مجله

کاربرد انواع قالبسازی پلاستیک در صنعت

کاربرد انواع قالب سازی پلاستیک در صنعت

درباره کاربرد انواع قالبسازی پلاستیک در صنعت باید بگوییم که امروزه قالبسازی پلاستیک افزایش بسیاری در صنعت داشته است. به همین صورت به دلیل افزایش قطعات پلاستیکی در لوازم و ابزارها استفاده از قالبسازی پلاستیک مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به این موضوع تولید انواع قطعات در بخش‌های مختلف صنعت امکان پذیر است. تولید و ساخت قطعه با روش قالبسازی یکی از قدیمی ترین روشها درساخت قطعات و لوازم است.

یکی از صنایعی که صنعت قالبسازی در آن پیشرفتی عظیم داشته است تولید صنایع مربوط به تجهیزات پزشکی است. امروزه در قالبسازی از روشهای مختلفی برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود. این صنعت یکی از پردرآمدترین شغل‌ها به حساب می‌آید. در این مقاله از میثم دارو پلاست با صنعت قالبسازی پلاستیک آشنا می‌شویم.

میثم دارو پلاست

بیشتر بخوانید: بطری دارویی

قالب سازی پلاستیک چیست

قطعا شما در ارتباط با صنعت قالبسازی شنیده‌اید. قالبسازی اهمیت زیادی در کشور ما دارد و در تولید قطعات فلزی و پلاستیکی به کار گرفته می‌شود. این صنعت انواع مختلفی دارد. که مهمترین و پرکاربرد‌ترین آن قالبسازی پلاستیک است. با روش قالب سازی پلاستیک این امکان وجود دارد که انواع قطعات پلاستیکی لوازم و ابزار و اسباب بازی‌ها ساخته و تولید شوند.

قالبسازی در گذشته با استفاده از سنگ و چوب انجام می‌گرفته اما با مرور زمان و پیشرفت بشر در این راه امروزه از مواد فلزی و پلاستیکی و پلیمرهای گرمانرم و شیشه و… استفاده می‌کنند. به معنای کلی قالب یک الگو از شکل و طرح خاصی است که به وسیله آن تولید لوازم و ابزار آسان شده است.

روش‌های قالبسازی پلاستیکی

از این روش‌ها برای تولید قطعه های پلاستیکی در صنعت قالبسازی استفاده می‌شود. که یکی از آنها جزو پرکاربردترین روشها به شمار می‌رود:

قالبسازی فوم ساختاری

قالبسازی چرخشی

قالب سازی فشرده

قالب تزریق پلاستیک

قالبسازی گاز کمکی

و…

همانطور که در بالا گفته شد یکی از این روش‌ها کاربرد بیشتری در صنعت قالب سازی پلاستیک دارد که آن روش، روش تزریق پلاستیک است. با استفاده از این روش امکان تولید انواع قطعات پلاستیکی در طرح‌های متفاوت وجود دارد. شما می‌توانید به راحتی محصول و یا قطعه‌ای که نیاز به تولید انبوه دارد با این روش به تولید برسانید. در این روش قطعات تولید شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و میزان ضایعات کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد.

در این روش مواد پلاستیکی مذاب شده و با دستگاه تزریق داخل قالب ریخته می‌شود و بعد از سرد شدن از قالب جدا می‌شود.

روش_های قالب سازی پلاستیکی

این روش از دستگاه های تزریق پلاستیک و نرم افزارهای دیگر استفاده می‌شود. که باعث شده هزینه این روش نسبت به روش‌های دیگر کمی بالاتر باشد که آن هم به قیمت بالا دستگاه باز می‌گردد. اما با این حال بسیاری از سختی‌ها و دشواری‌های کار را کاهش داده است. که از آن سو به کاهش هزینه کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: سیستم خنک کاری در قالب سازی پلاستیک

کاربرد قالب سازی پلاستیکی در صنعت

کاربرد انواع قالبسازی پلاستیک در صنعت، قالبسازی پلاستیک بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. از گذشته یکی از قدیمی ترین روش‌ها برای تولید سلاح و ابزار بوده است. برای مثال: قالب شمشیر، قالبهای ساخت ادوات کشاورزی، صنایع اسباب بازی، قطعات یخچال و تلوزیون، قالب موبایل و… از این روش تولید می‌شوند. علاوه بر آن این روش برای تولید قطعات پزشکی مانند: سرنگ، سرپوش و وسایل پلاستیکی موجود در دندانپزشکی استفاده می‌شود.

تولید قطعات پلاستیکی خودرو

در خودروها به جز لوازمی که نیاز به مقاومت و استحکام بالایی دارد و باید حتما از فلز استفاده شوند. قطعاتی دیگر وجود دارند که در تولید آنها از پلاستیک فشرده استفاده می‌شود. برای نمونه در خودروسازی در تولید قطعاتی که با گرما و سایش سروکار دارند مانند: موتور، گیربکس و… از فلز استفاده می‌شود. اما قطعه های دیگر از جمله: مهره‌ها، باتری، قطعات داخلی خودرو تماما از پلاستیک تولید می‌شوند. این قطعات را با روش قالبسازی پلاستیک چیست تولید می‌کنند.

قطعات پلاستیک در لوازم خانگی

در ساخت یخچال برای تولید طبقات، بدنه‌ها، شیشه‌ها و کشو‌ها و…از روش تزریق پلاستیک انجام شده است. در تولید ماشین ظرفشویی بیشتر قسمت‌های داخلی آن از تزریق پلاستیک تولید شده‌اند مانند: قفسه‌های ماشین. بازوهای شستشوی آب پاش، در و یا حتی دریچه داخلی آن از پلاستیک تولید شده است.

انواع قالب های پلاستیکی

قالب‌ها در دو دسته فلزی وپلاستیکی تقسیم شده‌اند. انواع قالب پلاستیکی عبارت‌اند از:

قالب ترموست

در صنعت قالب گیری پلاستیک از این قالب برای ساخت: کامپوزیت‌ها، لاستیک‌ها، ملامین‌ها و…استفاده می‌شود. قطعه تولید شده با این قالب بدون هیچگونه پریدگی و شکستگی می‌باشد. نیازی به پرداخت هزینه برای کار نهایی آن قطعه نیست.

انواع قالب های پلاستیکی

قالبهای ترموپلاست

از این قالب برای ساخت قطعات پلاستیکی نرم استفاده می‌شود. موادی مثل: پلی اتیلن، ای بی اس، کربنات و دیگر مواد پلاستیکی با قالب ترموپلاست تولید و ساخته می‌شود. این قالب‌ها باید دارای اندازه و ابعاد صحیحی باشند و کاراریی بالایی داشته باشند تا نیازی به اصلاح مجدد قطعات نباشد.

مطلب پیشنهادی: فروش بطری پت دارویی

ویژگی‌های استفاده از قالب‌های تزریق پلاستیکی

با توجه به روش ترزیق پلاستیکی که در مقاله خواندید باید بدانید که این روش دارای ویژگی‌های خاصی است:

امکان تولید لوازم و قطعات با طرحهای متنوع

نیروی کار کم

امکان بازیافت و نبودن دوریز بعد از تولید

بدون دخالت نیروی انسانی و کاملا خودکار

تولید طرحهای هندسی و سخت

استفاده از چندین مواد در هنگام تولید در دستگاه تزریق

ساختمان قالبهای تزریق پلاستیک به دو نوع تقسیم می‌شوند:

1) قالبهای تزریق دو صفحه‌ای

2) قالبهای سه صفحه‌ای

قالب تزریق پلاستیکی بخش هایی دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

1) بخش ثابت قالب که در این نیمه مواد گرم پلاستیک تزریق می‌شود.

2) بخش متحرک دستگاه

مطلب پیشنهادی: بطری پت و مزایای بازیافت پت

قالب سازی پلاستیک

نتیجه گیری

بنابراین متوجه شدید در صنایع امروز بیشتر از پلاستیک استفاده می‌شود و بسیاری از قطعات پلاستیکی که در اطراف ما هستند از پلاستیک تولید شده‌اند. شرکت‌ها و کارخانه های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. اما برند شدن آنها به ارزان بودن تولیدات آنها نیست بلکه به کیفیت و حرفه‌ای بودن آنها است. باید بدانید که تولید انبوه در هر کشوری بسته به صنایع قالبسازی آن است. به همین دلیل هزینه ساخت آن به کیفیت آن بستگی دارد.

بدانید که استفاده از قطعات پلاستیکی سبب می‌شود. محصولات در کوتاه ترین زمان و به راحتی ایجاد شوند. البته صنایع قالبسازی جزو صنایع سنگی به حساب می‌آیند. به همین دلیل است این روش بسیار مورد توجه نیروهای انسانی قرار گرفته است. کاربرد انواع قالبسازی پلاستیک در صنعت

به مطالعه ادامه دهید: پلی اتیلن ترفتالات pet چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *