مجله

خدمات تراشکاری cnc

cnc

خدمات تراشکاری cnc: تراشکاری به ‌معنای آن است که وقت قطعات در حال‌ چرخش است ماشین ‌کاری می‌شود اما و موادی که برای انجام این عملیات به کار برده می‌شود معمولاً از نوع قطعه کاری می‌باشد که در اثر فرایندهای مختلفی مثل ریخته ‌گری، اکستروژن، کشش یا فر جینگ تراشکاری حاصل می‌شود.


خدمات تراشکاری cnc قطعات تراشکاری مثل دایره‌ای‌ شکل مثلاً میله‌های ساده یا غیره ساده، میله‌هایی که پیست شده هستند، پولک‌ها، بوش‌ها و یا موارد دیگر می‌باشد که قطعات اصلی که در ماشین‌ها و دستگاه‌ها و اسباب‌های فنی بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهد .همچنین ابزارهای دیگری مثل تیغه‌ها، مته‌ها، گلاویز ها که مقطع گردتری دارند هم از آن‌ها استفاده می‌شود و با توجه به این‌که از قطعات تراشکاری در قسمت‌های خارجی استفاده می‌شود باید جنس آن‌ها از نوع برنج، مس ،فلزات سبک یا مواد مصنوعی و نظیر آن‌ها باشد.
در قطعات تراشکاری سطح خارجی آن می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد. در این مقاله از میثم پلاست دارو به شرح خدمات تراشکاری cnc پرداختیم.

خدمات تراشکاری چیست

تمام خدمات تراشکاری اغلب به‌ صورت یک ماشین تراش که در انواع مختلفی از طرح‌ها و ویژگی‌های کنترل کامپیوتری هستند انجام می‌گیرد. تراشکاری سی ان سی با توجه به جنس قطعه کار و ابزاری که دارد همچنین با توجه به صافی و دقت ابعاد مورد نیاز و همچنین با توجه به سطح و ویژگی‌های خاص که دارد با شاخص‌های مختلفی مثل سرعت‌های دوران قطعه کار و همچنین با توجه به عمق برش و پیش‌ روی‌های مختلف صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: طراحی قالب پلاستیکی

انواع خدمات تراشکاری cnc
انواع خدمات تراشکاری cnc

خدمات مختلفی در تراشکاری سی ان سی صورت می‌گیرد که این خدمات به‌ صورت خلاصه عبارت است از :

• رو تراشی:

وقتی‌ برای تولید کردن قطعه‌هایی مستقیم ، مخروطی‌ شکل، منحنی‌ شکل یا شیاردار هستیم مثل شفته ها و محورهای دوران و پین ها و می‌خواهیم که تولید قطعه کنیم از رو تراشی استفاده می‌شود.

• پیشانی تراشی:

رای این‌که در انتهای قطعه‌ها و یا در شیار زنی‌ها سطحی تخت ایجاد کنیم از پیشانی تراش استفاده می‌شود.

• داخل تراشی:

برای ایجاد کردن شیارهای گرد داخلی و یا برای گشاد کردن و سوراخ کردن یک حفره استوانه‌ای که قبلاً بر اثر فرایندهای قبلی ایجاد شده از داخل تراشی استفاده می‌شود.

• مته کاری:

برای این‌که یک سوراخ ایجاد شود از مته کاری استفاده می‌شود همچنین برای این‌که سطحی صاف و همچنین اصلاح دقیق انجام گیرد از مته کاری بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید: فروش بطری پت در غرب تهران

عملیات تراشکاری سی ان سی

خدمات تراشکاری cnc که قسمتی از عملیات تراشکاری به حساب می‌آید که در عملیات تراشکاری قطعه‌های کار با یک سری لوازم مثل قطعه‌ گیربه دستگاه بسته‌ بندی می‌شوند. قطعه‌هایی که در عملیات تراشکاری وجود دارد. مانند قطعات دراز و باریک توسط یک کمربند ثابت و توسط یک کمربند متحرک روی بستر مورد نظر ارجاع داده شود.

در صورتی‌که قطعه گیربه به‌ صورت درست روی بستر قرار نگیرد باعث می‌شود که از خط مستقیم منحرف شود . زمان انجام دادن خدمات تراشکاری به عوامل مختلفی وابسته‌ است و می‌تواند تحت شرایط مختلف تغییر یابد این عوامل عبارت است از : جنس قطعه‌ موردنظر ، سختی ابزار، نوع سیستم‌های خنک‌ کننده و موارد دیگر.

نکته : معمولاً موادی که فلزی یا غیرفلزی هستند بدون مایع برشکاری می‌توان ماشین ‌کاری کرد ولی در اکثر مواقع از یک‌ مایع تراشکاری استفاده می‌کنند که باعث بهبود عملکرد می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش های تعمیر دستگاه cnc

 cnc چیست

خدمات cnc سه محور چیست

این خدمات به‌ معنای آن است که هر قطعه کاری که وجود دارد در همان موقعیت فعلی باقی بماند در حالی‌که ابزارهای برشی که وجود دارد در امتداد صفحه XYZ برای عملیات برش مواد عمل کند. وقتی‌که قطعه‌ای به جزئیات زیادی احتیاج نداشته باشد. این گزینه می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. از خدمات سه محور اکثراً برای برای تولید کردن قطعات مکانیکی استفاده‌ می‌شود. خدمات cnc سه محور می‌تواند برای کارهای زیر مناسب باشد:

  1. عملکردهای خودکار و تعاملی
  2. شکاف‌های فرز
  3. سوراخ کردن
  4. برش لبه‌های تیز می‌تواند مثمر ثمر باشد.

خدمات cnc چهار محوره

خدماتی که توسط تراشکاری چهار محور انجام می‌گیرد به‌ طور تقریبی شبیه خدمات تراشکاری سه محور می‌باشد. تفاوتی که در این روش وجود دارد این است که یک محور چرخش اضافه در این روش وجود دارد که برای قطعه کار استفاده می‌شود. ابزار به چند روش می‌تواند در امتداد محورهای X, Y,Z شروع به حرکت کردن کند. دقیقا مانند عملکرد cnc سه محور. در تراشکاری cnc چهار محور یک مکانیسم چرخش اضافی بر روی میز قرار داده می‌شود که به‌ عنوان محور چهارم شروع به عمل کردن می‌کند به آن محور A نیز گفته می‌شود. معمولاً در این روش که ابتدا استوانه‌ای را بر روی آن می‌بندند و قطعه را می‌چرخانند تا از قسمت‌های مختلف تراشکاری انجام می‌شود. خدمات cnc چهار محور را می‌توان در مراحل زیر تقسیم‌ بندی کرد:

  1. برنامه‌ نویسی
  2. کارگری و تراشکاری.

انواع برش در خدمات تراشکاری

معمولاً در تراشکاری برش‌های زیر صورت می‌گیرد : برشکاری های خشن و پرداخت .در برشکاری های خشن یک یا چند برشکاری با سرعت پیشروی و عمیق به برش‌های بسیار زیاد انجام می‌گیرد ولی در برشکاری های پرداخت برای صافی سطح خوب یک برشکاری پرداخت انجام می‌گیرد که پیشروی به عمق برش کم در این روش انجام می گیرد.

 cnc چیست

جنس ابزار تراشکاری

ابزارهایی که در تراشکاری استفاده می‌شود دارای شکل، خاصیت و همچنین ویژگی‌های منحصر به‌ ‌فردی هستند و جنسی ابزارهای تراشکاری که در خدمات تراشکاری به کار برده می‌شود بسیار مهم است و از اصول اولیه کار می‌باشد. مقاومت در تراشکاری از اولویت بسیار مهمی برخوردار است مثلاً مقاومت حرارتی و مقاومت در برابر ساییدگی و غیره تا بتواند جنسی را که قصد تراشکاری بر روی آن را دارد تراشیده و خاصیت نفوذپذیری داشته باشید.

نکات مهم:

برای تولید کردن قطعات از طریق خدمات تراشکاری بهتر است چند نکته را مدنظر قرار داد تا کیفیت و بازده کار به‌ صورت چشمگیری بالا رود این نکات عبارت است از :

• ساخت بهتر و راحت‌تر قالب‌ ها بهترین کار این است که طرح‌ها و نقشه‌های که نرم‌ افزارهای رایانه‌ای طراحی‌ شده از آن‌ها استفاده شود.
• ابعاد ،شکل‌ها، اندازه‌ها و قسمت‌های یک قطعه را باید به ‌طور دقیق تعیین کرد .
• کاربردی که قطعه در صنایع مختلف دارد باید به آن‌ها توجه شود .
• قابلیت ویرایش طراحی در نرم‌افزارهای رایانه‌ای باید به آن قابلیت‌ها توجه کرد و از آن استفاده کرد.
• برای کارکردن با دستگاه تراشکاری cnc باید از نیروهای متخصص استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: خدمات cnc چوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *