مجله

بطری پت و مزایای بازیافت پت

بطری پت و مزایای بازیافت پت

بنابراین بازیافت با کیفیت بالا یک راه حل ضروری برای پردازش زباله های پلاستیکی است. بازیافت به طور قابل توجهی برای محیط زیست مفید است. زیرا کالاهای جدید با کالاهای بازیافتی جایگزین می شوند. بطری پت نه تنها برای محصولات ذخیره شده بلکه برای مصرف کننده و محیط زیست مزایای بسیاری دارند.

 تقاضا برای منابع خام را کاهش می دهد. به انرژی کمتری برای پردازش نیاز دارد، و مقدار پلاستیک در محل دفن زباله را کاهش می دهد. PET به دلیل مزایای متعدد آن نسبت به سایر انواع پلاستیک، بازیافت ‌ترین پلاستیک به حساب می اید.

اول از همه، این یک پلیمر بسیار بی اثر است، که بسته بندی PET را برای نگهداری مواد غذایی ایده آل می کند. زیرا عملاً هیچ تعاملی با محتویات آن ندارد. این خاصیت ایجاد سدی برای اکسیژن و آب دارد و به راحتی می توان آن را تشکیل داد، بسیار مقاوم و بسیار سبک است .

همچنین می توان از آن برای تولید بطری های شفاف استفاده کرد که با PE یا PP امکان پذیر نیست. در ادامه با مزایای بازیافت بطری پت را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

میثم دارو پلاست

بطری پت و ویژگی های این بطری

PET از دهه 1940 زمانی که شیمیدانان با پلیمرها برای ایجاد منسوجات آزمایش کردند، وجود داشته است. محبوبیت این پلاستیک دهه 1950 افزایش یافت. زمانی که محققان راهی برای کشش PET به یک ورقه نازک پیدا کردند.

هنگامی که در اوایل دهه 1970 فناوری قالب گیری با کشش بادی توسعه یافت، PET شکل جدیدی پیدا کرد و قابل توجه ترین کاربرد آن، بطری های PET بود. ثبت اختراع سال 1973، بطری های PET، در مقایسه با ظروف قبلی خود (بطری های شیشه ای، قوطی های فولادی و آلومینیومی)، سبک وزن، ایمن، ارزان و قابل بازیافت بودند.

PET مخفف پلی اتیلن در ساخت بطری است و بیشتر برای بسته بندی یا مواد غذایی، آب یا محصولات مصرفی استفاده می شود. چه متوجه شده باشید یا نه، این احتمال وجود دارد که حداقل یک بار در روز پلاستیک های PET را لمس کنید یا ببینید.

بازیافت پت یک صنعت در حال رشد

در یک جامعه مرفه صنعتی، ما به پلاستیک متکی هستیم. با این حال، بازیافت باید به طور قابل توجهی افزایش یابد. از طریق بازیافت موثر و باکیفیت، می ‌توانیم به سمت رویکرد اقتصاد دایره‌ای حرکت کنیم و در نتیجه از طبیعت و محیط زیست برای نسل‌ های آینده محافظت کنیم.

نرخ بازیافت در نتیجه افزایش آگاهی عمومی و اثربخشی بیشتر در عملیات بازیافت در حال افزایش است. بازیافت PET به دلیل عوامل مختلف اهمیت فزاینده‌ ای پیدا می ‌کند.

بازگشت پت به چرخه تولید

بطری های PET استفاده شده جمع آوری شده و به کارخانه بازیافت تحویل داده می شوند و در آنجا برچسب ها و درپوش ها برداشته می شود. بطری ها بر اساس رنگ طبقه بندی شده و خرد می شوند. مواد شسته، خشک و ضد عفونی شده، سپس در دمای 270 درجه سانتیگراد ذوب شده و دانه بندی می شود.

مطلب پیشنهادی: تولید بطری پت مرحله به مرحله

بازیافت بطری پت

محصول جمع اوری شده با گرانول جدید مخلوط شده و ذوب می شود. سپس به ماشین های قالب گیری تزریقی برای تولید “پریفرم” برای بطری های PET جدید وارد می شود. پریفرم ها به کارخانه پرکننده منتقل می شوند و در آنجا گرم می شوند و در بطری های PET دمیده می شوند.

بیشتر بخوانید: فروش بطری پت رنگی

پس از تمیز کردن و برچسب زدن، بطری ها برای پر کردن مجدد و فروش آماده می شوند. با شروع زندگی جدید، دایره بسته می شود.

مزایای زیست محیطی بازیافت پت

بازیافت اثرات زیست محیطی صنعت PET را به طرق مختلف کاهش می دهد. اولین مزیت کاهش استفاده از مواد خام است. پریفرم های بطری جدید را می توان با تقریباً 35 درصد گرانول مجدد ساخت. در نتیجه در نفت خامی که برای تولید گرانول جدید استفاده می شد صرفه جویی کرد.

بیشتر بخوانید: تولید کننده بطری پت

علاوه بر این، بازیافت پلاستیک به 88 درصد انرژی کمتری نسبت به تولید پلاستیک از مواد خام جدید نیاز دارد. صنعت PET همچنین با دمیدن پریفرم ها در بطری ها در کارخانه پر کردن. حمل و نقل را بهینه می کند و تعداد سفرهای کامیون از کارخانه بازیافت را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

یک کامیون می تواند 700000 پریفرم را حمل کند اما فقط 15000 بطری پت تمام شده را حمل می کند. نتیجه کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت و آلایندگی است.

برای اینکه بازیافت نقش خود را در رسیدگی به موضوع زباله های پلاستیکی در صنعت PET ایفا کند. به فرآیندهای کارآمد و محصولات نهایی با کیفیت بالا نیاز دارد. که بتواند با مواد بکر موجود در بازار رقابت کند. بطری های PET استفاده شده می تواند منبع ارزشمندی برای بخش بسته بندی و سایر صنایع باشد/

بطری پت و مزایای بازیافت پت همچنین ممکن است نقش مهمی در پرداختن به اثرات زیست محیطی پلاستیک ایفا کند. با این حال، در بسیاری از مناطق کم ‌استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط: بطری اشانتیون پلی اتیلن

مزایای زیست محیطی بازیافت پت

مزایا و معایب بطری PET پلاستیک

با وجود کاربردهای فراوان پت و محبوبیت آن، محدودیت های خاصی برای آن وجود دارد. در زیر ما رایج ترین مزایا و معایب را هنگام کار با پلاستیک PET مقایسه کرده ایم.

به مطالعه ادامه دهید: مراحل ساخت بطری پت

فواید بطری پت

  • پلیمرها به راحتی در دسترس هستند و ارزان هستند مقاومت حرارتی کمتری دارند.
  • نسبت استحکام به وزن بالا
  • بسیار شفاف و نشکن
  • به راحتی بازیافت می شود

معایب بطری های پت

  • رزین های PET مستعد اکسیداسیون هستند
  • تا حدی از نفت خام به دست آمده است
  • زیست تخریب پذیر نیست رزین های PET مستعد اکسیداسیون هستند
  • تا حدی از نفت خام به دست آمده است
  • زیست تخریب پذیر نیست

بطری پت چگونه استفاده می شود

با ساخت بطری پت در میثم دارو پلاست آشنا شوید. علاوه بر ظروف غذا و نوشیدنی، PET یک ماده شناخته شده و آشنا است. که برای تولید لباس، مبلمان، منسوجات و موارد دیگر به شکل پلی استر استفاده می شود. به دلیل دوام و مقاومت در برابر بسیاری از مواد شیمیایی معروف اند. شکل خود را به خوبی حفظ می کند و مراقبت از آن آسان است.

پلی اتیلن ترفتالات علاوه بر استفاده برای مواد مصرفی و پوشیدنی. در صنایع موسیقی و کشتی های دریایی و به عنوان پارچه برای تسمه نقاله و پوشش پارچه مورد استفاده قرار گرفته است. رایج ترین کاربرد انجام شده با PET قالب گیری تزریقی است.

قالب گیری تزریقی فرآیند تولید برای تولید قطعات مختلف با تزریق مواد مذاب به داخل قالب و خنک کردن سریع آن است. هنگامی که PET مذاب به قالب‌های پیش‌فرم تزریق می‌شود. می‌توان آن‌ها را با دمش قالب‌گیری کرد تا پس از سرد شدن شکل مورد نظر را ایجاد کنند.

مطلب پیشنهادی: جنس بطری نوشابه و آب معدنی چیست

مزایای زیست محیطی بازیافت پت

بیشتر بخوانید: قالب سازی پلاستیکی

کاربرد صنعتی بطری پت

بطری پت و مزایای بازیافت پت: به دلیل خواص عالی عایق الکتریکی آن به طور گسترده در صنعت برق و الکترونیک استفاده می شود. PET جایگزین فلزات ریخته‌گری شده و ترموست‌ها در محفظه الکتریکی، جعبه‌های اتصال خورشیدی و کنتورهای هوشمند شده است.

پلاستیک PET با توجه به محدوده حرارتی و سبک وزن آن از نظر مکانیکی قوی است. به همین دلیل در کنار آزادی طراحی و سایر مزایا. آن را به یک ماده محبوب برای صنعت خودرو تبدیل کرده است.

کمربندهای ایمنی و روکش ‌های صندلی به مقاومت در برابر سایش و اشعه ماوراء بنفش بالا نیاز دارند. تا ایمنی و راحتی در هنگام سوار شدن به خودرو را تضمین کنند. پلی استر با مقاومت سایشی و دوام بالایی که دارد در فرش های اتومبیل استفاده می شود.

علاوه بر دوام در برابر خاک، عایق صدا نیز هستند. این عوامل همچنین دلیل استفاده از پلی استر در صنایع مد، نساجی و مبلمان خانگی است.

به مطالعه ادامه دهید: قالب گیری پلاستیک

۱ فکر در مورد “ بطری پت و مزایای بازیافت پت

  1. مرتضی گفت:

    اطلاعات خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *