مجله

انواع ماشین آلات cnc

انواع ماشین آلات cnc

قصد خرید انواع ماشین آلات cnc را دارید اما نمی دانید از کدام نمونه ماشین آلات cnc  استفاده کنید؟ همانطور که میدانید ماشین آلات cnc دارای دو نمونه خدمات cnc سه محور و خدمات cnc چهار محور هستند، هر کدام از این دستگاه های دارای کاربرد متفاوتی می باشند که در این مقاله که توسط کارشناسان مجموعه میثم دارو پلاست تهیه شده برای شما به صورت کامل توضیح داده شده است.

ماشین آلات cnc چیست

ماشین آلات cnc به صورت عامیانه به عنوان ماشین های کنترل عددی یا دستگاه های الکترومکانیکی شناخته می شوند که از آنها در صنعت به عنوان دستگاه تولید ابزار های متفاوت استفاده می شود. قابل ذکر است که بیشترین کاربرد دستگاه های cnc  با خدمات cnc سه محور و خدمات cnc چهار محور در صنایع خودرو سازی برای برش های بسیار دقیق و رایانه ای بوده است.

ماشین آلات cnc چیست

انواع ماشین آلات cnc

ماشین آلات cnc به دلیل کاربرد های ویژه خود در دسته های متفاوتی تقسیم بندی می شوند و هر کدام از آنها نیز دارای خدمات متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند، اگر بخواهیم این دستگاه را بر اساس کاربرد تقسیم بندی کنیم، می توانیم آنها را در 8 دسته اصلی و درصورتی که بخواهیم نسبت به خدمات آنها را تقسیم بندی کنیم، می توانید در 2 دسته اصلی خدمات cnc سه محور و خدمات cnc چهار محور قرار دهیم.

انواع ماشین آلات cnc بر اساس کاربرد

ماشین آلات cnc از نظر کاربرد به 6 مورد تقسیم بندی می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم

مطالب پیشنهادی: خدمات تراشکاری cnc

1 ــ دستگاه فرز cnc

این دستگاه به عنوان یکی از بهترین نمونه های دستگاه cnc  با استفاده از ابزار براده برداری شناخته می شود که از آن شما می توانید برای برش زدن و حکاکی کردن روی فلزات استفاده کنید، البته افرادی که درخواست خدمات cnc سه محور برای جنس های متفاوت مانند سنگ، چوب و فلزات متنوع را دارند، نیز می توانند از این دستگاه استفاده کنند ، زیرا عمق برش دستگاه cnc فرز بسیار زیاد است و می تواند حکاکی را بسیار تمیز ایجاد کند.

2 ــ دستگاه واترجت

دستگاه واترجت به عنوان یکی از دستگاه های برش زنی با استفاده از جریان آب پرفشار شمرده می شود، این دستگاه دارای خدمات cnc چهار محور است و کاربرد اصلی آن در صنایع هوافضا، شیشه بری، چوب، قطعه سازی، خودروسازی، صنایع غذایی، صنعت برق، نساجی، صنایع ساختمانی، و… است.

انواع ماشین آلات cnc بر اساس کاربرد

3 ــ دستگاه هوا برش

دستگاه cnc هوا برش نمونه دیگری از دستگاه های cnc  است که از سوخت گاز به همراه اکسیژن برای عملکرد خود استفاده می کند. کاربرد اصلی این دستگاه برش فلزات به همراه خدمات cnc سه محور مقرون و به صرفه است. اما بسیاری از افراد به دلیل خدمات cnc سه محور این دستگاه سرعت برش زنی آن را پایین معرفی می کنند و از دستگاه های لیزری با خدمات cnc چهار محور برای برش فلز استفاده می کنند.

4 ــ دستگاه پرینتر سه بعدی cnc

دستگاه سه بعدی پرینتر از خدمات cnc چهار محور برخوردار است، این دستگاه برای عملکرد خود از لیزر استفاده می کند و محبوبیت آن به دلیل استفاده از یک اکسترودر در دستگاه است که می تواند پلاستیک را ته نشین کند و باعث ایجاد حرکت مداوم در دستگاه باشد.

5 ــ دستگاه cnc برش لیزر

همانطور که میدانید اصلی ترین دستگاه با خدمات cnc چهار محور ، دستگاه برش لیزر است. این دستگاه شباهت بسیار زیادی به دستگاه برشی پلاسما دارد اما توانایی بیشتری داشته و می تواند علاوه بر برش اصلی فلز، چوب و شیشه انواع پلاستیک را نیز برش دهد.

6 ــ دستگاه cnc برش پلاسما

دستگاه cnc برش پلاسما یکی از قوی ترین دستگاه های خدمات cnc سه محور است. که از آن برای برش انواع چوب و فلز استفاده می شود. شما می توانید از این دستگاه برای انواع برش های دو بعدی با قدرت پایین برای نفوذ به چوب و فلز استفاده کنید.

کاربرد دستگاه با خدمات cnc سه محور و خدمات cnc چهار محور

بسیاری از افراد تصور دارند که دستگاه ها با  خدمات cnc سه محور و خدمات cnc چهار محور دارای کاربرد یکسان هستند، در صورتی که شما هر کدام از آنها برای کاربرد های متفاوتی مانند برش چوب، فلز، شیشه و… استفاده می شوند، در ادامه کاربرد دستگاه های خدمات cnc سه محور و خدمات cnc چهار محور برای شما توضیح داده ایم.

کاربرد دستگاه با خدمات cnc سه محور و خدمات cnc چهار محور

1-برش سنگ

اولین کاربرد مورد نظر برای دستگاه های cnc همراه با خدمات چهارمحور مسلما برش سنگ است. که از آن برای انواع کنده کاری و برش های متنوع استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: خدمات cnc چوب

 2-برش فلز

کاربرد مشترک بین دستگاه خدمات cnc سه محور و خدمات cnc چهار محور برش فلز است. دستگاه های لیزر، پلاسما، روتر، هوا برش، واترجت میتوانند انواع فلز را برش دهند.

3-برش پارچه

برای برش پارچه بسیاری از افراد تصور دارند که نیاز به دستگاه های cnc حرفه ای نیست. در صورتی که شما تنها با استفاده از دستگاه های واترجت و لیزر می توانید پارچه را برش دهید.

4-حکاکی و منبت کاری

برای حکاکی و منبت کاری در سال 2022 با استفاده از دستگاه های cnc بر روی چوب، سنگ و فلز علاوه بر حکاکی های دو بعدی، انواع حکاکی سه بعدی نیز انجام می شود.

5-برش چرم

چرم یکی از حساس ترین پارچه های موجود است که شما برای برش آن باید دقت بسیار زیادی داشته باشید. به همین دلیل ما برای برش چرم تنها دستگاه های لیزری و فرزی را پیشنهاد می کنیم.

بیشتر بخوانید: خدمات ماشین فرز cnc چهار محور

6-برش چوب

یکی از کاربرد های اصلی دستگاه cnc برش چوب است. شما با استفاده از دستگاه cnc فرز با خدمات cnc سه محور به راحتی می توانید. انواع چوب و ام دی اف را برش دهید و منبت کاری کنید.

خدمات CNC چهار محور

طرز کار استفاده از دستگاه cnc

طرز کار استفاده از دستگاه cnc  برای خدمات cnc سه محور و خدمات cnc چهار محور متفاوت است. شما برای برش باید طبق روش های رایانه ای عمل کنید. زیرا دستگاه های cnc  برنامه ریزی شده هستند و با کدهای تعیین شده ای عملکرد خود را انجام می دهد. نقش شما برای کار با دستگاه های برش زنی cnc در واقع تنظیم سرعت، دقت و عملکرد دقیق دستگاه است تا قطعات دلخواه خود را تولید کنید.

مطلب پیشنهادی: مقایسه دستگاه های فرز cnc

۱ فکر در مورد “ انواع ماشین آلات cnc

  1. سهراب گفت:

    لایک دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *