مجله

قالب سازی با سیلیکون

قالب سازی با سیلیکون

قالب سازی با سیلیکون: به لوازمی که برای ساخت قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد، قالب گفته می‌شود. در واقع قالب وسیله ای است که به وسیله آن به هر چیزی شکل می‌دهند.

به‌طور کلی شکل دادن به مواد اولیه و تبدیل آن به شکل مورد نظر ما به وسیله قالب انجام می‌شود. بدیهی است زمانی که می‌خواهیم به صورت انبوه از قطعات و ابزار های مختلف تولید کنیم، باید اول به فکر تولید قالب آن باشیم.

نام گذاری قالب ها بر اساس نوع استفاده و مواد اولیه ای که در آن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام می‌شود.

قالب ها بر اساس مواد محصول، شیوه کار، شکل دهی و جنس قالب به دسته‌ های مختلفی نظیر قالب‌های پلاستیک، قالب‌های سیمانی، قالب‌های گلی و قالب‌های فلزی تقسیم می‌گردند.

میثم دارو پلاست

بیشتر بخوانید: طراحی قالب پلاستیکی

قالب پلاستیک

جهت تولید مواد پلاستیکی نیاز است تا ماده ی اولیه آن را درون قالب های مربوطه بریزند تا پس از سرد شدن، پلاستیک شکل و حالت قالب را به خود گیرد و محصول مورد نظر تولید گردد.

 در گذشته قالب های فولادی برای تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گرفت. به جهت اینکه ساخت قالب‌های فولادی، هزینه‌های بسیاری را برای تولید کننده ایجاد می‌کرد امروزه تولید کنندگان، آلومینیوم را جایگزین فولاد کرده‌اند.

از مزیت های قالب‌های آلومینیوم می‌توان به هزینه پایین تولید آن نسبت به قالب‌های فولادی و همچنین طول عمر بالای آن در مقایسه با قالب‌‌های فولادی اشاره‌ کرد.

قالبسازی پلاستیک

ساخت قطعات پلاستیکی جزو مهم‌ترین کاربردهای استفاده از قالب سازی می‌باشد. قالب سازی پلاستیک دارای روش‌های مختلفی است. یکی از این روش‌های مرسوم، روش تزریق پلاستیک می‌باشد.

یکی از محبوب ترین و رایج ترین روش‌های قالب سازی، روش تزریق پلاستیک به درون قالب می‌باشد. از مزیت‌های این روش این است که می توان تعداد زیادی قطعه در زمان کم تولید نمود، همچنین ضخامت قطعات نیز توسط تولید کننده تعیین می‌شود.

 امروزه برای ساخت انواع قطعات یخچال، قطعات داخلی خودرو، تلویزیون، قالب موبایل، سرنگ‌ها، وسایل پلاستیکی مورد استفاده در دندانپزشکی ها، قطعات پلاستیکی کامپیوتر و لپ تاپ، انواع اسباب بازی، ابزار آلات کشاورزی و الکتریکی از این روش استفاده می‌کنند.

روش‌های فراوانی برای تزریق پلاستیک وجود دارد، لیکن جهت به دست آوردن قطعات پلاستیکی یکنواخت و یکدست استفاده از روش‌های ذکر شده توصیه می‌گردد.

 اساس کار این قالب به طوری است که پس از تزریق پلاستیک در آن‌ها و شکل گیری قطعه، آن را از قالب خارج نموده و سپس سرد می‌کنند.

تولید آسان قطعات پلاستیکی با تنوع طرح‌ها، اجرای ریزه کاری‌های بسیار و طرح‌های هندسی پیچیده، کم بودن ضایعات آن و امکان بازیافت و استفاده مجدد از ضایعات، امکان تولید بسیار انبوه، نیروی کاری کم به جهت اینکه برای هر دستگاه یک اپراتور کافی است.

قالبسازی پلاستیک

ساخت خودکار قطعه پلاستیکی بدون نیاز به نیروی کار، زمان کوتاهی که تولید هر قطعه نیاز دارد، قابلیت کار دستگاه به طور همزمان با چند مواد و … از عمده دلایل استفاده از قالب‌ های تزریق پلاستیک محسوب می‌شود.

هزینه ساخت قالب‌ های تزریق پلاستیک

جهت ساخت قالب های تزریق پلاستیک فاکتورهای بسیاری در نظر گرفته می‌شود.

 هزینه تولید این قالب‌ها به موارد بسیاری از جمله ابعاد قطعه، جنس قطعه پلاستیکی. کیفیت سطح پلاستیک، تیراژ تعداد قطعه پلاستیکی، ایجاد حفره و یا محل های کشویی بر روی قطعه پلاستیکی. ایجاد رزوه برای قرار گرفتن پیچ در قطعه مورد نظر، ایجاد حفره و یا ساختار شبکه ای و توری بر روی قطعه پلاستیکی و … بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: خدمات CNC سه محوره

قالب سازی با سیلیکون

جنس قالب‌های سیلیکونی از فولاد است به همین جهت دوام و استحکام فوق‌العاده‌ای دارند.

 به جهت اینکه فولاد دارای رسانایی گرمایی خوبی است، قالب‌های سیلیکونی عملیات انتقال گرما را به بهترین نحو انجام می‌دهند. بعلاوه این قالب‌ها در برابر زنگ زدگی و سایش کاملا مقاوم هستند. و قیمت های کاملأ مناسبی دارند.

 تمام این مزایا صنعتگران را مجاب می‌کند تا از قالب های سیلیکونی استفاده نمایند.

 با استفاده از قالب گیری سیلیکونی می‌توان طرح های متنوع و گوناگون سفارشی از جمله انواع شکلات، شیرینی، اشکال یخ و … را به وجود آورد.

 قالب های سیلیکونی دوام بالایی دارند و می‌توان به طور مداوم از آن‌ها استفاده کرد.

موارد استفاده از قالب های سیلیکونی در زمینه های ساخت قالب‌های ریخته گری، قالب چاپ گرم و طلاکوب، تولید قالب برای قطعات آلیاژی و جواهرات همچون طلا، نقره و …، ساخت قالب‌های سرامیکی و واشر سازی و امکان استفاده در صنایع متعدد نظیر صنایع غذایی، پزشکی و صنایع دارویی می باشد.

قالب سازی با سیلیکون

ویژگی قالب‌ سازی سیلیکونی

قالب سازی با سیلیکون: این قالب‌ها قابلیت انعطاف پذیری فوق‌العاده‌ای دارند، از این رو جدا کردن قطعه از قالب‌ها به راحتی انجام می‌شود و کمترین آسیبی به قطعه و همین‌طور قالب‌ها نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: خدمات cnc چوب

 از دیگر مزایای قالب‌های سیلیکونی مقاومت آن در دمای  ۶۵- تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد می‌باشد، پس به راحتی می‌توان از این قالب‌ها در فر و یا فریزر استفاده کرد.

 قالب‌های سیلیکونی بسیار بادوام هستند و تا مدت‌ها می‌توان آن‌ها را مورد استفاده قرار داد، به شرط آنکه پس از شستشو کاملا خشک شوند.

 این قالب ها دارای مزایای بسیاری هستند که عمده ترین آن‌ها عبارتند از:

ضد زنگ بودن، مقاومت حرارتی بسیار بالا، عدم ایجاد آلرژی، عالی برای استانداردهای پزشکی و غذایی، ترکیبات سازگار با صنایع حساس، دارای ویژگی انعطاف پذیری و دوام بالا، دارای مقاومت و رنگ های متنوع، قابل ترکیب با دیگر مواد و … .

انواع قالب‌های سیلیکونی

قالب‌های سیلیکونی ساخته شده از مواد پلیمر معدنی می‌باشند و از ترکیب اتم های اکسیژن و سیلیسیوم تشکیل شده‌اند.

این قالب ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

سیلیکون‌های هواپخت RTV

 این نوع قالب‌ها در دمای طبیعی تولید می‌گردند از این رو چند بار مصرف هستند و استفاده در تعداد بالا، سبب بی کیفیتی آن‌ها نمی‌شود.

سیلیکون‌های هواپخت در برابر اسید، حرارت، الکتریسیته و رطوبت کاملا مقاوم هستند. علاوه بر آن دارای خاصیت انعطاف پذیری، کشسانی بالا و عدم چسبندگی می‌باشند .

مطلب پیشنهادی: نحوه کار با دستگاه تزریق پلاستیک

انواع قالب های سیلیکونی

سیلیکون‌های گرماپخت HTV

این نوع قالب‌ها در حرارت و دمای بالا ساخته می‌شوند، از این رو مقاومت بالایی در برابر دمای گرم و سرد دارند و اصلاً خراب نمی‌شوند. خواص الکتریکی و مکانیکی و رنگ پذیری آسان، جزو مهم‌ترین ویژگی‌های سیلیکون‌های گرما پخت محسوب می‌شود.

 سیلیکون‌های گرماپخت در تولید انواع صنایع مختلف همچون ماشین سازی. مهندسی ساخت و ساز، صنایع الکتریکی، ریخته گری و صنایع غذایی کاربرد دارند.

سیلیکون مایع LSR

این نوع سیلیکون‌ها برای کاهش گرانروی سیلیکون مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایداری بالا و مقاومت در برابر دماهای گرم و سرد جزو مهم‌ترین ویژگی‌های سیلیکون مایع به شمار می‌رود. این نوع سیلیکون ها بسیار شفاف هستند و می‌توان به صورت سفارشی و رنگی از آن تولید نمود.

ممنون که تا انتهای مطلب قالب سازی با سیلیکون با ما همراه بودید.

بیشتر بخوانید: قالب سازی صنعتی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *