مجله

تاثیر نور و حرارت بر بطری های دارویی چیست + راه‌های مقابله با آن

تاثیر نور بر بطری دارویی

تاثیر نور بر بطری دارویی یکی از مهمترین‌ پارامترهایی است که باید در تولید بطری بدان توجه کرد. احتمالا میدانید که ظروف مورد استفاده در صنایع داروسازی، بطری های پت هستند. ظروف پت یکی از مهمترین محصولات کاربردی در صنایع داروسازی محسوب میشود.  اولین بار ایالات متحده آمریکا برای تولید داروهای خود از بطری هایی با جنس پلی اتیلن ترفتالات استفاده کرد. این ماده از جمله پرمصرف ترین ماده ها برای تولید پلاستیک در سرتاسر جهان محسوب میشود. از آنجایی که دارو ارتباط مستقیمی با سلامت افراد دارد بنابراین لازم است برای نگهداری آن ها از ظروف با کیفیت و مطمعنی نظیر ظروف پت استفاده کرد. اما اینکه ظروف پت چه ویژگی هایی دارند و در چند مدل تولید میشوند؟ در بخش های بعدی مقاله بدان پرداخته میشود‌. پس چنانچه مایل هستید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید تا انتهای مقاله با ما باشید:

 

انواع بطری های دارویی

حال که میخواهیم موضوع تاثیر نور بر بطری دارویی را بررسی کنیم لازم است ابتدا با انواع بطری های دارویی آشنا شویم. درواقع بطری های دارویی از جنس پت یا همان پلی اتیلن ترفتالات هستند. این ماده از مشتقات نفت است و متخصصات پس از تحول نفت موفق به تولید آن شدند. امروزه این ماده به شکل چشم گیرس برای تولید بطری های دارویی موزد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی بطری های دارو در دو شکل پلاستیکی و شیشه ای تولید میشوند که هر کدام داری کابرد خاص و ویژگی خاص خود هستند.

 

 

  • بطری دارویی پلاستیکی

بطری های دارویی پلاستیکی از متریال با کیفیت تهیه شده اند. این محصولات دارای مقاومت بسیار زیادی در مقابل فشار و شکسته شدن دارند. بطری های پلاستیکی در مقابل حرارت ناشی از نور خورشید و رطوبت مقاوم بوده و از دارو در مقابل این عوامل محافظت میکند. بطری های پلاستیکی دارای وزن بسیار سبکی هستند که باعث حمل و نقل آسان این محصولات شده است. این مدل بطری ها گزینه بسیار مناسبی برای نگهداری شربت های دارویی و برخی قرص ها و کپسول ها هستند. از طرفی بطری های پلاستیکی در دو رنگ تیره و روشن تولید و مورد استفاده میشوند.

 

بطری دارویی (تاثیر نور بر بطری دارویی)

 

  • بطری دارو شیشه ای

تاثیر نور بر بطری دارویی شیشه ای نیز بسیار کنترل شده و محافظت شده است. بطری های شیشه ای نیز از جنس پت بوده و در مقابل رطوبت و نور و حرارت از خود مقاومت نشان میدهند. این بطری های برای نگهداری شربت ها و قرص ها و کپسول گزینه بسیار مناسبی هستند. بطری های شیشه ای در دو رنگ تیره و روشن تولید میشوند که نوع تیره آن در مقابل نور خورشید مقاومت بسیار بیشتری دارد.

 

بطری دارویی شیشه ای (تاثیر نور بر بطری دارویی)

 

چرا تاثیر نوز بر بطری دارویی موثر است؟

داروها و سایر اقلام داروخانه ای ممکن است طی شرایط مختلف در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. اگر بطری دارو از کیفیت بالایی برخوردار نباشد و یا از مواد اولیه غیر استانداد تهیه شده باشد ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به همواره داشته باشد.در این شرایط ممکن است نور مستقیم خورشید باعث ایجاد یک سری فرآیندهای شیمیایی در بطری و در داروی مورد نظر شود. در این شرایط خواص شیمیایی دارو تغییر کرده و میتواند بسیار خطرناک و آسیب زا باشد. پس دقت داشته باشید که دارو به خودی خود یک مجصول حساس است حال اگر این محصول در بسته بندی نامناسب و در شرایط نامناسب قرار بگیرد اتفاقات ناگواری را به همراه خواهد داشت. در ادامه مقاله به مزایای دیگر استفاده از بطری های پت میپردازیم.

 

مزایای پت دارویی

علاوه بر اینکه تاثیر نور بر بطری دارویی پت یک تاثیر کاملا کنترل شده است، این بطری ها دارای خواص و کاربردهای متعدد دیگری هستند که در ادامه بدان‌ میپردازیم:

 

  • بطری های پت قایل بازیافت هستند. یعنی هیچ آسیبی به محیط زیست نمیرسانند و میتوان مجددا از آن ها استفاده کرد.
  • از آنجایی که امکان تخریب و آسیب به بطری های پت بسیار کم است انتخاب مناسبی برای محافظت از داروها محسوب میشوند.
  • استفاده از بطری های پت کار را برای کادر درمان بسیار راحت کرده است.
  • این محصولات دارای قیمت بسیار مناسب نسبت به سایر محصولات مشابه است.
  • وزن سبک بطری های پت، حمل و نقل را بسیار ساده کرده است.
  • در برابر نور خورشید و سایر واکنش های شیمیایی مقاومت بالایی از خود نشان میدهند.
  • تنوع بطری های پت بسیار بالا بوده و میتوان از آن ها در موارد مختلفی استفاده کرد.
  • برای بسته بندی انواع قرص ها و کپسول ها و شربت های دارویی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

از ظروف پت در چه صنایعی استفاده میشود؟

تا اینجا با تاثیر نور بر بطری دارویی و مزایای این محصول آشنا شدیم. در این بخش به سایر کاربرد های بطری پت در صنایع مختلف  میپردازیم:

 

  • صنایع بسته بندی

از آنجایی که بطری های پت در مقابل حرارت، فشار و نور خورشید مقاوم هستند در صنعت بسته بندی در داروسازی و آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

صنایع بسته بندی (تاثیر نور بر بطری دارویی)

 

  • صنایع غذایی

بطری های پت انتخاب بسیار مناسبی برای بسته بندی در صنایع غذایی محسوب میشوند. درواقع صنایع غذایی ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارند. بنابراین استفاده از بطری های با کیفیت میتواند سلامت افراد را تضمین کند‌. از طرفی این بطری ها بدون هیچ گونه مزه ای بوده و هیچ نوع سمی را تولید نمیکنند. پس بهترین انتخاب برای این صنعت محسوب میشوند.

 

  • صنایع نساجی

در صنعت نساجی از الیاف پلی استر برای تولید پارچه استفاده میکنند. همین ماده دقیقا از جنس بطری های پت بوده و کیفیت و کاربرد فراواتی دارند.

 

سخن آخر

در نهایت تاثیر نور بر بطری دارویی، کیفیت بالای این محصکل، وزن سبک، قیمت مناسب و غیره سبب شده است که در سرتاسر دنیا از بطری های پت درصنایع مختلف داروسازی، غذایی، آرایشی_بهداشتی، تولید پارچه و غیره استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *