مجله

قالب گیری پلاستیک

قالب گیری پلاستیک

یکی از مهمترین فرآیندهای موجود در صنعت برای ساخت لوازم مختلف قالب گیری پلاستیک است. فرایند قالب گیری پلاستیک، برخلاف باور بسیاری از مردم یک فرآیندی کوتاه است و معمولاً بین 2 ثانیه تا 2 دقیقه با توجه به نوع قالب زمان می‌برد.

میثم دارو پلاست

بیشتر بخواندی: خدمات اصلاح قالب

مراحل فرآیند قالب گیری پلاستیک

فرآیند قالب سازی پلاستیک به صورت کلی از ۴ مرحله تقسیم شده است که در ادامه به توضیحاتی درباره آنها خواهیم پرداخت.

بست زدن قالب گیری پلاستیک

بست زدن اولین مرحله قالب سازی پلاستیک است. در این مرحله قبل ازتزریق ماده پلاستیکی به داخل قالب، دو نیمه‌ی قالب باید با بالاترین دقت ممکن و رعایت نکات ایمنی به وسیله‌ی گیره‌ بسته شوند. در انجام این عمل کرد باید دقت داشته باشید که هر تکه قالب ‌به صورت کامل به دستگاه قالب گیری پلاستیک وصل می‌شود و در ادامه یک نیمه‌ی آن اجازه دارد سُر بخورد.

استفاده از بست در این مرحله باعث هول دادن دو نیمه‌ی قالب را به سمت همدیگر و اعمال نیروی کافی است. تا در گذر زمان و مراحل دیگر که قرار است مواد به داخل قالب ریخته ‌شوند. قالب با رعایت تمامی نکات ایمنی بسته باشد. 

همچنین در این مرحله زمان لازم برای بسته و محکم نگه داشتن قالب، بستگی به دستگاه و قالب مورد نیاز شما دارد. در برخی از مواقع دستگاه‌های بزرگتر به وسیله بست‌های بزرگ‌تر به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت و با کاهش سایز دستگاه و سایز بست این زمان نیز کاهش پیدا می‌کند.

تزریق در قالب گیری پلاستیک

دومین مرحله فرآیند قالب سازی پلاستیک، تزریق است. در مرحله تزریق ماده‌ی پلاستیک خام که معمولاً به شکل حبه یا ساچمه است. داخل دستگاه قالب گیری پلاستیک انتقال پیدا می کند. وظیفه واحد تزریق در این مرحله انتقال ماده تزریق شده به سمت جلو است تا در اثر گرما و فشار ذوب شود.

پس از نوع پلاستیک دستگاه با بالاترین سرعت ممکن پلاستیک را به داخل قالب تزریق می‌کند در این مرحله فشار ماده تصویب شده باید به قدری زیاد باشد. که تمامی فضای قالب از پلاستیک پر شود و پلاستیک تجزیه شده در قالب مدت زیادی نگهداری شود. از لحاظ علمی به میزان مواد تزریق شده در قالب شات می‌گویند.

بیشتر بخوانید: طراحی قالب پلاستیکی

مراحل فرآیند قالب گیری پلاستیک

سخت ترین مرحله در تزریق تخمین دقیق زمان است. این مسئله به خاطر جریان پیچیده و در حال تغییر پلاستیک ذوب شده به داخل قالب متغیر بوده و بر اساس حجم شاد فشار تزریق و قدرت تزریق تعیین می‌شود.

خنک کردن قالب سازی پلاستیک

همانطور که می‌دانید همیشه پس از ذوب کردن پلاستیک باید به خنک سازی آن بپردازیم و مرحله بعدی قالب گیری پلاستیک سیستم خنک کاری در قالب سازی پلاستیک ذوب شده در داخل قالب و شکل دهی آن است. موضوع مهم در این مرحله میزان زمان کوتاه خنک سازی است، زیرا به محض اینکه مواد ذوب شده با سطح قالب تماس پیدا می‌کند. باید مرحله خنک‌سازی شروع شود.

 وقتی پلاستیک خنک می‌شود، به صورت جامد در می آید و شکل قطعه‌ی مورد نظر را به خود می‌گیرد. دقت داشته باشید که در این مرحله و در زمان خنک شدن، ممکن است قطعه جمع شود زیرا فشردن ماده‌ی اولیه در دستگاه با استفاده از تزریق اجازه می‌دهد. که مواد بیشتری به داخل قالب جریان پیدا کند خنک سازی این مواد امکان جمع شوندگی به قالب می‌دهند.

تعیین میزان جمع‌شدگی در این مرحله به شکلی کاملا تا معلوم است و شما تا زمانی که خنک سازی به صورت کامل سپری نشود. قالب را نمی‌توانید باز کنید.

مطلب پیشنهادی: بطری اشانتیون پلی اتیلن

مرحله خروج در قالب گیری پلاستیک

آخرین مرحله قالب گیری پلاستیک خروج مواد از قالب است. زمانی انجام شود که قطعه به صورت کامل خنک شده و هیچ‌گونه فشاری تاثیر روی آن نداشته باشد. عملکرد سیستم خروج با اتصال به نیمه‌ی پشتی قالب است و وقتی قالب باز می‌شود، مکانیسمی به کار می‌رود.

که قطعه را از داخل قالب بیرون می‌اندازد. دقت داشته باشید. در این مرحله برای خارج کردن قطعه از داخل قالب نیاز به زور و فشار است که از طریق دستگاه تامین می شود. زیرا در طول فرایند خنک شدن، قطعه کوچک شده و به صورت کامل به قالب چسبیده است.

بیشتر بخوانید: نحوه کار با دستگاه تزریق پلاستیک

سفارش قالب سازی پلاستیک

تکمیل فرآیند قالب گیری

اینجا به صورت کامل فرایند قالب سازی پلاستیک برای شما توضیح داده شد. پس از چرخه‌ی تزریق پلاستیک به داخل قالب یا همان فرایند قالب گیری پلاستیک، شما باید از یک خنک سازی دوم برای قطعه ها این کار باعث می‌شود. که مواد چسبیده شده به هر قطعه از آن جدا شده و قطعه خالص شود.

مطلب پیشنهادی: 5 نکته کلیدی در قالب سازی پلاستیک

از کارخانه ها این مرحله را انجام می دهند و باعث میشود یک قطعه پیراسته نباشد. به همین دلیل مجبور هستند از کاتر برای جداسازی آن استفاده کنند اشتباه است.

جداسازی قالب در قالب سازی پلاستیک

برای ساده کردن جدا سازی قطعه از درون قالب شما می‌توانید. قبل از تزریق مواد، یک عامل رها سازی قالب به سطوح حفره‌های قالب یک ماده جدا کننده یا روان کننده قالب بپاشید. در واقع مانند زدن روغن به سطح قالب زمان درست کردن کیک می‌باشد. که باعث می‌شود پس از درست شدن کیک به راحتی کیک از درون قالب بیرون آورده شود.

همچنین برای کوتاه کردن زمان لازم برای باز کردن قالب و خارج کردن قطعه شما می‌توانید از زمان چرخه‌ی خشک دستگاه بهره ببرید. چرا باید زمان چرخش خشک دستگاه را بسیار کوتاه کنید تا به محض اینکه قطعه از قالب جدا می‌شود، قالب را برای تزریق شات بعدی آماده کرد.

مطلب پیشنهادی: برنامه نویسی دستگاه فرز cnc

جداسازی قالب در قالب سازی پلاستیک چگونه است

بازیافت مواد اضافی

برای اینکه در مصرف مواد در تولید قطعه صرفه جویی شود تمامی مواد اضافی مانند مواد ترموپلاستیک، ماده‌ی تراشیده شده در مرحله‌ی پیرایش مورد بازیافت قرار می‌گیرد. برای بازیافت مواد اضافی می‌توانیم آنها  را داخل چرخ پلاستیک قرار دهیم تا برای استفاده مجدد آسیاب شوند.

بسیاری از افراد تصور دارند که بازیافت مواد اضافی قالب گیری پلاستیک باعث میشود که کیفیت این مواد کاهش پیدا کند. در صورتی که مواد خام به عنوان یک ترکیب دارای کیفیت برابرمواد اولیه هستند وهیچ‌گونه تغییری درآنها ایجاد نمی‌شود.

زیرا این مواد از دسته پلیمرها می‌باشند و بیشتر پلیمرها قالبیت استفاده در فرآیند قالب گیری پلاستیک در چند مرحله به صورت مجدد را دارند. از جمله‌ی آنها می‌توانیم به تمام ترموپلاستیک‌، برخی از ترموست‌ها و برخی الاستومرها اشاره داشته باشیم.

مطلب پیشنهادی: مراحل ساخت بطری پت

۱ فکر در مورد “ قالب گیری پلاستیک

  1. کمال براتی گفت:

    بسیار عالی بود این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *