مجله

خدمات cnc چهار محور چیست

خدمات cnc چهار محور چیست

خدمات cnc چهار محور چیست ؟ یک چرخش حول محور X به نام محور A اضافه می کند. دوک دارای 3 محور حرکت خطی (X-Y-Z) است، مانند ماشینکاری 3 محور، به علاوه محور A با چرخش قطعه کار رخ می دهد. چند آرایش مختلف برای ماشین‌های 4 محوری وجود دارد، اما معمولاً از نوع ماشین‌کاری عمودی هستند که در آن دوک حول محور Z می‌چرخد.

ماشینکاری CNC (کنترل عددی کامپیوتری) یک فرآیند تولیدی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد که از ابزارهای برش خودکار و پرسرعت برای ایجاد طرح هایی از فلز یا پلاستیک استفاده می کند. ماشین های CNC استاندارد شامل ماشین های فرز 3 محوره، 4 محوره و 5 محوره، تراش و روتر هستند.

ماشین ‌ها ممکن است در نحوه برش قطعات متفاوت باشند. قطعه کار ممکن است در هنگام حرکت ابزار در جای خود باقی بماند، ابزار ممکن است در حالی که قطعه کار چرخانده و حرکت می‌کند در جای خود باقی بماند، یا هر دو ابزار برش و قطعه کار ممکن است با هم حرکت کنند.

ماشین‌کاران ماهر، ماشین‌های CNC را با برنامه ‌ریزی مسیرهای ابزار بر اساس هندسه قطعه نهایی کار می ‌کنند. اطلاعات هندسه قطعه توسط یک مدل CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) ارائه شده است. ماشین‌ های CNC می‌ توانند تقریبا هر آلیاژ فلزی و پلاستیک سفت و سخت را با دقت و تکرارپذیری بالا برش دهند و قطعات ماشین‌کاری شده CNC را برای تقریباً هر صنعت از جمله هوافضا، پزشکی، رباتیک، الکترونیک و صنعتی مناسب می ‌سازند. در ادامه همرا ما باشید با خدمات cnc چهار محور چیست.

میثم دارو پلاست

 

بیشتر بخوانید: درب بطری

 

همه چیز درباره خدمات cnc چهار محور

فرزکاری یک تکنیک مهم مورد استفاده در ماشینکاری دقیق CNC است که کاربردهایی برای قطعات پزشکی، هوافضا، نوری و مکانیکی دارد. فرز از برش های چرخشی برای حذف مواد از قطعه کار با تغذیه قطعه کار در زاویه ای نسبت به محور ابزار استفاده می کند.

محورهایی که یک ماشین فرز دارد، نوع کار و مکان هایی را که می توان آن را روی قطعه کار انجام داد، تعیین می کند. خدمات cnc چهار محور شامل فرآیندهای مشابهی است که در ماشینکاری 3 محوره انجام می شود که در آن از ابزار برش برای برداشتن مواد از یک قطعه برای ایجاد شکل و مشخصات مورد نظر استفاده می شود. اما در ماشینکاری 4 محوره، این دستگاه روی یک محور اضافی انجام می شود. یک دستگاه CNC 4 محوره روی محورهای X، Y و Z مانند یک دستگاه 3 محور عمل می کند، اما شامل چرخش حول محور X نیز می شود که به آن محور A می گویند.

این چهارمین محوری است که به فرآیند ماشینکاری ما اضافه شده است. در بیشتر موارد، قطعه کار چرخانده می شود تا امکان برش حول محور B رخ دهد. خدمات cnc چهار محور زمانی مفید است که باید سوراخ ها و برش هایی در کنار یک قطعه یا اطراف یک استوانه ایجاد شود. آنها می توانند کار سریع و کارآمدی را بر اساس ورودی های عددی کامپیوتر برای نتایج دقیق ارائه دهند.

نحوه کار با ماشین cnc 4 محوره چگونه است

قطعه کار در محور X نصب می شود و می تواند با فیکسچر در محور A بچرخد. برای نصب تک فیکسچر، 4 طرف قطعه را می توان ماشین کاری کرد. ماشینکاری 4 محوره را می توان به عنوان روشی مقرون به صرفه تر برای ماشینکاری قطعات از نظر تئوری در یک ماشین 3 محوره استفاده کرد.

نحوه کار با ماشین cnc 4 محوره چگونه است

دو نوع ماشینکاری CNC 4 محوره وجود دارد: نمایه سازی و پیوسته. ماشینکاری CNC 4 محوره شاخص زمانی است که محور چهارم (محور A) در حالی که دستگاه در حال برش مواد نیست بچرخد. هنگامی که چرخش صحیح انتخاب شد، یک ترمز اعمال می شود و دستگاه برش را از سر می گیرد.

در ماشینکاری 4 محوره پیوسته، دستگاه می تواند همزمان با چرخش محور A، مواد را به طور همزمان برش دهد. این اجازه می دهد تا قوس های پیچیده مانند مشخصات لوب های بادامک و مارپیچ ها ماشین کاری شوند. ماشینکاری 4 محوره این توانایی را به ما می دهد که ویژگی های زاویه دار را ماشینکاری کنیم، در غیر این صورت با ماشین 3 محور امکان پذیر نیست.

به خاطر داشته باشید که ماشین‌کاری 4 محوره امکان چرخش یک محور را در هر راه‌اندازی ثابت فراهم می‌کند، بنابراین تمام ویژگی‌های زاویه‌دار باید حول محورهای مشابه زاویه داشته باشند یا وسایل اضافی در جای خود قرار داده شوند.

چرا باید ماشینکاری 4 محوره را انتخاب کنیم

ماشینکاری CNC 4 محور در مجموع شامل چهار درجه آزادی است. این بدان معناست که هم ابزار یا قطعه کار را می توان در چهار محور حرکت داد/ چرخاند. بنابراین، کارایی ظاهرا بالاتر از ماشینکاری CNC 3 محور است. برخورداری از محور چهارم امکان ساخت قطعات پیچیده تری را فراهم می کند.

همچنین برای افزایش تعداد قطعاتی که می توانید همزمان با آنها کار کنید استفاده می شود. بنابراین، سازندگان ماشینکاری CNC 4 محوره را به عنوان یک روش اقتصادی برای افزایش قابلیت های تولید ترجیح می دهند.

اجزای ماشینکاری چهار محور

تفاوت اساسی در ساخت دستگاه و  خدمات cnc سه محور و چهار محور وجود دارد. اگر در ماشینکاری CNC 4 محوره تازه کار هستید، ممکن است بخواهید آنها را در نظر داشته باشید.

خدمات cnc

 

بیشتر بخوانید: بطری پت

 

چاک ها

در مواقعی که از قطعه اصلی این ماشینکاری استفاده نمی شود از چاک یا چاک تراش برای بستن قطعه کار با محور چهارم استفاده می شود. آنها زمانی استفاده می شوند که هم فرزکاری و هم تراشکاری یک قطعه مورد نیاز باشد. با این حال، با این تنظیمات می ‌توانید هر بار فقط با یک قسمت کار کنید.

گیره

گیره به عنوان یک سطح نصب برای قطعه کار عمل می کند. آنها عمدتا برای ماشینکاری CNC 4 محور عمودی استفاده می شوند. بستن مستقیم قطعه کار فقط باعث ماشینکاری سطح بالایی می شود. Vises به شما امکان دسترسی به یک قطعه کار را از سه جهت می دهد.

گیره ها را می توان بر روی سطوح برج ماشینکاری نیز نصب کرد. این به شما امکان می دهد قطعات بیشتری را در یک حرکت ماشینکاری کنید.

اصل کار ماشینکاری CNC 4 محور

خدمات cnc چهار محور چیست و ماشینکاری CNC 4 محور تقریبا مشابه ماشینکاری CNC 3 محوره عمل می کند. با این تفاوت که شامل یک محور چرخشی اضافی برای قطعه کار می شود. ابزار برش می تواند در امتداد محور X، Y و Z حرکت کند، درست مانند عملکرد یک ماشین فرز سه محوره.

یک مکانیسم چرخشی اضافی روی میز نصب شده است که به عنوان محور چهارم عمل می کند. به آن محور A نیز می گویند. معمولاً یک قطعه کار استوانه‌ای را در آن می‌بندند و قطعه کار را می‌چرخانند تا از زوایای مختلف ماشین‌کاری انجام شود. بنابراین، قطعه را می توان بدون هیچ تغییری در تنظیمات ماشین کاری کرد.

مطلب پیشنهادی: کاربرد انواع بطری پت

فرآیند ماشینکاری 4 محوره CNC را می توان به مراحل زیر تقسیم کرد.

  • برنامه نویسی
  • کارگری
  • ماشینکاری

اصل کار ماشینکاری CNC 4 محور

برنامه نویسی

برنامه نویسی و کاربرد دستگاه فرز cnc / تراش CNC 4 محوری را می توان با استفاده از برنامه CAM انجام داد. این یک مسیر ابزار مناسب برای دستگاه CNC ایجاد می کند. توالی ماشینکاری، سرعت چرخش، انتخاب ابزار و … را می توان در برنامه CAM تعریف کرد.

کارگری

قطعه کار به دقت در چاک محور چهارم گیره می شود. گاهی اوقات یک سنگ قبر به محور چهارم متصل می شود که به عنوان سطح نصب چندین قسمت عمل می کند. بنابراین، چندین کار ماشین‌کاری را می ‌توان در یک مرحله انجام داد، بدون اینکه نیازی به کالیبره کردن قطعه کار در هر زمان باشد.

ماشینکاری

دستگاه های CNC 4 محوره می توانند عملیات فرزکاری و تراشکاری را انجام دهند. به سادگی جایگزینی ابزار فرز با یک ابزار برش تراش، ماشین فرز CNC را به یک ماشین تراش CNC تبدیل می کند. دستگاه CNC با تغذیه کدهای تولید شده توسط برنامه CAM کار می کند.

اگر قصد خرید دستگاه cnc دارید مطلب مهمترین نکات در خرید دستگاه cnc آکبند را مطالعه کنید.

مزایای ماشینکاری CNC 4 محور

مزایای خدمات cnc چهار محور چیست ؟ عمده ماشینکاری CNC 4 محوره نسبت به ماشینکاری CNC 3 محوره در زیر توضیح داده شده است.

مزایای ماشینکاری CNC 4 محور

  • تغییر تنظیمات کاهش یافته: ماشینکاری 4 محور اجازه می دهد تا روی قطعات از چهار زاویه مختلف کار کنید. این نیاز به تغییرات غیر ضروری در تنظیمات را به حداقل می رساند.
  • ظرفیت تولید بالاتر: ماشینکاری 4 محوره در مقایسه با ماشینکاری 3 محوره می تواند با قطعات بیشتری سروکار داشته باشد. استفاده از سنگ قبر در دستگاه 4 محوره، تعداد قطعاتی را که می توانید در یک زمان ماشین کاری کنید، بیش از چهار برابر می کند.
  • کارآمدتر: هر روتر CNC 3 محوره را می توان به یک روتر CNC چهار محوره تبدیل کرد. نیاز به سرمایه گذاری نسبتاً کمی دارد. اما سرعت و ظرفیت تولید را نسبت به روتر 3 محوره CNC بسیار افزایش می دهد.
  • پشتیبانی از فرز و تراشکاری: ماشینکاری ویژگی های استوانه ای با یک دستگاه CNC 4 محوره بسیار آسان تر است. بر خلاف تجهیزات 3 محوره، هم فرزکاری و هم تراشکاری قطعات را می توان با یک دستگاه انجام داد.
  • ماشین های 4 محوره گران تر از ماشین های 3 محوره هستند و افزودن محور چهارم به تجهیزات موجود نیز نیازمند سرمایه گذاری است. با این حال، با توجه به کارایی و ظرفیت تولید ماشین‌کاری چهار محور، می ‌تواند در بلندمدت اقتصادی ‌تر باشد.

مطالعه کنید: هزینه قالب سازی پلاستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *