مجله

آشنایی صفر تا صد با قالبسازی پلاستیک

آشنایی صفر تا صد با قالبسازی پلاستیک

 برای آشنایی صفر تا صد با قالبسازی پلاستیک با ما همراه باشید. قالب سازی پلاستیک فرآیند ریختن پلاستیک مایع در یک ظرف یا قالب خاص است تا در آن شکل سفارشی سخت ایجاد شود. قالب های پلاستیکی را می توان برای طیف وسیعی از اهداف استفاده کرد. 5 نوع مختلف قالب سازی پلاستیکی وجود دارد که موثرترین و محبوب ترین آنها محسوب می شوند.

این 5 نوع عبارتند از قالب گیری اکستروژن، قالب گیری فشاری، قالب گیری دمشی، قالب گیری تزریقی و قالب گیری چرخشی. در حالی که قالب‌گیری تزریق پلاستیک یک فرآیند همه‌کاره است که در صنایع بی‌شماری کاربرد دارد، اما برای صنعت ساخت‌وساز ارزش روزافزونی پیدا می‌کند.

قالب ‌سازی امروزه از رایج‌ ترین روش ‌ها برای ایجاد قطعات مختلف است. قالب ‌سازی پلاستیک نیز از روش‌ های ساخت و تولید قالب ‌های گوناگون و مختلف به شمار می رود. البته قالب‌ ها امروزه با روش ‌های مختلف . متنوع دیگری نیز تولید می ‌شوند.

یکی از ابزارهای مهم و ضروری قالب است که به واسطه آن می توان محصول نهایی مشابه یکدیگر را تولید کرد. ریشه کلمه ی قالب از کلمه قلب عربی می آید که معنای معکوس و واژگون دارد. واقع قالب را همان معکوس تورفتگی ها و برآمدگی های روی قطعه می گویند.

میثم دارو پلاست

 

بیشتر بخوانید: درب بطری

 

در اثر قالب گیری محصول مورد نظر را به عنوان خروجی به صورت معکوس قالب تحویل می دهند. در ادامه با قالب سازی پلاستیک بیشتر اشنا خواهید شد.

قالبسازی پلاستیک چگونه کار می کند

اولین مرحله از قالب گیری تزریقی، ایجاد خود قالب است. این قالب ‌ها از جنس فلز، معمولاً آلومینیوم یا فولاد تولید می شوند و ماشین‌ کاری دقیقی برای مطابقت با ویژگی ‌های محصولی که قرار است تولید کنند، انجام می ‌گیرد. هنگامی که قالب به وسیله سازنده قالب ایجاد شود، مواد مربوط به قطعه به یک بشکه داغ وارد می شود و با استفاده از یک پیچ مارپیچ شکل مخلوط و ترکیب می شود.

نوار حرارتی مواد را در بشکه ذوب می کنند و فلز مذاب یا مواد پلاستیکی مذاب سپس وارد حفره قالب می شود که در آنجا سرد و سخت می شود و با شکل قالب مطابقت دارد. زمان خنک ‌سازی با استفاده از خطوط خنک‌ کننده که آب یا روغن را از یک کنترل‌ کننده دمای خارجی به گردش در می ‌آورند، کاهش می دهند.

ابزارهای قالب ها روی قالب ‌های صفحه نصب می ‌شوند که بعد از جامد شدن مواد باز شده تا پین ‌های اجکتور بتوانند قطعه را از قالب بیرون بیاورند. مواد جداگانه را می توان در یک قسمت در نوعی قالب تزریقی به نام قالب دو شات ترکیب کرد. از این تکنیک می توان برای افزودن لطیف به محصولات پلاستیکی، افزودن رنگ به یک قطعه یا تولید اقلام با ویژگی های عملکردی متفاوت استفاده کرد. قالب ها را می توان از حفره های منفرد یا چندگانه ساخت.

قالب ‌های حفره ‌ای چندگانه می ‌توانند در هر حفره دارای قسمت‌های یکسان باشند یا می‌توانند برای ایجاد قطعاتی با هندسه‌های مختلف منحصر به‌ فرد باشند. قالب‌های آلومینیومی برای تولید با حجم بالا یا قطعات با تحمل‌های ابعادی باریک مناسب نیستند زیرا خواص مکانیکی پایین‌تری دارند و می‌توانند در معرض سایش، تغییر شکل و آسیب ناشی از نیروهای تزریق و گیره باشند.

آیا می دانید خدمات cnc سه محور چیست؟

قالبسازی پلاستیک چگونه کار می کند

ملاحظات قالب سازی پلاستیک

قبل از انجام قالب سازی باید به چند نکته توجه داشت.

  • مالی: هزینه ورودی برای تولید کننده قالب تزریق می تواند بالا باشد – با توجه به هزینه ماشین آلات و خود قالب ها.
  • میزان تولید: مهم است که تعیین کنید چند قطعه را می خواهید بسازید تا تصمیم بگیرید که آیا قالب گیری تزریقی مقرون به صرفه ترین روش تولید است یا خیر.
  • عوامل طراحی: کاهش تعداد قطعات و ساده کردن هندسه اقلام شما، قالب گیری را آسان تر می کند. علاوه بر این، طراحی ابزار قالب برای جلوگیری از نقص در هنگام تولید بسیار مهم است.
  • ملاحظات تولید: به حداقل رساندن زمان چرخه به تولید کمک می کند، همانطور که از ماشین هایی با قالب های دونده داغ و ابزار دقیق استفاده می شود. چنین تغییرات کوچک و استفاده از سیستم های رانر گرم می تواند باعث صرفه جویی در تولید قطعات شما شود. همچنین با کاهش الزامات مونتاژ، در هزینه صرفه جویی خواهد شد، به خصوص اگر هزاران و حتی میلیون ها قطعه تولید کنید.

چه زمانی از قالب گیری تزریقی استفاده می شود

قالب سازی پلاستیک برای تولید طیف وسیعی از محصولات پرکاربرد، از جمله اقلام پلاستیکی رایج مانند رویه بطری‌ها و همچنین محفظه‌ های کنترل از راه دور، سرنگ‌ ها به کار می رود. همچنین معمولا برای ساخت اقلام بزرگتر مانند پانل های بدنه اتومبیل کاربرد دارد. درباره تفاوت بطری پت و بطری پلی اتیلن چه می دانید؟

چه زمانی از قالب گیری تزریقی استفاده می شود

قالب‌ گیری تزریقی در مواردی کاربرد دارد که نیاز به ساخت هزاران یا میلیون ‌ها قطعه یکسان از یک قالب احساس می شود.

مطلب پیشنهادی: بطری pet و مزایای بازیافت pet

مزایای قالبسازی پلاستیک چیست

مزیت اصلی قالب‌گیری تزریقی این است که می ‌توان تولید را برای تولید تعداد زیادی قطعه افزایش داد. زمانی که هزینه های اولیه طراحی و قالب ها پوشش داده شد. قیمت ساخت بسیار پایین است. با تولید قطعات بیشتر هزینه تولید به حداقل می رسد.

قالب‌ گیری تزریقی در مقایسه با فرآیندهای تولید سنتی مانند ماشین‌کاری CNC که مواد اضافی را حذف می کند. کمترین ضایعات را نیز به وجود می آورد. با وجود این، قالب ‌گیری تزریقی مقداری ضایعات را تولید می ‌کند. عمدتاً از اسپرو، رانرها، مکان‌های دروازه، و هر گونه مواد سرریز که از حفره قطعه به بیرون نشت می‌ کند.

مزایای اصلی قالب سازی پلاستیک این است که امکان تولید بسیاری از قطعات یکسان را فراهم می کند که امکان اطمینان و ثبات قطعه را در تولید با حجم بالا فراهم می کند. 

به مطالعه ادامه دهید: معرفی جامع انواع خدمات cnc چهار محور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *