مجله

قالبسازی پلاستیک چیست

قالبسازی پلاستیک چیست

قالبسازی پلاستیک چیست؟ فرآیند ریختن پلاستیک مایع در یک ظرف یا قالب خاص است. تا در آن شکل سفارشی سخت شود. این قالب های پلاستیکی را می توان برای طیف وسیعی از اهداف مورد استفاده قرار داد. قالب گیری تزریقی فرآیندی تولیدی است که امکان تولید قطعات در حجم زیاد را فراهم می کند.

در دنیای همیشه در حال توسعه تولید امروز، از پلاستیک برای ساختن همه چیز از قطعات بدنه خودرو گرفته تا قطعات مصنوعی بدن انسان استفاده می‌شود. برای ایجاد اجزای حیاتی و اطمینان از عملکرد بهینه، بسیاری از تولیدکنندگان از قالب‌گیری تزریق پلاستیک استفاده می‌کنند.

قالب‌گیری، همچنین گاهی اوقات قالب‌گیری املایی، فرآیند تولید با شکل دادن به مواد مایع یا انعطاف‌پذیر با استفاده از یک قاب سفت و سخت به نام قالب یا ماتریس است. هنگام قالبسازی پلاستیک، یک پلیمر پودری یا مایع مانند پلی اتیلن یا پلی پروپیلن در قالب توخالی قرار می گیرد. تا پلیمر بتواند شکل خود را به خود بگیرد.

میثم دارو پلاست

بیشتر بخوانید: طراحی قالب پلاستیکی

نسبت به نوع فرآیندی که استفاده می شود، از مقدار گرما و فشار متفاوتی برای نتیجه نهایی استفاده می شود. فرآیند قالب گیری تزریق پلاستیک اکثرا نمونه های اولیه سفارشی را سریع و قطعات تولید نهایی را در 15 روز یا کمتر تولید می کند.

تاریخچه قالب سازی پلاستیک

قالب‌گیری پلاستیک اواخر دهه 1800 شروع شد تا نیاز به توپ‌های پلاستیکی بیلیارد را بر خلاف توپ‌های بیلیارد عاج رایج آن زمان برطرف کند. سال 1868، جان وسلی هایت راهی برای ساخت توپ های بیلیارد با تزریق سلولوئید در قالب اختراع کرد.

چهار سال بعد، هایت و برادرش ماشینی را اختراع و ثبت کردند تا فرآیند را خودکار کند. این اولین دستگاه قالب گیری تزریق پلاستیک موجود بود و از یک پیستون اولیه برای تزریق پلاستیک به داخل قالب از طریق یک سیلندر گرم شده استفاده می کرد.

سال 1946 دستگاه قالب گیری تزریق پیچ توسط جیمز هندری اختراع شد که جایگزین تکنیک تزریق پیستون شد. این تکنیکی است که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. قالب‌گیری چرخشی مدرن نیز تاریخ غنی‌ای دارد که از سال 1855 شروع شد، زمانی که از چرخش و گرما برای تولید گلوله‌های توپخانه فلزی در بریتانیا استفاده شد.

بیشتر بخوانید: قالب سازی با سیلیکون

قالب سازی از چه زمانی رونق گرفت؟

قالبسازی پلاستیک چیست؟ پلاستیک ها اوایل سال 1950 به این فرآیند وارد شد. آن زمان از قالب گیری چرخشی برای اولین با در تولید سر عروسک ها استفاده شد. و سپس در دهه 1960 فرآیند مدرن قالب گیری چرخشی که به ما امکان می دهد. ظروف توخالی بزرگ با پلی اتیلن با چگالی کم ایجاد کنیم توسعه یافت.

در تاریخ اخیر، بهبود فرآیند، تجهیزات بهتر، و توسعه پودر پلاستیک، روند ایجاد محصولات نهایی را سرعت بخشیده است. که باعث شده است قالب گیری چرخشی به سرعت در محبوبیت رشد کند.

قالب سازی از چه زمانی رونق گرفت؟

قالب گیری تزریقی چیست؟

قالب‌ گیری تزریقی پلاستیک فرآیند ذوب گلوله‌ های پلاستیکی (پلیمرهای ترموست، ترموپلاستیک) است. که پس از شکل ‌پذیری کافی، با فشار به داخل حفره قالب تزریق می ‌شوند که برای تولید محصول نهایی پر و جامد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خدمات CNC سه محوره

کاربرد قالبسازی پلاستیک در صنعت خودروسازی

تولیدکنندگان قطعات خودرو، اصلی ترین مشتریانی هستند که به قالب سازی پلاستیک نیاز دارند. همانطور که می دانید، درون و بیرون اجزای خودرو از قطعات مختلفی طراحی و تولید شده که برخی از آنها نیاز به قالب های پلاستیک دارند. که با تزریق مواد درون این قالب ها، قطعه به وجود می آید و در مکان مناسب نصب می شود. انواع دستگیره های درب بازکن و شیشه بالابر های برقی و دستی در داخل اتوموبیل و حتی سپرهای جلو و عقب از جمله کاربردهای قالبسازی پلاستیک چیست در صنعت خودرو به حساب می ایند.

فناوری قالب و قالب پلاستیکی چیست؟

فناوری قالب‌های پلاستیکی به عنوان فناوری قالب‌گیری پلاستیک نیز شناخته می‌شود، که فرآیندی است که از سال 1872 وجود داشته است، این یک پردازش معمولی برای تولید انبوه قطعات پلاستیکی است و با توجه به توانایی آن در تولید محصولات پلاستیکی پیچیده از لحاظ اقتصادی، اغلب بهتر از سایر فرآیندها است.

تحمل های تنگ اساساً هر قطعه پلاستیکی را می توان قالب بندی کرد، با این حال، یک قالب پلاستیکی بسیار پیچیده است، باید توسط سازنده قالب پلاستیکی متخصص طراحی و تولید شود. قالب پلاستیک یک سیستم پیچیده است که باید به طور همزمان بسیاری از الزامات تحمیل شده توسط فرآیند قالب گیری تزریق پلاستیک را برآورده کند.

بیشتر بخوانید: قالب سازی صنعتی چیست

فناوری قالب و قالب پلاستیکی چیست؟

فرایند قالب سازی چگونه است؟

در ادامه مقاله مراحل ساده برای ساخت قالب پلاستیکی وجود دارد.

  • ابتدا، طراح قطعه باید مدل مورد نظر را طراحی کند یا تامین کننده شما را برای طراحی مدل مطابق با نیاز شما استخدام کند.
  • دوم، هنگامی که طراحی قطعه تایید می شود. باید تامین کننده قالب خود را پیدا کنید که یک طرح کاملا قالب ارائه دهد، پس از ایجاد طرح قالب، می توان شروع به تولید قالب پلاستیکی کرد.
  • سوم، آخرین مرحله برای ساخت یک قالب پلاستیکی اتصال قالب است. وقتی همه چیز در ساخت قالب به پایان رسید، باید اتصالات قالب را انجام دهید تا بررسی کنید که آیا اجزا در موقعیت مناسب هستند یا خیر.
  • چهارم، هنگامی که قالب به پایان رسید، فرآیند قالب گیری تزریقی واقعی شروع می شود. در ابتدای فرآیند قالب گیری تزریقی که آن را آزمایش قالب می نامند، از آزمایش قالب گرفته تا تولید انبوه، هنوز نیاز به زمان زیادی دارد.

آینده قالبسازی پلاستیک چیست

در طول دهه ها، فرآیند فناوری قالب گیری پلاستیک به طور قابل توجهی تغییر کرده و پیشرفت کرده است. به لطف جهش های عظیم در فناوری، اکنون می توان از چاپ سه بعدی برای استفاده از فوتوپلیمرها برای قطعات قالب گیری پلاستیکی استفاده کرد.

مزیت استفاده از چاپ سه بعدی برای قطعات پلاستیکی این است. که قیمت را برای حجم کمتر کاهش می دهد. زیرا ساخت قالب پلاستیکی سفارشی بسیار گران است.

از نمونه مزیت برجسته قالب‌گیری تزریقی، توانایی تولید در مقیاس انبوه است. بعد از پرداخت هزینه های اولیه قالبسازی پلاستیک، قیمت هر واحد در طول تولید قالب تزریقی کمتر می شود. با تولید قطعات بیشتر، قیمت نیز به شدت کاهش می یابد. از دیگر مزایای این فرایند به موارد زیر اشاره خواهیم کرد.

آینده قالبسازی پلاستیک

نرخ ضایعات پایین با قالب گیری تزریقی

قالب‌گیری تزریقی نرخ ضایعات پایینی نسبت به فرآیندهای تولید سنتی مانند ماشین‌کاری CNC تولید می‌کند. که درصد قابل توجهی از بلوک یا ورق پلاستیکی اصلی را از بین می‌برد.

افزایش اهرم‌های تکرار و سازگاری با قالب‌گیری تزریقی

قالب گیری تزریقی بسیار قابل تکرار است. یعنی قسمت دومی که تولید می‌کنید عملاً مشابه قسمت اول و غیره خواهد بود. این یک ویژگی فوق‌العاده در هنگام تلاش برای ایجاد ثبات برند و قابلیت اطمینان بخشی در تولید با حجم بالا است. قالبسازی پلاستیک چیست

به مطالعه ادامه دهید: 5 نکته کلیدی در قالب سازی پلاستیک

۲ فکر در مورد “ قالبسازی پلاستیک چیست

  1. سامان گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون

  2. یاور هادی گفت:

    بسیار ممنون از انتشار این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *