مجله

مزیت‌ های بازیافت پت

مزیت‌ های بازیافت پت: بطری پت همانطور که می‌دانید از پرطرفدارترین محصولات کشور ایران است اما زباله‌هایی این محصول بسیارخطرناک و حتی مرگ‌آور می‌باشد به همین دلیل بازیافت پلاستیک به صنعت طلای کثیف در کشور معروف است و در مراحل مختلفی انجام می‌شود. امروزه پلاستیک نه تنها در صنایع بلکه در تمام زندگی مردم در سراسر جهان دیده می‌شود.

تمام بطری‌ها پلاستیکی و ظروف‌ها پلاستیکی هستند و پس از تاریخ انقضا دور ریخته شده و به مرحله بازیافت پلاستیک ‌می‌روند، به همین دلیل در این متن اطلاعاتی درباره بطری پلاستیکی و مزیت‌های بازیافت پت بیان کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

میثم دارو پلاست

 

بیشتر بخوانید: طراحی قالب پلاستیکی

مزیت‌ های بازیافت پت چیست

امروزه پلاستیک در تمام جنبه‌های زندگی بشر دیده می‌شود، درواقع می‌توان گفت پلاستیک در تمامی صنایع و در ساخت اکثر دستگاه‌ها و محصولات از جمله ظروف پلاستیکی دارو، گالن‌های پلاستیکی و… کاربرد دارد.

هر کدام از این اقلام پلاستیکی عمری دارند و پس از اتمام به زباله‌های پلاستیکی تبدیل شده و به چرخه بازیافت وارد می‌شوند.
آمار‌ها نشان می‌دهد که روزانه چندین میلیون تن زباله پلاستیکی در سراسر جهان تولید می‌شود، این نوزاد محصولاتی مانند بسته‌بندی مواد غذایی یا بطری‌های آب و نوشیدنی و…. هستند که اگر بازیافت نشوند می‌توانند عامل اصلی مرگ طبیعت باشند.

در کشور ایران نیز مانند کشور‌های دیگر زباله‌های بطری پت جمع‌آوری شده از صنایع مختلف پس از بازیافت پلاستیک به چرخه تولید باز می‌گردد تا برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

بازیافت پلاستیک فواید زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها مانند کاهش مصرف روغن، کاهش زباله‌های پلاستیکی در محیط زیست، انواع کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، پایین آمدن دفن زباله و…. اشاره خواهیم داشت.

آشنایی با مزیت‌ های بازیافت بطری پت

مزایای بازیافت بطری پت چیست و چه تاثیراتی بر محیط زیست خواهد گذاشت

کاهش زباله‌های پلاستیکی در مناطق گرمسیری و خشک

در روش دفن زباله‌های بطری پت در زیر خاک، تجزیه ضایعات پلیمری در مقایسه با اقیانوس‌ها به کندی صورت می‌گیرد و تا ۲. ۵ برابر زمان بیشتری نیاز است تا کاملاً محو شوند.
میانگین تجزیه زباله‌های پلاستیکی در روش دفن ۳۵۰ سال است که بسته به نوع پلاستیک ممکن است تا یک قرن یا حتی بیشتر طول بکشد.

تأثیر اقتصادی بالای بازیافت زباله‌های پلاستیکی

بازیافت زباله‌های بطری پت و تبدیل آن‌ها به گرانول‌های پلاستیکی پرمصرف مانند گرانول پلی‌اتیلن و سایر گرانول‌ها می‌تواند ۵۰ درصد در هزینه دفن صرفه‌جویی کند و همچنین از طبیعت زیبای ایران به عنوان یک سرمایه جهانی و ملی محافظت کند.

تأثیر اقتصادی بالای بازیافت زباله های پلاستیکی

بیشتر بخوانید: خدمات CNC چهار محوره 

کاهش آلودگی پلاستیکی در اقیانوس آرام

سالانه ۸ میلیون تن زباله پلاستیکی ر‌ها شده از طریق رودخانه‌ها، دریا‌ها و آب‌های زیرزمینی به اقیانوس‌ها می‌رود و در نهایت در ۵ نقطه از اقیانوس‌ها جمع می‌شود.
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Scientific Reports در طول ۳ سال گذشته، اندازه ضایعات پلاستیکی انباشته شده در اقیانوس آرام، افزایش ۱۶ برابری نسبت به اندازه‌گیری‌های قبلی و تخمین‌زده می‌شود، که حدود ۱. ۶ میلیون کیلومتر مربع باشد. قابل ذکر است که این غول زباله‌های پلاستیکی مساحتی بیش از ۹۰ درصد از کشور‌های جهان را پوشش می‌دهد. به همین دلیل یکی از بزرگترین مزیت‌های بازیافت پت را می‌توان نجات اقیانوس آرام معرفی کرد.

کاهش انتشار CO۲ و گاز‌های گلخانه‌ای

با بازیافت زباله‌های بطری پت و تبدیل آن به گرانول‌های پلاستیکی مانند گرانول پلی‌اتیلن و غیره به جای سوزاندن می‌توان از تولید دی اکسید کربن و سایر گاز‌های گلخانه‌ای جلوگیری کرد و میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش داد.
سوزاندن زباله‌های پلاستیکی باعث تولید و انتشار مقدار زیادی گاز گلخانه‌ای می‌شود و با بازیافت زباله‌های پلاستیکی به جای سوزاندن می‌توان از آسیب بیشتر به محیط زیست جلوگیری کرد.

کاهش دفن زباله

بازیافت یک راه حل اساسی برای کاهش مکان‌های ایجاد شده برای دفن زباله‌های پلاستیکی و بطری پت است.
انسان‌ها در سراسر جهان در هر دقیقه حدود ۲ میلیون کیسه پلاستیکی استفاده می‌کنند که بین ۵۰۰ میلیارد تا ۱ تریلیون کیسه نایلونی در سال است.
با گذشت زمان و با تجزیه ضایعات پلاستیکی نایلونی به میکروپلاستیک‌ها، هنگام وزش باد، میلیون‌ها ذره میکروپلاستیک وارد هوای تنفسی ما شده و باعث بیماری‌های مختلف تنفسی و گوارشی می‌شود.

روش‌ های بازیافت پلاستیک

بازیافت مکانیکی
بازیافت مواد شیمیایی
بازیابی انرژی
متداول‌ترین روش بازیافت مواد پلاستیکی مانند بطری پت، بازیافت مکانیکی است که در ایران و سایر کشور‌ها استفاده می‌شود.

روش های بازیافت پلاستیک

مزایای بازیافت مکانیکی پلاستیک

نیازی به طراحی و دستگاه‌های پیشرفته ندارد و ارزان‌تر و ساده‌تر است.
بازیافت پلاستیک را می‌توان به صورت مکانیکی اجرا کرد و به چند قسمت تقسیم کرد و هر قسمت از نظر اقتصادی ارزشمند است.

به عنوان مثال: یک شرکت یا شخصی زباله‌های پلاستیکی را جمع‌آوری کرده و به شرکت یا شخص دیگری می‌فروشد. همچنین این روش بر خلاف سایر روش‌های بازیافت پلاستیک، برای حجم‌های کوچک زباله قابل استفاده است. قابل ذکر است که اگر مخلوطی از پلاستیک داشته باشیم، این روش به صورت دستی و مکانیکی مقرون به صرفه‌تر است.

مطلب پیشنهادی: قالب سازی صنعتی چیست

معایب بازیافت مکانیکی پلاستیک

بازیافت مکانیکی پلاستیک قابل کنترل نیست و جرم مولکولی محصول کم است. زیرا اجرای عملیات مکانیکی مانند خردایش تا حدودی به پلیمر‌ها آسیب وارد می‌کند.
همچنین در این روش باید پلاستیک‌ها را از یکدیگر جدا کنیم، بنابراین گران است و وقت زیادی دریافت خواهد کرد. قابل ذکر است که آب و ضایعات پس از بازیافت مکانیکی باید دوباره بازیافت شوند، زیرا بسیار آلوده هستند.

مراحل بازیافت بطری پت

بررسی تمامی مراحل بازیافت پس از جمع آوری و جداسازی 

جداسازی و تفکیک زباله‌های پلاستیکی

پلاستیک‌ها انواع مختلفی دارند و فرآیند بازیافت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. از آنجایی که هر یک از مواد آن‌ها خواص خاص خود را دارد، هر کدام باید به طور جداگانه بازیافت شوند.

سنگ زنی و خرد کردن پلاستیک

در این مرحله از بازیافت پلاستیک باید پلاستیک‌هایی که در مرحله قبل جدا شده‌اند را با دستگاه پلاستیک خردکن خرد کنیم. قابل ذکر است که اندازه هر پلاستیک خرد شده باید کمتر از نیم سانتی‌متر باشد.

شستشو

در این قسمت مواد به دست آمده از آسیاب پلاستیک باید تمیز شوند تا مواد فلزی و گرد و غبار روی آن‌ها نباشد.

بیشتر بخوانید: تولید بطری پت مرحله به مرحله

خشک

ضایعاتی که در مرحله قبل آسیاب شده‌اند باید رطوبت زدایی شوند زیرا وجود رطوبت روی ضایعات باعث کاهش کیفیت مواد می‌شود.

مراحل بازیافت بطری پت

تولید گرانول‌های بازیافتی

استفاده از مواد آسیاب شده برای ساخت محصولات پلاستیکی

انواع پلاستیک

پلاستیک‌ها از نظر مولکولی به سه دسته تقسیم می‌شوند:
ترموپلاستیک‌ها:
بسته به حالت مولکولی مواد، می‌توان آن‌ها را به طور مکرر گرم و سرد کرد تا پلاستیک سخت یا نرم شود.
ترموست‌ها:
با گرمایش و سرمایش قابل تغییر نیستند و فقط می‌توانند یک شکل به خود بگیرند.
الاستومر‌ها:
این مواد پلاستیکی پس از نیرویی که باعث خارج شدن آن از حالت ارتجاعی شده است، به حالت اولیه خود باز می‌گردند.

به مطالعه خود ادامه دهید: مزایای استفاده از بطری پلی اتیلن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *