مجله

مراحل ساخت بطری پت

مراحل ساخت بطری پت

بررسی مراحل ساخت بطری پت که در کارخانه های مواد غذایی و بهداشتی و… برای تولید بسته بندی محصولات از مواد پلاستیکی به دلیل انعطاف‌پذیری و شکننده نبودن آن‌ها، طیف رنگی فراوان و… استفاده می‌کنند.

زمانی که برای خرید مایحتاج خود به فروشگاه مراجعه می‌کنید میزان زیادی از محصولات در بسته بندی پلاستیکی نگهداری می‌شوند. مانند: آب معدنی‌ها، نوشابه‌ها، مایع لباسشویی، شامپوها، روغن‌ها و… . یکی از پرکاربردترین این مواد بطری های‌ پت هستند. که امروزه در سراسر دنیا از آنها در زمینه تولید استفاده می‌کنند. تا به حال نام بطری های پت را شنیده اید؟

شاید این اسم برای شما جدید باشد اما در طول شبانه روز زیاد با آن سروکار دارید و آن را نمی‌شناسید. در این مقاله از میثم دارو پلاست شما را با بطری پت آشنا می‌کنیم.

میثم داروپلاست

بیشتر بخوانید: قالب سازی پلاستیکی

بطری پت چیست

بطری pet که مخفف پلی اتیلن ترفتالات است. نوعی پلی استر است (درست مانند پارچه لباس). برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها، محصولات مراقبت شخصی و بسیاری دیگر از محصولات مصرفی. استفاده شده یا در بطری ها و ظروف پلاستیکی قالب گیری می شود.

پت یک ماده بسته بندی بسیار با ارزش است زیرا قوی و در عین حال سبک وزن، غیر واکنشی، مقرون به صرفه و نشکن است. ایمنی پت برای کاربردهای دارویی و پزشکی توسط مقامات بهداشتی در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است.
بطری های پت با پیچ پلی اولفین با حلقه ضد ضربه بسته می شوند و دارای برچسبی هستند. که ممکن است روی کاغذ یا پلاستیک چاپ و یا روی آن چسبانده شود. رزین ممکن است: بی رنگ، آبی، سبز یا قهوه ای، سفید رنگدانه شده باشد.

دو سیستم جمع آوری متفاوت وجود دارد:

سپرده گذاری: برخی از کشورها برای بسته بندی از جمله بطری پت سپرده گذاری کرده اند. در اتحادیه اروپا، طرح‌های سپرده 86% بازیابی دارند.

جمع‌آوری: جمع‌آورندگان زباله بطری‌های پت را که در جریانی دیگر مخلوط شده‌اند، جمع‌آوری می‌کنند.

مراحل ساخت بطری پت به چه صورت است

تولید بطری های پلاستیکی به صورت مرحله ای انجام می شود. تولید کنندگان بطری های پلاستیکی معمولا از یکی از چهار نوع پلاستیک برای تولید بطری پت استفاده می کنند. این ماده هم قوی و هم سبک است. بطری پلی اتیلن (PE) به شکل چگالی بالا برای ساخت بطری های پلاستیکی سفت و سخت مانند بطری های مواد شوینده و به شکل چگالی کم برای ساخت بطری های فشاری استفاده می شود.

مراحل ساخت بطری پت به چه صورت است

پلی پروپیلن (PP) برای بطری های قرص و موارد مشابه استفاده می شود. پلی کربنات (PC) برای بطری های آب قابل شارژ مجدد و ظروف مشابه مجدد استفاده می شود. برای درک فرآیند تولید، ابتدا بررسی ترکیبات موادی که از آنها ساخته شده‌اند، مفید است.

بیشتر پلاستیک‌های پت از هیدروکربن‌های نفتی از طریق واکنش بین اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک تولید می‌شود. پت برای ایجاد زنجیره های مولکولی طولانی پلیمر ریز می شود که به آن اجازه می دهد بطری پت را تولید کند.

هنگامی که خود پلاستیک ساخته شد، فرآیند تولید بطری پت آغاز می‌شود. برای اطمینان از مناسب بودن پلاستیک برای استفاده، آزمایش‌های متعددی پس از ساخت انجام می‌شود. تا بررسی شود که بطری‌ها توسط دی اکسید کربن نفوذناپذیر هستند. سایر عوامل مانند شفافیت، براقیت، مقاومت در برابر شکست. ضخامت و مقاومت فشار نیز به دقت بررسی می شوند.

مطلب پیشنهادی: 5 نکته کلیدی در قالب سازی پلاستیک

مزایا و معایب مراحل ساخت بطری پت

مزایا:

قیمت ارزان

باز و بسته شدن آسان درب آن

تبدیل آن به مواد جدید

بازیافت پت و صرفه جویی در صنایع پتروشیمی

عدم وجود فلزات سنگین در تولید آنها

تولید پلاستیک در میزان بالا

دقت بالا

معایب:

تجزیه نمی‌شوند

از ورود حرارت و داغی جلوگیری نمی‌کنند

از مایعات اسیدی مانند آبلیمو نمی‌توان به طور طولانی در آن نگهداری کرد. زیرا باعث ورود مواد اولیه بطری به داخل موادغذایی می‌شود.

مطلب پیشنهادی: خدمات ماشین فرز cnc چهار محور

مزایا و معایب بطری پت

کاربردهای بطری پت کدام است

بطری پت برای بسته بندی نوشابه، آب، آب میوه، سس سالاد، روغن پخت و پز، کره بادام زمینی، شامپو، صابون مایع دست، دهانشویه، مواد دارویی، حتی توپ های تنیس محبوب هستند. تمام بطری‌های یک وعده و ۲ لیتری نوشابه‌های گازدار و آب که در ایالات متحده فروخته می‌شوند از بطری پت ساخته شده‌اند.

درجات ویژه ای از پت برای ظروف غذای آماده حمل در خانه استفاده می شود. که می توانند در فر یا مایکروویو گرم شوند. پت یا بطری پلی اتیلن ترفتالات نام شیمیایی پلی استر است. هنگامی که پت برای کاربردهای فیبر یا پارچه استفاده می شود. معمولا به آن پلی استر می گویند. هنگامی که برای کاربردهای ظروف و بسته بندی استفاده می شود.

معمولا (پت) یا (رزین پت) نامیده می شود. استحکام بالای پت در مقایسه با وزن سبک آن، کلید اصلی بهره وری انرژی آن است. که اجازه می دهد محصول بیشتری در بسته بندی کمتری تحویل داده شود و سوخت کمتری برای حمل و نقل مصرف شود.

بیشتر بخوانید: پلی اتیلن در ساخت بطری

آیا ماده پت سمی است

خیر، پت ماده ای است که مقامات بهداشتی از آن به عنوان پلاستیک ایمن یاد می کنند. به همین علت از آن در بسته بندی مواد غذایی و لنواع نوشیدنی ها استفاده می شود. مشابه شیشه، بهداشتی است و به طور کلی در برابر حمله باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها مقاوم است.

حتی در تماس مستقیم با غذا و نوشیدنی از نظر بیولوژیکی تجزیه نمی شود. انواع خاصی از ظروف پلاستیکی ساخته شده از پت نیز موجود است و معمولاً برای مواد غذایی قابل استفاده در مایکروویو استفاده می شود و توسط FDA برای هر دو استفاده یکبار و مکرر پاکسازی می شود.

مطلب پیشنهادی: کاربرد انواع قالب سازی پلاستیک در صنعت

آیا ماده پت سمی است

نتیجه گیری مراحل ساخت بطری پت

در آخر باید بدانید پت اولین بار در اواسط دهه 1940 در آمریکای شمالی تولید شد. بعدا پت را با نام Dacron نامگذاری کردند. امروزه بیش از نیمی از الیاف مصنوعی جهان از پت ساخته می شود. که در کاربردهای الیاف یا پارچه به آن پلی استر می گویند.

هنگامی که برای ظروف و مقاصد دیگر استفاده می شود. پت یا پت رزین نامیده می شود. در هنگام خرید بطری پت باید با توجه به محصول خود بهترین بطری پت را در رنگ و طرح صحیح خریداری کنید.

بسیاری از صنایع در جهان امروز برای ارائه بهترین خدمات و محصولات به مشتریان خود سعی در استفاده از این نوع پلاستیک در تولیدات خود داشته‌اند. اگر شما یک تولیدکننده و مدیر یک صنعت هستید برای و به دنبال بهترین پلاستیک با استانداردهای جهانی هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از بطری پت است.

به مطالعه ادامه دهید: برنامه نویسی دستگاه فرز cnc

۱ فکر در مورد “ مراحل ساخت بطری پت

  1. مسلم سرگزی گفت:

    خیلی ممنون بابت این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *