مجله

خصوصیات یک بطری دارویی استاندارد + تفاوت جنس مواد این بطری با سایر بطری ‌ها

خصوصیات بطری دارویی استاندارد

انواع بطری های پت و پلی اتیلن

صنعت داروسازی یکی از مکان ‌های مهم و حیاتی برای حفاظت و مراقبت ‌های بهداشتی است؛ زیرا در این مکان ‌ها داروهایی برای نجات زندگی میلیون ‌ها نفر در کل دنیا تولید می ‌شوند. یکی از نکات مهم در این صنعت بسته ‌بندی ‌های مخصوص داروها است که باید ایمن بوده و روش استفاده راحتی داشته باشند و از خصوصیات بطری دارویی استاندارد هم برخوردار باشند.

 

اهمیت بسته ‌بندی در ساخت داروها

در فرایند تولید دارو و بازاریابی ‌های مربوط به آن بسته ‌بندی و اطلاع از خصوصیات بطری دارویی استاندارد قسمت مهمی محسوب می ‌شود. بطری ‌های شیشه ‌ای رنگی را باید جایگزین قوطی ‌های پلاستیکی و یا سینی ‌ها کنند؛ زیرا این بطری ‌های شیشه ای برای حفظ و نگهداری دارودر مقابل نور بسیار مناسب هستند. برای اینکه جذابیت این بطری ‌ها بیشتر باشد، بیشتر از رنگ ‌های خاص مانند: رنگ ‌های آبی، سبز زمرد، عقیق و شیشه‌ های کهربایی و قرمز به کار می‌برند که هم از رنگ ‌های خاص به شمار می ‌روند که برای نگهداری دارو در مقابل نور ماورای بنفش بسیار موثر است.

از هر نوع بسته‌ بندی شیشه ای برای حفظ و نگهداری دارو استفاده می ‌شود. البته قبل از مصرف تغییراتی روی آنها اعمال می ‌شود تا برای نگهداری دارو ایده آل شود و برای سلامت مصرف کننده مضر نباشد. شیشه ‌های usp و NF نوعی از شیشه‌ های دارو هستند که در صنعت بسته‌ بندی دارو از آنها استفاده می ‌شود. البته شیشه‌ ها قبل از مصرف آزمایش ‌های مختلفی را متحمل می ‌شوند که شامل سنگ شیشه پودری و حمله آب است که مقاومت شیشه ‌ها را در برابر شیمیایی ماده می ‌سنجد. تمامی این آزمایش ‌ها و تجزیه و تحلیل ‌ها به دوام مواد در مقابل شرایط مختلف کمک می کند. هدف از بسته‌ بندی و از خصوصیات بطری دارویی استاندارد محافظت از محتویات داخل خود در مقابل محیط زیست است.

 

خصوصیات بطری ‌های دارویی استاندارد

بطری ‌های پلاستیکی دارویی از کاربردی ‌ترین بطری ‌ها محسوب می ‌شوند که دارای خصوصیات مهمی بوده و موجب می ‌شوند داروها در مقابل مواد شیمیایی که در داروهای مختلف به کار رفته و انواع سم ‌های موجود مقاوم باشند. این بطری ‌ها در برابر خورنده‌ ها و مواد شیمیایی هم دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و به همین دلیل در صنعت تولید سم کشاورزی، خانگی، صنعتی و … هم از آنها استفاده می ‌شود. از این بطری ‌ها در جابجایی انواع مواد شیمیایی که در آزمایشگاه‌ ها وجود دارد هم استفاده می‌کنند.

از خصوصیات بطری دارویی استاندارد این است که از چهار لایه ساخته شده و چهار لایه متفاوت پلاستیک در آن به کار رفته است که در جابجایی ‌ها دارای امنیت بیشتری است. مهم ترین نکات در تولید این بطری ‌ها استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت است که دارای اهمیت بوده و این کار موجب می ‌شود بطری ‌ها در مقابل ضربه و دیگر عوامل تهدید زا دارای مقاومت زیادی باشند. از خصوصیات بطری دارویی این است که درب آنها دارای آب بند در قطرهای مناسب است که به صورت استاندارد ۴۵ میلی متری تولید می ‌شود. به طور کلی خصوصیات بطری استاندارد شامل موارد زیر است:

  • زیبایی ظاهری
  • کاربرد فراوان در صنعت دارویی
  • مقاومت زیاد در مقابل گازها
  • بسته‌ بندی داروهای شربتی و پزشکی
  • انواع مختلف تولیدات

 

بطری دارویی استاندارد

 

خصوصیات و مواد به کار رفته در بطری‌ های دارویی استاندارد

بطری ‌های داروی پلاستیکی در شکل ‌های بیضی، دایره، مربع و… تولید می ‌شوند که نوع گرد آن محکم ‌تر است و فقط ظاهر زیبایی ندارد. بطری ‌های داروی پلاستیکی از PP، PE، PET و دیگر مواد خام تولید می ‌شوند که موجب می ‌شود، فشار داخل بطری بیشتر شود و به راحتی دچار آسیب نشوند. از لحاظ آب ‌بندی نیز دارای عملکرد خوبی هستند؛ زیرا ضد رطوبت و دارای سلامت کامل هستند که برای بسته‌ بندی داروها مناسب بوده و از خصوصیات بطری دارویی استاندارد است.

بطری ‌های پت و پلی اتیلن معمولا از پلاستیک ‌های محکم و مقاومی هستند که دارای کاربرد های مختلفی بوده و مثلا در تولید بطری ‌های آب، نوشیدنی ‌های گازدار، اسباب بازی ‌ها، عایق کابل، لوازم خانگی آشپزخانه، بطری شیر و … به کار می ‌روند. بطری PET یک انتخاب خوب در صنعت غذایی به شمار می ‌رود. مواد اولیه اصلی که در تولید بطری ‌های دارویی استفاده می ‌شود، پلی اتیلن‌ها هستند که دارای گرید ‌های مختلفی بوده و خصوصیات ویژه ‌ای به بطری ‌ها می ‌دهند. بطری ‌های دارو از مواد مختلف تهیه می ‌شود و به غیر از موادی که نام برده شد، از PVC یا پلی وینیل کلراید هم تولید می ‌شوند که برای داروهایی که به نور حساس هستند، به کار می ‌روند. خصوصیات بطری دارویی استاندارد بسیار زیاد و قابل اهمیت است و نسبت به دیگر بطری ‌ها دارای تفاوت است.

 

تفاوت جنس مواد بطری دارویی استاندارد با دیگر بطری ‌ها

خصوصیات بطری دارویی استاندارد نسبت به دیگر بطری ‌ها دارای مقاومت‌ هایی است؛ زیرا بطری ‌های پت و پلی اتیلن از نوعی پلاستیک مقاوم تولید شده‌ اند که دارای کاربرد های مختلفی بوده و در بطری آب، شیر و… استفاده می ‌شوند. بطری PET ، بطری ‌پرطرفدار در صنایع غذایی است و تفاوتی که با پلی اتیلن دارد این است که بطری ‌های پلی اتیلن خاصیت عایق عالی دارند.

این پلی اتیلن ‌ها در هر نوع حلال معروفی مانند: اسید سولفوریک رقیق، اسید نیتریک رقیق و دیگر اسید ها در هر غلظتی که باشند، نامحلول هستند. انواع محلول ‌های نمکی، قلیایی نیز دارای مقاومت زیادی هستند و در مقابل آب هم بسیار مقاوم بوده و اگر در تماس طولانی با آب باشد، بدون تغییر می ‌مانند. پلی اتیلن ‌ها در مقابل نفوذپذیری هوا ضعیف عمل می کنند، ولی در مورد دی اکسید کربن و اکسیژن و دیگر مواد عالی از نظر نفوذپذیری هوا بهتر عمل می ‌کنند.

بطری ‌های پت به دلیل مصرف انرژی و آلودگی محیطی کمتر در بسته ‌بندی استفاده می ‌شوند. در برابر حرارت و فشار بسیار مقاومت دارند و بهترین جایگزین برای بطری ‌های پی ‌وی ‌سی، قوطی ‌های آلومینیومی، آهنی، شیشه ‌ای و … هستند و بیشترین پتانسیل برای رشد را دارند. با این توضیحات از خصوصیات بطری دارویی استاندارد هم آگاهی پیدا کردید.

 

انواع شیشه های دارویی

 

کلام پایانی

انواع بطری ‌های پلاستیکی که برای بسته ‌بندی دارو استفاده می ‌شوند، از بطری ‌های پت هستند؛ زیرا مزیت ‌هایی مانند: آب ‌بندی خوب، ضد رطوبت، بهداشتی، عدم شکستن آسان را دارند و به طور مستقیم در بسته‌ بندی داروها استفاده می ‌شوند. از مواد HOPE با چگالی بالا، PET، PP در ساخت بطری ‌های پلاستیکی دارو استفاده می ‌شود و بطری ‌های پلاستیکی پلی اتیلن بیشتر برای حفظ و بسته ‌بندی قرص ‌های خوراکی و کپسول ‌های جامد استفاده می ‌شوند. این تفاوت بطری ‌ها بوده و آنها از خصوصیات بطری دارویی استاندارد هم برخوردار هستند. امید است این مطالب از میثم دارو پلاست برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *