. پس از اینکه طرح اولیه‌ی مشتری تایید شد یک طرح سه بعدی از قالب تهیه می‌شود.

برای طراحی طرح سه بعدی معمولا از نرم‌افزار‌های مهندسی مانند CATIA استفاده می‌شود. یکی از نکاتی که توجه به آن اهمیت زیادی خدمات طراحی صنعتی است. این خدمات شامل طراحی ابزارهای کنترلی قطعات صنعتی مانند پانل گچی می‌باشند.

نرم افزارهای قالب سازی

اگر نگاهی به حرفه‌های صنعتی دیگری بیاندازید متوجه خواهید شد که داشتن طرح اولیه جز مراحل مهم در تولید می‌باشد. زیرا در صورتی که مرحله‌ی اول به درستی انجام نشود و طرح به دست آمده اشکالات زیادی داشته باشد در مراحل بعدی نیز دچار خطا خواهیم شد.

از این رو همواره برای طراحی طرح‌های اولیه باید از تکنولوژی‌های بروز جهانی استفاده کرد و طراحی‌ها را با دقت و حساسیت بالایی انجام داد. همان طور که گفتیم نرم‌افزار CATIA یکی از نرم افزارهای مدرن و پیشرفته در زمینه‌ی مهندسی می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان نقشه‌کشی و طراحی دو‌بعدی ساختمانی را به راحتی انجام داد.

معمولا صنعتگران از این نرم‌افزار جهت طراحی الگو‌های اولیه استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های این برنامه افزایش سرعت طراحی است. در واقع با استفاده از آن به راحتی می‌توان پروژه‌های چند روزه را طی چند ساعت به پایان رساند.

نرم افزارهای قالب سازی

 

بیشتر بخوانید: طراحی قالب پلاستیکی

قالب سازی صنعتی

برای قالب سازی معمولا از دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود همچنین باید توجه داشته باشیم که در این صنعت همواره باید از دستگاه‌هایی استفاده کنیم که با تکنولوژی روز دنیا همخوانی دارند و سرعت کار را بالا می‌برند. یکی از دستگاه‌های معروف مورد استفاده توسط صنعتگران CNC می‌باشد که کیفیت کار آن بسیار بالاست. در واقع مدلی که در مرحله‌ی اول طراحی شد در این مرحله به عنوان مبنای کار ماشین قالب‌گیری قرار می‌گیرد.

انواع قالب صنعتی

حال با توجه به اینکه ماشین قالب‌گیری با چه نوع ماده‌ای پر شود و حتی به چه روشی پر شود انواع مختلفی از قالب‌ها به دست خواهد آمد دو مورد از قالب‌های پر مصرف تولید شده قالب صنعتی پلاستیکی و قالب صنعتی فلزی می‌باشد که نحوه‌ی ساخت هر کدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

قالب صنعتی پلاستیکی

در فرایند تولید قالب صنعتی پلاستیکی از مواد اولیه‌ای به نام ترموست و ترموپلاستیک استفاده می‌شود معمولا تولید قالب به روش تزریق پلاستیک صورت می‌گیرد. روند کاری ساخت قالب بدین صورت است که ابتدا ماده‌ی اولیه یعنی ترموپلاستیک را گرم کرده و در داخل محفظه‌ی فلزی می‌ریزند پس از این که ترموپلاستیک محفظه را به طور کامل پر کرد و به شکل آن درآمد محفظه سرد شده و کم کم ماده‌ی ترموپلاستیکی سخت خواهد شد.

با استفاده از این محفظه‌ی فلزی می‌توان به مقدار زیادی قالب صنعتی پلاستیکی تولید کرد. همچنین جهت ساخت قالب پلاستیک علاوه بر روش تزریق پلاستیک می‌توان از روش‌های دیگری همچون دایکاست، اکستروژن، ریخته‌گری و انتقالی نیز استفاده کرد.

قالب فلزی

قالب سازی صنعتی چیست: قالب‌های فلزی نیز نوع دیگری از محفظه‌ها می‌باشند که در آن‌ها به جای ماده‌ی اولیه پلاستیکی از ماده‌ی اولیه‌ی فلزی استفاده می‌شود. روش‌های ساخت قالب فلزی نیز همانند پلاستیکی متنوع است و می‌توان از روش‌های برش، خمش، کشش، سنبه و ماتریس استفاده کرد.

انواع قالب صنعتی

روش تزریقی تولید قالب صنعتی پلاستیکی

روش تزریقی بدین صورت عمل می‌کند که در فاز تولید قالب پلاستیکی در مرحله‌ی انتقال مواد اولیه‌ی پلاستیکی را با فشار وارد قیفی می‌کنند که در قسمت بالایی دستگاه قرار دارد. سپس مواد پلاستیکی وارد دستگاه شده، گرم شده و به حالت مذاب در می‌آید. پس از آن مواد رزین وارد سیلندری می‌شوند که با حالت چرخشی به حرکت درمی‌آیند و پس از آن انتقال از طریق نازل صورت خواهد گرفت.

مطلب پیشنهادی: مزایای استفاده از بطری پلی اتیلن

معایب و مزایای روش تزریقی قالب سازی پلاستیک

روش تزریقی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های قالب سازی پلاستیک می‌باشد که که به علت داشتن سرعت بالا در روند تولید، صرفه جویی در نیروی انسانی، اتلاف مواد کمتر در فاز تولید و تنوع گسترده‌ی مواد قابل استفاده در قالب سازی از جمله بهترین روش‌های قالب سازی پلاستیک ‌محسوب می‌شود.

اما از معایب آن نیز می‌توان به هزینه‌ی بالای دستگاه‌های مورد استفاده در روند تولید، بالا بودن هزینه‌های پروسه و طراحی برخی از قسمت‌های دستگاه بر حسب حجم محفظه می‌توان اشاره کرد اما از آن‌جایی که مزیت‌های روش تزریقی قالب سازی پلاستیک نسبت به معایب آن بیشتر است به راحتی می‌توان استفاده از این روش را در دستور کار قرار داد.

بیشتر بخوانید: سیستم خنک کاری در قالب سازی پلاستیک

هزینه‌ی قالب سازی پلاستیک

از جمله مواردی که سبب رقابت قیمت در میان صنعتگران این عرصه شده است زمان تولید و کیفیت محصول نهایی می‌باشد. هر چه محصول سفارشی در زمان کمتر و با کیفیت بالاتری تولید شود و به تولید انبوه برسد هزینه‌ی آن بالا خواهد بود.

هزینه ی قالب سازی پلاستیک

امروزه شرکت‌های قالب سازی پلاستیک با کمک از فناوری روز دنیا و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته طراحی‌های خود را انجام می‌دهند و وارد فاز تولید می‌کنند.

پس از آشنایی با صنعت قالب سازی حال می‌دانیم که قالب‌های صنعتی را با نام‌های آهنگری. تزریق پلاستیک، پرس و ریخته‌گری دسته بندی می‌کنند و جهت ساخت انواع قطعات با ضخامت‌های مختلف و کیفیت‌های گوناگون از آن‌ها استفاده می‌کنند.

صنعت قالب سازی بسیار پیچیده است و در آن ترکیبی از تکنولوژی و ماشین‌های پیشرفته و مواد اولیه از جنس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اینکه قالب ساخته شده فلزی یا پلاستیکی باشد به کاربرد آن برای مشتری بستگی دارد.

به مطالعه خود ادامه دهید: نحوه کار با دستگاه تزریق پلاستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *