مجله

نقش قالب سازی پلاستیک در صنعت

نقش قالب سازی پلاستیک در صنعت

درباره نقش قالب سازی پلاستیک در صنعتی چه می دانید؟ همراه ما باشید تا در ادامه این مقاله با آن آشنا شوید. این‌روز‌ها در صنعت رشد قابل توجهی داشته است. به کمک قالب‌سازی می‌توان در بخش‌های مختلف صنعت چندین قطعه با استفاده از قالب سازی تولید کرد که یکی از روش‌های قدیمی در تولید قطعه است.

از گذشته تا کنون ریخته گری و قالب‌سازی در تولید قطعات و ابزار ها به کار می‌رفته اند. استفاده زیاد از قطعات پلاستیکی در ابزار و وسایل و خودرو موجب شده تا تولید قطعات پلاستیکی زیاد شود که برای تولید این قطعات هم لازم است تا فرایند قالب‌سازی طی شود. ریخته گری، برش و تزریق پلاستیک پرکاربردترین روش قالب‌سازی صنعتی است.

میثم دارو پلاست

قالب چیست و چه کاربردی دارد

قالب سازی پلاستیک به معنای وسیله است که با آن می‌توان به هرچیزی شکل داد. در صنعت به ابزاری که به کمک آن بتوان محصولات را شکل داد، قالب می‌گویند. به طور کلی قالب وظیفه شکل دادن به مواد اولیه و ساخت اشکال مورد نظر ما را دارد.

برای تولید قطعات و ابزارهای مختلف لازم است که قالب آن قطعه را در تعداد بالا تولید کنیم. قالب‌ها بر حسب نوع تعداد و مواد اولیه شان نام‌گذازی می‌شوند. تقسیم بندی قالب‌ها بر اساس مواد محصول، شیوه کار، شکل دهی و جنس قالب است.

انواع قالب بر اساس مواد محصول

پلاستیکی

فلزی

سیمانی

گلی

گچی

آزبست

شیشه ای

همچنین برخی از انواع قالب بر اساس شیوه کار و شکل دهی عبارتنداز:

پرسی

تزریقی

فشاری

درون گرمایی درون سرمایی

برشی

قالب ها بر اساس جنس قالب نیز به دسته های زیر تقسیم می شوند:

چوبی

فلزی

پلیمری

آزبستی

سیمانی

سنگی

انواع قالب بر اساس مواد محصول

بیشتر بخوانید: درب بطری

 

صنعت قالب سازی و انواع قالب

کهن ترین روشی است که از آن برای ساخت قطعات، ابزار و سلاح ها استفاده می شده است. از قالب های ساخت شمشیر گرفته تا قالب های ساخت ادوات کشاورزی، همواره از قالب برای ساخت ابزار ها و سلاح ها در تعداد بالا استفاده شده است.

قالب ها در دو دسته قالب فلزی و یا قلب پلاستیکی تقسیم بندی می شوند.

شرکت میثم دارو پلاست تولید کننده انواع بطری پت نیز می باشد برای خرید و سفارش با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

قالب پلاستیک

انواع قالب های پلاستیک:

قالب های ترموست

از این قالب برای ساخت باکالیت ها، ملامین ها، کامپوزیت ها، لاستیک ها و سیلیکون ها استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد برای ساخت قالب ترموست ها باید از لوازم نقش قالب سازی پلاستیک در صنعت خاصی استفاده شود. قالب های ساخته شده فاقد هرگونه لب و زائده بوده و نیازی برای پرداخت کاری نهایی روی قطعات نیست.

قالب های ترموپلاست

از این قالب ترموپلاست برای ساخت قطعات پلاستیکی نرم استفاده می‌شود. قطعاتی مثل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، ای بی اس، پی وی سی پلی ، کربنات و دیگر مواد پلاستیکی با استفاده از قالب ترموپلاست ها ساخته می شود.

همانطور که گفته شد لوازم قالب سازی استفاده شده برای ساخت این نوع قالب ها باید به دقت انتخاب شود. چرا که از این قالب ها برای ساخت مواد پلاستیکی نرم استفاده می شود. به همین دلیل این قالب ها باید دارای اندازه دقیق و کارایی بالایی باشند. تا نیاز به هر گونه پرداخت کاری بعد از ساخت قطعه از بین برود.

مهم ترین کاربرد قالب سازی پلاستیک

مهم‌ترین کاربردی که قالب‌سازی پلاستیکی دارد استفاده از آن برای ساخت قطعات پلاستیکی است. پیشرفت علم و استفاده از پرینترهای سه بعدی و دستگاه های CNC کمک کرده تا به راحتی بتوان قالب پلاستیکی تولید کرد.

مقاله مزیت پولیش و قالب سازی پلاستیک در صنعت را نیز مطالعه کنید.

مهم ترین کاربرد قالب سازی پلاستیک

قالب فلزی

لوازمی که برای ساخت قالب فلزی استفاده می شود تنوع زیاد دارند. برای ساخت قالب فلزی از ابزارهای تراش، سنبه کاری و دستگاه های برش استفاده می‌شود. با این ابزارها قالب‌های دقیقی تولیده شده و قالب فلزی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که بعد از ساخت به راحتی قابل تغییر نیستند. از قالب فلزی برای ساخت قطعات مهم در خودرو و دستگاه مکانیکی استفاده می‌گردد.

دلیل اهمیت قالب فلزی نیز همین کاربرد است. دقت برای ساخت این قالب اهمیت بالایی داشته. بعد از ساخت قالب مورد بررسی قرار می گیرد تا در صورت تایید در تعداد بالاتری تولید شود.

بیشتر بخوانید: روش تولید بطری پلی اتیلن

از قالب سازی پلاستیک در کجا استفاده می شود

رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش برای قالب‌سازی روش تزریق پلاستیک است. به کمک این روش در زمان کم تعداد زیادی قظعه تولید می‌گردد. در این روش صنعتگر می‌تواند ضخامت قطعه را هم تعیین کند. این ویژگی موجب شده تا از آن برای ساخت انواع قطعات یخچال، تلویزیون، قالب موبایل و قطعات داخلی خودرو از صنعت قالب سازی پلاستیک استفاده شود.

این فناوری در تولید قطعات پزشکی نیز کاربرد دارد. سرنگ و سرپوش و وسایل پلاستیکی که در دندانپزشکی به کار می‌روند. با استفاده از همین نقش قالب سازی پلاستیک در صنعت ساخته شده اند.

استفاده از قالب سازی پلاستیکی برای تولید قطعات طیف گسترده ای داشته و فقط به همین موارد ختم نمی‌شود. از این روش برای تولید قظعات انواع اسباب بازی، قطعات پلاستیکی کامپیوتر و لپ تاپ، ابزارآلات کشاورزی و الکتریکی نیز استفاده می‌شود.

آشنایی با قالب سازی صنعتی

از قالب‌سازی صنعتی برای تولید قطعات صنعتی استفاده می شود. هر زمان که بخواهیم قطعه به خصوصی در تعداد بالا تولید کنیم ساخت جداگانه کار منطقی به نظر نمی‌رسد. بنابراین بهتر است که یک قطعه به تعداد بالا تولید کرده و سپس قطعه مورد نظر با استفاده از روش قالب‌سازی صنعتی در تعداد بالا تولید گردد. ساخت قالب اولین قدمی است که باید برای تولید انبوه قطعات و ابزار‌های مختلف برداریم.

مطلب مرتبط: فرآیند ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک

آشنایی با قالب سازی صنعتی

هر چه قطعه ای که قرار است ساخته شود دارای ظرافت های بیشتری از لازم است. که تمام این ظرافت ها در ساخت قالب نیز به دقت ایجاد گردد. لازم است قالب ها دقیقا مکمل قطعه مورد نظر باشند. با توجه به این مورد هر چه قطعه مورد نظر پیچیده تر باشد، ساخت قالب آن نیز پیچیده تر می شود.

جمع بندی

قالب سازی مبحث بسیار گسترده است که نمی‌توان تمامی مراحل و موارد آن را به طور مفصل توضیح داد. قالب ها در انبوه سازی قطعات و پیشرفت صنعت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. هر کدام از روش های قالب سازی از جمله نقش قالب سازی پلاستیک در صنعت بر اساس نوع قالب. محصول و مواد اولیه تقسیم بندی می گردند و دارای شاخه های متنوعی هستند.

به مطالعه ادامه دهید: خدمات CNC چهار حور چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *